arrow_drop_up arrow_drop_down
25 april 2014 

Omgaan met stress: 7 tips om je stress symptomen te bestrijden!

Omgaan met stress doe je regelmatig. In je thuissituatie, op je werk, op straat, in contact met familie en vrienden enzovoort. Houdt de spanning lange tijd aan? Dan put stress je uit, demotiveert en zorgt onder andere voor: onrust gevoelens, concentratieproblemen, huilbuien, woede-uitbarstingen, negatief zelfbeeld, slaapproblemen, huiduitslag en/of hoofdpijn. Maar je stress onder controle krijgen is niet altijd gemakkelijk. Hieronder mijn tips om je stresssymptomen aan te pakken.

Tip 1: Weet wat stress veroorzaakt

Wil je omgaan met stress? Probeer te achterhalen waardoor je in de stress schiet. Welke personen, situaties, klussen, taken en/of onzekerheden zorgen dat je je gespannen voelt? Weet je dat? Dan kun je er wat aan doen. Bijvoorbeeld door je er geestelijk op voor te bereiden en tegen jezelf te zeggen dat de situatie maar tijdelijk is. Of oefen thuis hoe je met bepaalde stresssituaties omgaat. Beeld je in hoe je de situatie gaat aanpakken en met succes gaat volbrengen. Want, grip hebben op wat er gebeurt in je leven helpt stress verminderen. Doe dit in combinatie met de onderstaande anti-stresstips en je zult zien dat je minder stress ervaart.

Tip 2: Leer positief te denken

Je leven van de zonnige kant bekijken, geeft een positieve vibe en helpt je vooruit in omgaan met stress. Sta elke dag opgewekt op en wees blij met wat je hebt: gezondheid, familie, geborgenheid, eten, veiligheid enzovoort. Denk niet meteen aan wat je allemaal moet doen. Relax! En sta je voor een zware taak? Geloof in jezelf. Zeg dat je een kanjer bent en pak het stap voor stap aan. Je kunt het! Echt! Ga niet bij de pakken neerzitten, want dan steekt stress de kop op.

Tip 3: Vermijd chaos als je wilt omgaan met stress

Een rommelig huis, chaotische werkplek en geen overzicht hebben, zijn ingrediënten om gemakkelijk in de stress te schieten. Want, waar liggen je sleutels? Welke klusjes moet je het eerst doen? Voorkom die chaos! Stel prioriteiten en wees realistisch. Maak dagelijks to-do-lijstjes met wat je écht moet doen! Stel vervelende klusjes en moeilijke taken niet uit, maar eat that frog als je ’s ochtends fris bent. Uitstel leidt namelijk sneller tot chaos en stress! Sla verder geen koffie- en lunchpauzes over. Neem afstand en gun je brein en lichaam die rustmomenten, zodat je nieuwe energie krijgt. Je zult zien: je slaagt dan beter in omgaan met stress.

Tip 4: Accepteer en laat los

Accepteer dingen zoals ze zijn en probeer niet uit man en macht zaken naar je hand te zetten. Het levert frustraties en onnodige stress op. Wat eenmaal gebeurd is, is voorbij. Daar kun je niets meer aan doen. Denken niet: wat als, dan en maar. Dat lost écht niets op. Laat het verleden los en focus je op het hier en nu. Denk in oplossingen en neem beslissingen op basis van wat je nu weet. Je zult je veel rustiger en ontspannen voelen dan wanneer je blijft piekeren en malen.

Tip 5: Weet wat je wilt

Laat je leven niet leiden door beslissingen van anderen. Neem zelf de touwtjes in handen. Dat zorgt dat je sterker en zelfverzekerder in het leven staat. Bovendien zorgt weten wat je wilt ervoor dat je minder stress ervaart. Je richt je leven immers in zoals jij prettig vindt. Dus, zeg gerust af en toe nee. Laat dat perfectionisme in je los. Wees reëel en doet wat haalbaar is. Zit het een keer tegen? Lukt het niet? Schud het van je af. Je hebt je best gedaan. Klaar!

Tip 6: Lach veel en koester echte omgaan met stressvriendschappen

Veel lachen en dierbare vriendschappen omarmen, helpen tegen stress. Start er direct mee. Ontspan door een lachfilm te kijken, die komische boekjes uit je jeugd te lezen en zie de humor in van alledaagse gebeurtenissen. Laat je lach door de kamer of over straat schallen. Geniet van het ontspannen gevoel. Besteed eveneens tijd en energie aan dierbare familieleden en vrienden. Zij zijn je hulp en steun als je een dip hebt. Hun aanwezigheid, hun arm om je heen, samen praten, lachen en dingen doen, maakt omgaan met stress makkelijker.

Tip 7: Verhoog je fitheid: fysiek en mentaal

Ook je lichamelijke en geestelijke conditie dragen bij aan de mate waaring je kunt omgaan met stress. Beweeg het liefst dagelijks een half uur. Ga fietsen, hardlopen, schoonmaken, joggen, tuinieren enzovoort. Door lichamelijk inspanning verdwijnen de stresshormonen uit je lijf en maak je geluksstofjes (endorfines). Ook gezond en regelmatig eten, veel water drinken en minder cafeïne en alcohol nuttigen, maken je fitter en beter bestand tegen stress. Slaap  daarnaast gemiddeld zo’n 7 uur per nacht. Al met al helpt dat je beter in balans te blijven, je goed te voelen en stress verminderen.

Natuurlijk zijn er veel meer manieren om je stresssymptomen aan te pakken. Wat zijn jouw anti-stresstips? Deel hieronder je ervaringen en tips in omgaan met stress.

Michiel Mulders

Door

Michiel Mulders

op 19 December 2014

Mijn beste methode om stress te voorkomen is het geven van een knuffel aan mijn partner. Uit een Amerikaans onderzoek is ook gebleken dat dit zeer stressvoorkomend werkt! Ik zou het zeker eens proberen. Als de knuffel niet werkt dan helpen deze tips: 1. Zoek ritme 2. Plan lege plekken in je agenda 3. Doe dom werk Wil je meer goede tips? Op onze website kan je de overige 27 tips vinden. http://stressplein.eu/stress-verminderen-30-tips/

Elaine

Door

Elaine

op 1 April 2016

Het zijn goede tips, maar zelf heeft het mij nog het meeste geholpen om met een coach actief te oefenen en mijn situatie te bespreken. Zo heb ik ook alle bijdragende factoren in kaart kunnen brengen. Via http://gortcoaching.nl/stress-coaching-2/ ben ik vorig jaar bij een super coach terecht gekomen waarmee ik een goede klik had en die mij echt verder heeft geholpen. Sommige inzichten krijg je in je eentje niet zo snel, dus ik heb de objectieve kijk en intensieve gesprekken als erg prettig ervaren. Succes iedereen!

Daan

Door

Daan

op 1 July 2016

Klinkt stom en voor de meesten lijkt het klinklare onzin. Maar rook een joint. De eerste keer kan je er misselijk van worden dus neem af en toe een hijsje tot ie werkt. Gaat 2 tot 3 uur door. Effe geen deelnemen aan het verkeer, lukt makkelijk maar is gewoon verboden. Je bent niet snel verslaafd, probeer regelmaat te voorkomen, eens in de week is ook met regelmaat!

Ik
sevn alias
Jelle

Door

Jelle

op 10 May 2018

Inderdaad zeer goede tips. Vooral tip 4 was voor mij in het verleden een belangrijke. Accepteer het probleem, blijf niet in het verleden, maar ga door! Ik heb daarom dan ook een bericht geschreven over verschillende stress symptomen en wat je daar tegen kunt doen: https://fitaddicted.nl/stress-symptomen/

Reactie plaatsen