Page content

article content

Ontstressen, zo doe je dat! 4 manieren om te relaxen

Ontstressen reikt je handvatten aan om je stress te verminderen en positiever in het leven te staan. Immers, stress werkt negatief denken meestal in de hand. Je piekert nodeloos, bent somber, voelt je lusteloos, moe en gespannen.

Het gevolg? Je wordt beperkt om datgene te doen wat je wilt. Door regelmatig te ontstressen, sta je relaxter in het leven en zie je alles veel positiever.

Waarom ontstressen belangrijk is en hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Waarom ontstressen?

Stress put je uit, lichamelijk en geestelijk. Je ervaart het als je langdurige onder grote druk staat. Bijvoorbeeld als je relatie lange tijd in een dip zit, er een gezinslid ernstig ziek is, je geldzorgen hebt of als je steeds het uiterste moet presteren. De spanning die dit alles met zich meebrengt, kun je niet goed handelen. Het beperkt je op een negatieve manier, want het verlamt je en er komt uiteindelijk helemaal niets meer uit je handen. Het is een zeer onprettige gewaarwording die je graag wilt voorkomen. Daarnaast is stress slecht voor je gezondheid. Je wordt vatbaarder voor allerlei ziektes, kunt hartklachten krijgen en zelfs overspannen raken of een burn-out oplopen. Daarom hieronder aandacht voor: ontstressen, zo doe je dat. Met direct toepasbare tips om meer ontspannen en positiever te leven.

1. Boek een mentale vakantie

Een mentale vakantie nemen, is voordelig en kost weinig tijd. Terwijl het resultaat van zo’n geestelijke minibreak je helpt ontstressen. Zo doe je dat door pakweg een kwartiertje even alles te vergeten; je verstand op nul te zetten. Dit kun je doen op je werk, onderweg in het openbaar vervoer of thuis. Je sluit je ogen en focust je even helemaal op je ademhaling. Adem rustig in via je buik en uit door je neus. Neem een fijne en ontspannen plek in gedachten. Bijvoorbeeld die mooie witte glooiende skipiste of dat prachtige goudgele strand. Voel de zon op je huid en de wind in je haren. Snuif de frisse berg- of zeelucht op. Ga helemaal op in je mentale break. Het kost in het begin misschien wat oefening, maar het resultaat van deze kleine meditatie is verbluffend. Je voelt je uitgerust en energiek. Aarzel niet langer en boek die mentale vakantie.

2. Knuffel je dierbaren regelmatig

Lichamelijke warmte, in de vorm van een welgemeende aanraking of weldadige massage, is een prima remedie om te ontstressen. Zo doe je dat bijvoorbeeld eenvoudig zelf door wat vaker lekker te knuffelen met je kinderen, partner, vader, moeder enzovoort. Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt namelijk dat door lichamelijke aanraking het zogenaamde ‘knuffelhormoon’ oxytocine vrijkomt. Het remt de aanmaak van stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol. Zo kun je na een heerlijke knuffel, aai over je bol of een bemoedigend schouderklopje al de spanning uit je voelen vloeien en een positieve sensatie ervaren. Dus, knuffel je dierbaren met regelmaat en laat de kracht van lichamelijk contact je helpen je stress te verminderen.

3. Zoek de buitenlucht op

Stress verminderen en nieuwe energie opdoen, doe je ook door de buitenlucht op te zoeken. Want, door te bewegen in de buitenlucht krijg je volop verse zuurstof binnen. Dat is goed voor je lichaam, want zo kan het zich ontdoen van afvalstoffen en dus beter functioneren. Daarbij is je aandacht als je buiten bent even weg van wat je gestresst maakt. Je werk, gezin, ziek familielid en dergelijke. Kijk daarom ook om je heen en ga op in wat je ziet. Je zult zien dat een flinke wandeling van zo’n 30 minuten je enorm goed doet. Het zorgt dat je ontspant, meer rust ervaart en tevens energieker wordt. Heb je meer tijd? Span je dan lichamelijk wat intensiever in. Maak een flinke fietstocht of stevige stads- of boswandeling om te ontstressen. Zo doe je dat effectief, omdat de lichamelijke inspanning ervoor zorgt dat je antistresshormonen (endorfines) aanmaakt. Die geven je een natural high en zorgen dat je je positiever en gelukkiger voelt.

4. Ga een boek of tijdschrift lezen

Wat ook zeker helpt als je stress ondervindt, is een boek of tijdschrift lezen. Hoe eenvoudig deze oplossing ook klinkt om ongezonde stress tegen te gaan. Het helpt echt. Want, als je leest en hierin opgaat, ban je de buitenwereld even uit. Je aandacht is volledig gericht op wat je leest. Dat kan een fashionmagazine zijn, een autotijdschrift, een thriller, fantasyroman of strip. Pas deze eenvoudige tip toe als je wilt ontstressen. Zo doe je dat vervelende stemmetje dat spanning veroorzaakt tijdelijk in de ban. Het resultaat? Je stress neemt af en ondertussen krijgt je je de tijd om jezelf weer helemaal op te laden.

Comment Section

3 reacties op “Ontstressen, zo doe je dat! 4 manieren om te relaxen


Door Petra Metz op 20 januari 2016

Vooral de eerste tip vind ik een topper. Met HRV biofeedback apparatuur kun je het effect van zo’n “mentale vakantie” daadwerkelijk meten, en je kunt het overal en op heel veel tijdstippen doen (als je op de bus wacht, op het toilet..). Ontstressen met biofeedback is een methode die je stimuleert om dagelijks te “oefenen” in “mentale vakanties”. Daarmee laadt je telkens je batterij weer op!


Door Marleen op 16 april 2016

Dat is zo’n goede tip de mentale vakantie. En een stuk goedkoper. Wat wel help is als je lekker warm onder de zonnebank of in een warm bad ligt. Heerlijk om toe te passen.


Door Niels op 2 april 2016

Inderdaad, een mentale vakantie, wat een logische en slimme tip. Bedankt Albert, ik ga hem meteen boeken 🙂

Plaats een reactie


*