Tips tegen stress: 8 leuke en simpele manieren om te ontspannen!
Tips tegen stress: 8 leuke en simpele manieren om te ontspannen!
3 april 2015 

Tips tegen stress: 8 leuke en simpele manieren om te ontspannen!

Tips tegen stress helpen je ontspannen en beter omgaan met spanningen. Zowel op je werk als thuis. Want, zeg nou zelf van dat gehol, gevlieg, je druk maken zonder gas terug te nemen en uiteindelijk uitgeput en opgebrand thuiszitten wordt niemand vrolijk. Gelukkig zijn er wat eenvoudige en makkelijke trucjes om snel je stress te verminderen en je weer lekkerder in je vel te voelen. Mijn favoriete tips tegen stress!

1. Haal adem door je buik

Een van de beste tips tegen stress is de buikademhaling. Het helpt je namelijk snel minder gespannen te zijn. Want, door via je buik te ademen krijgt je lichaam niet alleen meer zuurstof, maar je geeft je hersenen ook een seintje dat er niet aan de hand is. Je hoeft niet te vechten of te vluchten. Je mag ontspannen. Focus jezelf op je ademhaling. Adem 5 tellen in via je buik en adem vervolgens in 5 tellen rustig uit. Herhaal dit gedurende pakweg 3 minuten en je voelt je veel rustiger.

2. Ga knutselen of kleuren

Nee, knutselen en kleuren is niet alleen voor kids. Ook voor volwassenen is het een van de tips tegen stress die effectief is. Tijdens het knippen, plakken en kleuren zet je immers je verstand op nul. Je spanningen verdwijnen naar de achtergrond en je wordt rustiger. Dat is niet vreemd. Je aandacht gaat even volledig uit naar wat je doet. Iets knutselen of een tekening inkleuren. En dat heeft een positief effect op je gemoed.

3. Doe na elke klus even niets

Telkens maar doorgaan zonder even een momentje rust nemen? Dat vinden we heel normaal. Maar, weet je dat het gezonder is om regelmatig op een dag wat te lummelen? Om spanning af te bouwen en energie op te doen? Het zorgt onder andere dat je productiever en gemotiveerder bent. Dus: doe na elke klus even een paar minuten niets! Maak een ommetje, staar in het niets, praat met je collega’s enzovoort.

4. Doe het slow

Zoals Herman van Veen ooit zong: Maak plaats, maak plaats, maak plaats. We hebben ongelofelijke haast. Moeten rennen, springen, vliegen… Ben je gestresst en loop je weer te hollen? Vertraag dan je tempo en doe het slow. Loop langzamer, fiets zonder haast, poets je tanden mindful, neem de tijd om je eten te koken enzovoort. Je tempo omlaag schroeven zorgt dat je tot rust komt, meer ontspannen bent en minder spanningen hebt.

5. Lees wat vaker een boek

Tips tegen stressOok lezen is een van de vele tips tegen stress. Het kalmeert je zenuwen snel. Want, 6 minuten lezen is al voldoende om meer te ontspannen. Dit ontdekte neuropsycholoog David Lewis (universiteit van Sussex) in 2009. Door te lezen verminder je je hoeveelheid stress met maar liefst 68% blijkt uit het onderzoek van de Brit.

6. Naar muziek luisteren

Rustige muziek beluisteren is eveneens een prima medicijn tegen stress, volgens onderzoek. Zo leidt muziek je gedachten af. Daardoor ontspan je, daalt je bloeddruk en adem je rustiger. Daarnaast vermindert naar muziek luisteren de productie van stresshormonen en zorgt er tegelijkertijd voor dat je hersenen endorfines aanmaken. Een hormoonstofje dat je een fijn gevoel geeft. Ontspannende muziek die vaak wordt genoemd in dit verband is het muziekstuk ‘Air’ van J.S. Bach. Of luister online naar Calm.com. Die muziek is heerlijk om tot rust te komen.

7. Tips tegen stress: omarm humor en lach

Voel je je gestresst? Tover dan een lach tevoorschijn, want lachen vermindert stress en geeft je gauw een rustiger gevoel. Hoe dat kan? Door te lachen komt er in je hersenen prettige stofjes vrij, endorfines genaamd. En die verminderen vervolgens de aanmaak van stresshormonen, zoals cortisol en adrenaline. Dus, kijk een grappig filmpje op YouTube, dierenvideo op Facebook, luister naar een conference, lees een komisch boek of zie wat vaker de humor in van situaties. Zo blijf je stress de baas.

8. Ontspan even al je spieren

Gespannen spieren zorgen ervoor dat je niet meer lekker werkt. Pijn in je hoofd, verkrampte nek- en schouderspieren tot een onrustig gevoel. Door even een kwartiertje te nemen om al de verschillende spiergroepen in je lijf te ontspannen zorg je dat je lichamelijk en geestelijk relaxt. Zoek een plek waar je even rustig kunt liggen. Sluit je ogen en span vervolgens 1 voor 1 de verschillende spieren in je lichaam aan, en laat het vervolgens los. Van je voeten, onder- en bovenbenen, billen tot je buik, rug, schouders en armen tot je lippen en voorhoofd. Meteen doen! Ervaar hoe rustgevend het is.

Ik hoop dat deze tips tegen stress je helpen gemakkelijker te ontspannen. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om meer rust te ervaren. Neus even rond op mijn website en breng de anti-stress adviezen in praktijk. Het doet je goed!

Deel hieronder jouw tips tegen stress

Door

Fera

op 6 April 2015

Hoi Albert, Dank je wel voor de tips. Ik ben meteen naar Calm.com gegaan en heb de app gedownload (gratis). De eerste dag van het 7-dagen programma al gedaan en dat voelt goed. Lees even je laatste tip nogmaals. Ik vermoed dat daar een vergissing in staat. Moet 'span' niet 'ontspan' zijn?

Door

Mariam

op 2 October 2016

Ik denk dat met 'span' het span van 'aanspannen' bedoelt wordt, en niet van ontspannen.

Door

Keano

op 10 October 2017

Beste Fera, ik denk inderdaad dat ´span´ gewoon goed is. Je spant je spieren aan en ontspant ze daarna weer. Of wilde jij ontspannen en daarna weer ontspannen? Haha! Tja, mensen maken fouten.

Door

illi

op 3 December 2017

Je moet eerst aanspannen om te kunnen ontspannen :D x

Door

Noud

op 6 April 2015

Hoi Fera, Jouw vermoeden is volgens mij een vergissing. Het is de bedoeling dat je 1 voor 1 je spier(en) spant en vervolgens ontspant. Ik ben ook meteen naar Calm.com gegaan. Goede Tip!!

Door

Tine Veldhof

op 25 May 2016

Wat mij elke dag weer ontspant is elke dag zwemmen in zee ook in de winter. In de winter als het water koud is mediteer je in het water. Als er zon is focus je je op de zon. Al je zorgen spoelen weg van je . Het is yoga voor hart en bloedvaten en je voelt je daarna heel goed. Deze tijd van het jaar is het goed om te beginnen hiermee .

Door

Emilie leemans

op 29 May 2016

Boxpress doe niks aan Ik was een bak stress door een examen Ik heb oefeningen gedaan en het ging all veel beter dankjewel

Reactie plaatsen