Page content

Onzekerheid overwinnen? 7 oppeppers voor meer zelfvertrouwen!

article content

Onzekerheid overwinnen? 7 oppeppers voor meer zelfvertrouwen!

Onzekerheid kan je leven behoorlijk verstoren. Je twijfelt aan wie je bent, wat je kunt en wat je doet. Voelt je kwetsbaar, incompetent en hebt minder zelfvertrouwen. Iedereen heeft er wel een keertje last van. Het is geen fijn gevoel. Zeker als je dagelijks onzeker bent. Dat geeft spanningen en kan op den duur je relatie, sociale leven, werk en gezondheid beïnvloeden. Je onzeker voelen, waardoor komt dat? En, hoe krijg je meer zelfvertrouwen? Lees het in dit artikel.

Waarom ben je onzeker?

Onzekerheid is niet aangeboren. Het is een vorm van angst waardoor je weinig vertrouwen in jezelf hebt. Er zijn allerlei oorzaken te noemen die je onzeker maken. Enkele voorbeelden zijn:

– Lichamelijke veranderingen kunnen je onzeker maken. Denk aan de pubertijd, menopauze en veroudering.

– Ook sociale eisen kunnen je onzeker maken. Denk aan het ideale plaatje dat reclames je voorschotelen. Van jong, aantrekkelijk, vitaal, spontaan en vlot in de omgang. Als sociaal dier wil je daar graag bij horen. Pas je niet in dat plaatje? Dan kan dat je onzeker maken.

– Vervolgens zijn er de financiële aspecten. Voldoende geld hebben om je vrij en onafhankelijk te voelen is prettig. Maar, wat als je minder financiële armslag hebt? Of zelfs geldproblemen hebt? Dat kan je onzekerheid aanwakkeren.

– Tot slot spelen emotionele factoren een rol bij je onzekerheid. Je denkt negatief over jezelf. Bijvoorbeeld omdat je opvoeding in het teken van presteren stond, je bent verwaarloosd, gepest en dergelijke. Je zelfbeeld heeft daardoor een behoorlijke deuk opgelopen.

Gevolgen van onzekerheid?

Voel je je onzeker? Dan kan dat zich op allerlei manieren uiten. Je kunt denken: ik ben niet leuk en mooi genoeg, ik presteer niet goed genoeg, ik maak verkeerde keuzes enzovoort. En je denkt ook dat anderen je zo zien. Kortom: je denkt zeer negatief over jezelf; je eigenwaarde is laag.

Tevens kan continu twijfelen aan jezelf ervoor zorgen dat je je anders voordoet dan je bent of wenst. Je trekt je terug óf je bent juist extra bijdehand en/of uitbundig; veel lachen, praten en dergelijke.

Onzekerheid kan er ook toe leiden dat je onhandig wordt, een rood hoofd krijgt als iemand je aanspreekt of zelfs gaat stotteren.

In extreme gevallen kan je onzeker voelen ertoe leiden dat je bepaalde situaties en mensen ontwijkt, je somberder wordt of zelfs depressief. Ook je te buiten gaan aan eten, alcohol en zelf drugs gebeurt.

Voel je je onzeker? Ga ermee aan de slag en verbeter je zelfvertrouwen.

zelfvertrouwenTips voor meer zelfvertrouwen

Wil je je onzekerheid de baas worden? Hieronder een aantal manieren om je zelfvertrouwen op te peppen.

Lees geen gedachten van anderen

Wat anderen van je denken en vinden kun je niet weten. Besteed er daarom geen aandacht aan. Denk liever: nobody is perfect! Heus! Doe wat jij fijn en belangrijk vindt. Leef je eigen leven, zoals je wilt.

Schrijf op wat je goede en sterke punten zijn

Noteer alle positieve en goede kanten van jezelf. Zowel de eigenschappen als vaardigheden. Zet daarbij ook de succesjes die je daardoor hebt behaald. Zeker weten dat je meer kunt dan je denkt.

Streef naar haalbare doelen

Jezelf doelen stellen die je niet kunt halen, doet je zelfvertrouwen geen goed. Leg daarom de lat niet onnodig hoog. En… vergeet zeker niet jezelf te complimenteren als je je doelen haalt. Dat mag! En het fijne is: het boost je zelfvertrouwen enorm!

Relativeer en nuanceer

Denk niet in termen als: niets, nooit, altijd en dergelijke. Dat zijn woorden die je negatieve gedachtenstroom versterken en je onzeker maken. Wees milder en lief voor jezelf. Haal je schouders op en bedenk dat ook (zeer) succesvolle mensen fouten maken. Echt!

Boost je kennis

Kennis is macht, die uitspraak ken je vast wel. Aan de slag. Volg trainingen, cursussen, workshops en dergelijke. Zorg dat je meer leert, waardoor je kennis en vaardigheden verbeteren. Doen! Je zelfvertrouwen vaart er wel bij.

Kijk waarvoor je dankbaar voor bent

Dankbaar zijn voor iets betekent dat je tevreden bent. Weet jij wat dat is in je leven? Schrijf dat eens op. Je blauwe ogen, je gezondheid, gebit, handen, sportprestatie, lieve kinderen, je hobby, bijzondere vriendschap enzovoort. Er zijn zeker zaken die je een goed en fijn gevoel geven. Lees het lijstje door. En…? Doet dat je zelfvertrouwen geen goed? Zie je wel: die onzekerheid is nergens voor nodig. Je bent mooi en goed zoals je bent.

Kies voor een zelfverzekerde houding

Loop, sta en zit rechtop, draag kleding waarin je je prettig voelt, kijk mensen aan, praat rustig en glimlach geregeld. Je houding is wat anderen zien en draagt bij aan je zekerder voelen.

Hoe ga jij met onzekerheid om? Of blaak je van zelfvertrouwen? Je reactie lees ik graag.

Comment Section

9 reacties op “Onzekerheid overwinnen? 7 oppeppers voor meer zelfvertrouwen!


Door ina op 26 november 2014

bedankt, hier ben ik aktief mee aan het werk, goed om de tips op een rijtje te lezen, en ook al is het nog met vallen en op staan het werkt echt


Door Ger op 28 november 2014

Ik ben in april als zelfstandig ondernemer in de schildersbranche begonnen, ik ben op een heel vervelende manier aan de kant gezet en had op dat moment 2 keuzes. starten of voor een uitzendbureau werken, laatste was voor mij geen optie ik heb nog eigen waarde en beheers mijn vak goed en heb er ook passie voor.
Ik weet dat ik niet in dee toekomst kan kijken, dat kan niemand maar het maakt mij best wel angstig dat ik vaak doemdenk en zo kan ik niet los komen, vaak last van hoofdpijn, buikpijn ik probeer steeds positief te denken maar wanneer de opdrachten uitblijven begind het doemdenken. Ik weet ook dat alles zijn tijd nodig heefd maar dat onzekere gevoel blijft waardoor ik het gevoel heb dat ik verlam van binnen. Ik twijfel of ik zo moet doorgaan maar denk dat een andere optie achteraf ook weer spijt van ga krijgen dat ik het geen tijd gegund heb. Tja dit ga al een hele poos zo, ook al voor mijn zelfstandigheid.
Ik heb weet dat alleen ik dit doem denken kan veranderen , maar had graag enkele handvaten .
Gr Ger


Door Albert Sonnevelt op 9 december 2014

Beste Ger,

Wij leven absoluut in onzekere tijden. Het is daarom ook niet zo makkelijk om altijd positief te blijven.
Zeker niet wanneer je misschien wat meer aanleg hebt voor piekeren dan gemiddeld.
Toch is daar ook zeker iets aan te doen. Er zijn verschillende therapievormen die ontwikkeld zijn om overmatig zorgen maken
te verminderen.
Ik weet niet of je makkelijk boeken leest, maar er is een heel eenvoudig en praktisch boekje op de markt wat ik zeker wil aanbevelen.
( trouwens ook een leuk cadeautje voor onder de kerstboom…)
http://www.bol.com/nl/p/beren-op-de-weg-spinsels-in-je-hoofd/666782643/
daarin staan veel praktische tips hoe je de negatieve denkspiraal kunt doorbreken

Met hartelijke groet,
Albert Sonnevelt


Door sterretje op 17 juni 2016

Beste Albert,
ik ben op 23 feb 2015 mijn zoontje verloren aan een bloedstollingsafwijking. Ik weet wanneer ik kan relativeren dat ik dan ook rustig een oordeel kan vellen. Het is een moeilijke tijd, en heb nu wat tijd voor mezelf genomen. Ik hoop dat het echt beter word, ik mis hem zo. Op mijn werk ebt het zelfvertrouwen weg, en weet dat wanneer ik rustig ben meer kan relativeren, maar het doet wat met jezelf. Wie ben ik, wat wil ik echt? Ik heb het zowat allemaal overlopen. Maar dan rest er mij nog, hoe pak ik het aan?


Door Chantal op 23 oktober 2016

Beste Albert,
Als ik het verhaal lees, dan klinkt het zo makkelijk om aan te pakken en er vanaf te komen.
Echter heb ik eerder het gevoel nooit van mijn diepgewortelde onzekerheid af te komen. Ik ben vroeger jaren lang gepest, werd thuis niet serieus genomen en op belangrijke momenten in de steek gelaten door mijn eigen familie. Daarnaast werk ik steeds bij bedrijven waar ik me niet tussen vind passen, dus voel me een einzelgänger en onzeker ik elk contact met mensen, maar voornamelijk vrouwen. En dat terwijl ik al jaren als accountmanager werk en dan ook elk stukje onzekerheid prima kan verbergen. Ook in mijn eigen relatie voel ik me onzeker.
Ik wil hier graag vanaf komen, maar weet niet goed hoe..
Graag zou ik nog wat tips ontvangen.


Door Albert Sonnevelt op 9 december 2016

Beste Chantal,
Een blog is inderdaad veel te beperkt om uitvoerig de oorzaken, gevolgen en oplossingen te geven bij een diepgewortelde onzekerheid.
Daar heb je toch echt professionele hulp nodig. Een gespecialiseerde psycholoog of psychotherapeut kan je met behulp van cognitieve gedragstherapie beslist een stuk verder helpen.
Wanneer de traumatische ervaringen rondom het pesten nog onvoldoende zijn verwerkt, dan kan EMDR of Somatic Experience jou wellicht ook veel verlichting brengen.
Veel sterkte en zelfvertrouwen toegewenst.
Mvr grt Albert


Door Henk op 16 november 2016

Goed artikel! Vooral het stukje haalbare doelen stellen vind ik super belangrijk.


Door Albert Sonnevelt op 9 december 2016

Beste Henk,
Dank voor jouw positieve feedback. Dat geeft mijn de positieve stimulans om door te blijven schrijven en deze artikelen op internet te plaatsen.
Daarmee heb ik mijn doelen al weer scherp voor de komende jaren!
Warme groeten, Albert


Door Anouk op 18 maart 2018

Heb je tips voor mij zodat ik niet zo onzeker meer ben over keuzes maken. Die of die wel gaan of. Niet gaan

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website