Ervaar een Leven zonder Stress
Direct Toegang
X
Ervaar een Leven zonder Stress
50% Complete
Gratis Cursus

Page content

Twijfel je? Voorkom keuzestress met deze zes tips.

Twijfel je? Voorkom keuzestress met deze zes tips.

Twijfel vraagt dagelijks meer energie dan goed voor je is. Onzekerheid  zorgt voor keuzestress. Hoe ga je daar mee om? Ontdek in deze blog hoe je op een eenvoudige wijze meer zekerheid opbouwt in je leven zonder onnodige stress.

angst voor controleverliesTwijfel heeft een oorzaak

Twijfel je of je wel of geen huis moet kopen? Een baan zoeken? Voor jezelf beginnen? Een jaartje door Azië reizen? Trouwen, samenwonen of vrijgezel blijven? Kinderen? Nu of straks? Herken je dat? Je bent zeker niet alleen. Ook je medemensen in de moderne Westerse Wereld vinden het vaak  moeilijk om te kiezen. Je bent opgegroeid in welvaart, met ongekende mogelijkheden en het idee dat het leven maakbaar is. Maar, juist die grote vrijheid van alles kan en mag boezemt angst in. Want, hoe weet je of je een goede keuze maakt uit dat enorme aanbod aan mogelijkheden?

Keuzestress is dus een gevolg van de meerkeuzemaatschappij waarin je leeft. Wat je kiest, dat ben je en bepaalt je identiteit. Je dromen realiseer jij. Dus jij beslist, bepaalt en maakt de keuzes. En dat is soms best moeilijk en lastig in een maatschappij waarin zoveel valt te kiezen. Krop het niet in ieder geval niet op en praat erover. Want, geef je toe dat kiezen lastig voor je is? Dan heb je de eerste stap al gezet. Je bent je er bewust van en dat maakt het een stuk gemakkelijker er iets aan te doen.

Vier voordelen van keuzestress

Hoewel blootgesteld worden aan keuzestress negatieve gevolgen kan hebben, zoals slecht slapen, snel geïrriteerd raken en last van vermoeidheid hebben, heeft het ook voordelen.

Het lijkt vervelend wanneer je steeds op twee gedachten hinkt, want je weet onbewust dat deze ronddraaiende gedachten jou op de lange termijn niet zoveel gaan opleveren. Maar er doelloos tegen blijven verzetten is ook niet de oplossing. Het is juist verstandig om op momenten van grote twijfel even stil te staan. Dan zal je ontdekken dat het voortdurende afwegen in je hoofd ook de nodige voordelen heeft. Dit zijn de 4 voordelen:

  • Twijfelen is een alarmsignaal dat afgaat bij de aanwezigheid van angst. Zodra de onzekerheid in jou toeslaat, weet je dat er een onderliggende angst aandacht vraagt.
    Daarom is het van belang dat je echt de tijd neemt om te onderzoeken waar je werkelijk bang voor bent, want iedere angst geeft je de mogelijkheid om te groeien in vertrouwen en overgave. Dus ga niet te snel voorbij aan je twijfel, want het is een uitnodiging om de grenzen van je comfortzone te onderzoeken.
  • Wanneer de twijfel toeslaat weet je ook dat er een bepaald tekort is in je leven. Misschien heb je nog een gebrek aan ervaring, kennis of ondersteuning uit jouw omgeving. Dan weet je dat de tijd is aangebroken om om hulp te vragen. Of je mag meer tijd en energie stoppen in het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden.
  • Je aarzeling zorgt er bovendien voor dat je bereid bent om jouw eigenwijsheid te onderzoeken. Soms heb je fases in je leven dat je wel heel erg overtuigd bent van je eigen gelijk. Helaas ben je dan niet meer in staat om te groeien, te leren en jezelf te ontwikkelen.
    Daardoor kan je een bepaalde wakkerheid gaan missen om potentiele kansen of valkuilen tijdig op te merken, met alle pijnlijke gevolgen van dien.
  • Ten slotte zorgt twijfel er ook voor dat je gedwongen wordt om de juiste prioriteiten te stellen. Je bent namelijk bereid om jouw omstandigheden vanuit andere perspectieven te bekijken. Daardoor kan je ontdekken waaraan je de meeste waarde hecht in je leven.

Drie pijlers om betere keuzes te kunnen makenomgaan-met-keuze-stress

Wanneer je eenmaal geaccepteerd hebt dat twijfel een heel normaal verschijnsel is in ieder zijn leven, dan kan je met de volgende 3 actiepunten er voor zorgen dat je niet onnodig lang in je besluiteloosheid blijft hangen:

  1. Ontwikkel wakkerheid met de juiste vragen

Het oplossen van ieder probleem begint bij bewustwording. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is het hebben van twijfel een teken dat je iets wil veranderen in jouw leven. Dit onderzoek vraagt wel een bepaalde mate van zelfreflectie. Je moet bereid zijn om naar jezelf te kijken. Om je hiermee op weg te helpen heb ik voor deze fase een aantal vragen voor je:

  • Wat wil zich op dit moment in mijn leven ontvouwen?
  • Welke doelen wil ik graag bereiken en wat geeft me daarin de grootste voldoening?
  • Wat geeft me momenteel de meeste stress en welke angst zit daaronder verscholen?

Zodra er meer bewustzijn ontstaat over de oorzaken en gevolgen van je twijfel, dan kan je de gedachten ook doorbreken. Er blijken een aantal kernovertuigingen onder te zitten, die (te) pijnlijk zijn om aan herinnerd te worden. Deze stress verhogende gedachten willen liever niet naar de oppervlakte komen. Jouw innerlijke criticus wil je beschermen tegen de consequenties van eventuele keuzes die je moet maken. Durf in dit stadium liefdevol te kijken naar dit beschermingsmechanisme met de volgende vragen:

  • Waartegen wil ik me beschermen en wat geeft me normaal gesproken veiligheid?
  • Is het reëel om bang te zijn voor deze situatie of gevolgen?
  • Wat kan ik nu DOEN om mijn twijfelgedachten tot rust te brengen?
  1. Schatgraven in je prijzenkast

(Zelf)vertrouwen ontwikkel je niet vanuit de theorie. Je kunt nu eenmaal niet uit een boekje (of een blog ;)) leren hoe je krachtig in het leven moet staan. Je hebt al eerder in je leven voor hete vuren gestaan. Er zijn ongetwijfeld moeilijkheden die je hebt overwonnen. Wat gaf je toen de kracht om door te gaan? Ga voor jezelf eens na welke overwinningen je al op jouw naam hebt staan. Dat zijn ervaringen waarvan je in eerste instantie misschien dacht dat het je nooit zou lukken:

  • Leren fietsen, autorijden, skiën, schaatsen, zwemmen enz.
  • Voor jezelf opkomen bij een dominant persoon
  • Je diploma halen
  • Op het podium staan, een toespraak houden, in je eentje op reis gaan.
  • Zelfstandig wonen

Neem de tijd om eens zorgvuldig te analyseren welke ingrediënten in die situatie aanwezig waren die er voor gezorgd hebben dat je bent geslaagd voor die moeilijke opdracht. Deze ervaringen versterken jouw zelfvertrouwen en laten twijfel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke keiharde bewijzen heb ik dat ik ook de moeilijkste situaties heb overleeft?
  • Wat is mijn positieve Mantra of affirmatie die mij er doorheen heeft gesleept”? Bijvoorbeeld: Er is altijd een weg. Achter de wolken schijnt de zon. Ik kom hier alleen maar sterker uit…
  • Welke specifieke lichaamshouding of gebaren gebruik ik om mijn gedachten kracht bij te zetten.
  1. Navigeer op een degelijk actieplan

Twijfel overwin je met het zetten van doelbewuste stappen. Maak daarom voor jezelf een heldere routekaart voor succes. Je kunt nog zo lang dromen over bepaalde resultaten, ze komen nooit tot leven zonder de eerste stap en de stappen die daarna volgen. Stel jezelf een deadline. Omschrijf heel duidelijk jouw gevoel wat je hebt wanneer je jouw doel hebt bereikt. Neem alvast de lichaamshouding aan die daarbij hoort: zelfverzekerd, krachtig, genietend, enthousiast, dankbaar en vol trots.

Grenzen aangeven, hoe doe je datZes extra tips die je helpen bij  keuzestress

Tip 1. Luister naar echte, eerlijke mensen

Staar je dus niet blind op dat online leventje. Luister naar echte mensen die je van haver tot gort kennen. Als kind, puber en jongvolwassene. Investeer je tijd en energie in die personen. Zij kunnen je beter helpen kiezen dan al die toneelspelers op sociale netwerken.

Tip 2. Hak de knoop gewoon door

Eindeloos blijven dubben, maakt je keus echt niet eenvoudiger. Maak het jezelf wat gemakkelijker. Stel jezelf een deadline en hak de knoop door. Immers, 100 procent zekerheid krijgen is schier onmogelijk. Verspil er daarom verder ook geen kostbare energie aan. Schud de keuzestress van je af. Je raakt alleen maar gefrustreerd en het maakt je alleen onzekerder.

Tip 3. Keuzes zijn zelden definitief

Kiezen voelt vaak als definitief. Het moet A of B worden. Maar weet je? Dat is zelden het geval. Heus. Het is namelijk bijna altijd mogelijk om achteraf zaken bij te sturen of je uitgestippelde koers te veranderen. Dus daarom: er zijn geen foute keuzes. Leer van wat je kiest, doe er je voordeel mee en ga verder.

Tip 4. Wat wil jij echt?

Kiezen is moeilijk als je bijvoorbeeld bang bent fouten te maken óf iedereen te vriend wilt houden. Doe wat jíj belangrijk vindt en wilt. Geloof in jezelf. Jij weet waar je goed in bent. Wat je zwakke en sterke punten zijn. Put daar kracht uit. Ga te rade bij je onderbuikgevoel en kies! Het is jouw leven. Je loopt anders het risico dat anderen voor je kiezen. En word je daar blijer van?

Tip 5. Vraag jezelf Waarom

Omgaan met keuzestress kan met nog een andere methode. Stel jezelf 5 keer de vraag waarom. De ware reden komt dan vanzelf naar boven. Of vraag eens door op je antwoord. Je achterhaalt zo sneller de echte reden van wat te kiezen. Gewoon doen!

Tip 6. Blij zijn met je keuze

Weet je dat gewoon een keuze maken enorm oplucht? Je een bevrijd gevoel geeft en rust? Zelfs als blijkt dat je keuze niet perfect is. Zie je keuze als een schakel in een groter geheel. Je doelen bereiken kan zowel linksom als rechtsom. Of zoals een gezegde luidt: er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat nu misschien niet de perfecte keuze lijkt, kan in de toekomst heel goed uitpakken.

Dus, wanneer je weer eens last hebt van keuzestress? In cirkeltjes redeneert? Dubt over wat wel of niet doen? Je to do-lijst ziet groeien? Lees de bovenstaande tips nogmaals door en ontdek dat jij prima kunt omgaan met keuzestress.

Zet de eerste stap

Maak voor de komende 66 dagen iedere dag tijd vrij om een stap te zetten in de richting van jouw doel. Kijk of luister in die tijd ook naar rolmodellen die jouw doelen al hebben gerealiseerd. Wie inspireert je? Beloon jezelf met iedere gemaakte stap. Maak een vreugde dansje, luister naar mooie muziek, geef jezelf een schouderklopje of stop een euro in een potje. Hoe meer blijheid er ontstaat, des te groter de kans is dat je jouw doel ook gaat bereiken. Iedere positieve bevestiging neemt een stukje van je oude twijfel weg. Wil je meer hierover lezen?

Bestel dan hier mijn boek ‘kiezen vanuit je hart’.boek Kiezen vanuit je hart

Het is natuurlijk altijd fijn om van jou te weten hoe jij met twijfel omgaat. Deel hieronder jouw ervaring in het  reactieveld. Dat geeft de andere bloglezers de kans om  van jou leren.

Of klik op de bovenstaande Social Media Knoppen. Daar help je jouw vrienden mee die voor een belangrijke beslissing staan.

 

Comment Section

6 reacties op “Twijfel je? Voorkom keuzestress met deze zes tips.


Door Cees de Bruin op 14 augustus 2017

Goede morgen Albert,
Vanmorgen werd ik wakker met een nou niet direct juichende stemming. Onbestemde gevoelens zo gezegd, n.a.v. een korte droom over een vriend die allang dood is. Geen blij gevoel dus en dat dreigde ik door te laten werken. Zoiets van, ‘Als je zelf niks zegt wordt je vergeten’ en ‘Ik word er moe van om steeds maar te zoeken naar redenen waarom mijn leven wel de moeite waard is’. Ik twijfelde eraan of ik mijn leven wel leuk zou kunnen vinden. Nogal zwaar voor deze maandagmorgen terwijl de zon schijnt en ik kern gezond ben. Kort gezegd, niet direct de weg naar het licht en dat werd ik mij bewust. Ik adviseerde mijzelf om te kijken naar wat ik wel heb en niet naar wat ik niet heb. En toen kwam jouw blog voorbij en ook een leuke uitnodiging van goede vrienden en een mail met blij makende foto’s. Dat alles bracht mij weer met twee benen op de grond. Dat twijfelen aan mijn geluk komt kennelijk boven als ik mijn geluk afhankelijk maak van wat anderen doen in mijn leven. Terug kijkend op dat leven, met veel mooie successen, zijn al die successen steeds begonnen met een avontuurlijke stap in het ongewisse. Precies zoals je schrijft, begon het allemaal steeds met het aangaan van het avontuur van leven. Dank je voor je blog, als een positieve start van deze dag. Mijn twijfel is weer weg. Je hebt functie in mijn leven.
Groetend, Cees


Door Cees de Bruin op 14 augustus 2017

Mijn eerdere reactie is kennelijk niet doorgekomen, dus ik probeer het nog eens.
Vanmorgen, Albert, werd ik wakker met sombere gevoelens n.a.v. een korte droom over een reeds lang overleden vriend. Het maakte een reeks van gedachten bij mij los in de geest van: ‘Wat heeft het voor zin’, ‘Als ik zelf niets doe dan lijk ik vergeten’ en ik twijfelde eraan of ik mijn leven überhaupt nog wel leuk zou kunnen vinden. N.b. op hoge leeftijd met blakende gezondheid en een redelijk fit lijf. Lang verhaal kort, ik zat duidelijk niet in de juiste flow en ik adviseerde mijzelf om maar eens goed te gaan kijken naar wat ik wel heb i.p.v. naar wat ik niet heb. Ik kroop achter mijn computer en als geroepen kwam daar jouw blog voorbij, een uitnodiging van fijne vrienden voor een avond beugelen en een mail van een vriend, met blij makende foto’s. Mijn sombere gedachten werden weggesluisd en lekker trappend op mijn hometrainer fietste ik de restant somberheid mijn geest uit. Je hebt gelijk in je blog, zoals gewoonlijk. Al mijn successen in mijn leven waren resultaat van avontuur aangaan. In het ongewisse stappen en varen op mijn innerlijke kompas. En dat werkte, onafhankelijk van ook sombere gedachten die voorbij kwamen. Die zijn er kennelijk allebeide en de kunst is om de stap in het ongewisse voorrang te geven. Dank je voor je blog, ik zit weer op de goede route.
Groetend, Cees


Door Albert Sonnevelt Team op 14 augustus 2017

Beste Cees, beide berichten zijn goed doorgekomen: dankjewel daarvoor en dank voor je positieve feedback. Soms is het een uitdaging om iedere week weer een uitgebreide blog te schrijven over stress en het verminderen van het risico op burn-out. Maar hartelijke reacties zoals die van jou blijven motiveren om door te gaan met schrijven. Hartelijke groet Albert Sonnevelt


Door Cees de Bruin op 15 augustus 2017

Maar natuurlijk Albert en ieder woord is gemeend.
Weinig reacties deze keer, kennelijk is iedereen op vakantie. Maar wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Daarom even een gedichtje van mij uit 1990.
ZON-nig leven.

Zon geeft warmte dus energie.
Energie is leven.
Energie kan je niet maken, die is.
Zon en energie zijn en breken door.
Hun stralen werken
want ze zijn er
altijd en dat is anders dan je misschien denkt of weet.
Wolken voor de zon in je leven
zijn zaken die zicht op zon kunnen belemmeren.
Door wolken de naam van zo’n zaak te geven
kan je door die zaken te ruimen ook hun wolk opruimen.
Zo maak je ruimte waardoor je zon weer kan doorbreken.
Eerst gebeurt dat via zonnepoten, een prachtig gezicht.
Daarna kan de zon weer volop schijnen tot volgende wolkjes verschijnen.
Het mooie is dat duistere wolkjes meestal dezelfde noemer dragen, ‘oud zeer’.
Daardoor zijn ze steeds gemakkelijker te herkenen.
Een wolkenhemel is overigens ook mooi om te zien, want
oudzeer betekent ook ervaring.
Als je maar weet dat hier en nu, achter die wolken altijd je zon schijnt.

Cees HM de Bruin
27-10-90


Door Liesbet op 17 augustus 2017

By doubting we
are led to question,
by questioning we
arrive at the truth.
– Peter Abelard


Door Albert Sonnevelt Team op 22 augustus 2017

Beste Liesbet, mooi verwoord! Dank voor jouw waardevolle aanvulling. Hartelijke groet, Albert

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website