Ervaar een Leven zonder Stress
Direct Toegang
X
Ervaar een Leven zonder Stress
50% Complete
Gratis Cursus

Page content

Oorzaken van vermoeidheid. 7 redenen waarom je steeds moe bent!

Oorzaken van vermoeidheid. 7 redenen waarom je steeds moe bent!

Oorzaken van vermoeidheid variëren. Zo kan er sprake zijn van een lichamelijke aandoening. Maar, ook psychische druk, zoals stress, kan een rol spelen.

Wil je weten waarom je steeds zo moe bent? En wil jij in 2014 een einde maken aan deze vermoeidheid? In het onderstaand artikel 7  oorzaken van vermoeidheid op een rij.

Reden 1: Werk je op onregelmatige tijden?

Je biologische ritme raakt behoorlijk in de war als je steeds nachtdiensten draait of op onregelmatige tijden werkt, wat een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid is. Als je eigenlijk hoort te slapen, ben je wakker en vice versa. Hoewel je overdag doodmoe bent, kun je toch de slaap niet vatten. Volgens verschillende recente onderzoeken kan een uitgebalanceerd voedingspatroon je vermoeidheid met 26% verminderen en lichttherapie met bijna 14% (staz.nl). Combineer je dat vervolgens met tot rust komen in een donkere, stille en koele slaapkamer? Dan neemt je vermoeidheid sterk af.

Reden 2: Slaap je misschien onvoldoende?

Een van de oorzaken van vermoeidheid, is onvoldoende nachtrust. De redenen daarvoor kunnen verschillen. Zo is de kans groot dat je te laat gaat slapen en weer vroeg moet opstaan. Of je wordt ‘s nachts wakker gehouden door omgevingslawaai, je slaapkamer is te warm, er komt veel te veel licht binnen, je kijkt nog laat tv in bed of bent nog aan het internetten enzovoort. Probeer te achterhalen hoeveel slaap je nodig hebt en ontwikkel een vaste slaaproutine. De kans is groot dat je voldoende slaap krijgt en ’s ochtends meer uitgerust bent.

Reden 3: Kamp je met slaapapneu, een van de oorzaken van vermoeidheid?

Ga je op een vast tijdstip slapen en sta je meestal op dezelfde tijd op? Bestaat je nachtrust uit gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht? En word je toch uitgeput wakker? Misschien heb je slaapapneu? Dan word je ’s nachts telkens even wakker, omdat je ademt stokt. Je merkt er vaak weinig van, want je slaap direct weer in. Wel voel je je bij het opstaan en ook gedurende de dag moe. Raadpleeg je huisarts voor verder onderzoek. Ook overgewicht, roken en een slaapmutsje nemen voor het slapengaan kunnen slaapapneu in de hand werken.

Reden 4: Eet je gezooorzaken van vermoeidheidnd en voldoende?

Ook je voedingspatroon kan je slaap beïnvloeden. Als je te weinig eet, ongezond en/of onregelmatig kan het zo zijn dat je niet alle benodigde voedingsmiddelen binnenkrijgt. Daardoor voel je je minder fit, omdat je lichaam onvoldoende brandstof heeft om z’n werk te doen. Ben je vaak moe? Houd dan een tijdje je eetpatroon in de gaten. Ga na of je alle benodigde voedingsmiddelen binnenkrijgt. Eet regelmatig, op vaste tijden en neem dagelijks enkele gezonde tussendoortjes. Mogelijk helpt het je de oorzaken van vermoeidheid aan te pakken.

Reden 5: Drink je veel koffie?

Drink je dagelijks liters koffie? Dan loop je het risico je onrustig te voelen en slecht te slapen. Een kop koffie werkt immers als een pepmiddel. De cafeïne geeft je á la minute een adrenalinekick; houd je wakker en maakt je alert. Laat dat kopje cafeïne, maar ook cola en chocolade liever achterwege en kies voor thee en andere gezondere varianten die je helpen ontspannen. Je voelt je prettiger en doorgaans energieker dan wanneer je veel cafeïne binnenkrijgt.

Reden 6: Zit je in een depressie?

Voel je je al enige tijd zeer vermoeid? Heb je geen zin in eten? Ben je lusteloos en heb je sombere gedachten? Kamp je tevens met hoofdpijn? Het kan best zo zijn dat je in een depressie zit. Die aandoening uit zich niet alleen psychisch, maar kan ook lichamelijk behoorlijk z’n weerslag hebben. Kijk het even aan. Depressieve problemen waaien soms ook vanzelf weer over. Blijf je er last van houden? Neem dan contact met je huisarts op die kan je helpen of doorverwijzen naar de juiste persoon of instantie.

Reden 7: Drink je voldoende water?

Je staat er misschien niet bij stil, maar uitdroging is ook een van de oorzaken van vermoeidheid. Krijgt je lichaam, dat voor zo’n 70% uit water bestaat, niet voldoende vocht binnen? Dan functioneert het niet optimaal en kun je allerlei klachten krijgen. Het is daarom raadzaam dagelijks genoeg water te drinken. Bij voorkeur 1,5 á 2 liter per dag. Zo voorkom je dat je uitdroogt en vermoeidheid je parten gaat spelen.

Heb je last van vermoeidheid? Ga dan voor jezelf na of een van bovenstaande redenen jouw vermoeidheid kan veroorzaken. Denk je dat je te weinig drinkt, probeer dit dan aan te passen en ga naar een tijdje na op deze aanpassing je vermoeidheid klachten heeft verminderd. Wanneer jouw vermoeidheid niet is afgenomen kijk je verder naar de volgende mogelijke oorzaken van vermoeidheid.

Comment Section

1 reactie op “Oorzaken van vermoeidheid. 7 redenen waarom je steeds moe bent!


Door ineke janssen op 20 maart 2017

waar ik het dichts bij zit lijkt op een depressie, maar misschien ook te weinig gedronken?
he veel voor mijn kiezen gekregen, altijd pijn in de rug[ ook na mijn rugoperatie bij mijn partner kanker geconstateerd, is ongeneeslijk ziek, altijd vermoeide benen, en hoofdpijn, ook somber, en lusteloos, nergens zin in.

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website