Mindfulness vermindert stress: 7 praktische oefeningen voor meer rust!
arrow_drop_up arrow_drop_down
13 februari 2015 

Mindfulness vermindert stress: 7 praktische oefeningen voor meer rust!

Mindfulness helpt om stress te verlichten. En het prettige ervan is dat je het eenvoudig zelf in je dagelijkse leven kunt toepassen. Door alleen met het huidige moment bezig te zijn. Niet de dag van gisteren overdenken of piekeren over morgen. Je volledig richten op het nu. Je winst? Minder stress, energieker, positiever en dus relaxter. Heerlijk toch? Laat de hectiek van alledag los. Ga aan de slag met een van de onderstaande mindfuloefeningen. Vind rust en ontspanning.

7 oefeningen voor mindfulness

Leven met volle aandacht in het nu kun je op allerlei manieren beoefenen. Begin gewoon met kleine, eenvoudige stapjes. Probeer daarbij telkens je aandacht in het heden te houden. Gaandeweg ontdek je dat het steeds gemakkelijker gaat en óók: hoe fijn het is en hoeveel plezier en minder stress mindfulness je oplevert.

1. Staar vaker even in het niets

Misschien herinner je je nog dat je als kind soms zo maar even voor je uit zat te staren. In het niets. Tot plots je moeder je gestaar verstoorde met: Ben je aan het dagdromen? Dat doelloos voor je uitstaren is een vorm van mindfulness. Je ogen zijn ontspannen. Je focust je op 1 punt en de beelden rondom zijn onscherp. Je denkt even helemaal niet aan wat je straks of morgen moet doen. Probeer het als je een kwartiertje de tijd hebt. Ervaar dat fijne gevoel van doelloos voor je uitkijken. Hoe rustgevend het is en de nieuwe energie die je daarna weer hebt.

2. Volg je ademhaling

Om even helemaal in het nu te zijn kun je je ook richten op je ademhaling. Voel en volg eens hoe je ademhaling gaat. Haal je diep adem via je buik? Snel? Of is je ademhaling juist oppervlakkig? Focus je daar even helemaal op. Ongemerkt ga je langzamer en rustiger ademen. En… dwalen je gedachten af? Naar je werk? Je kinderen? De boodschappen die je nog moet doen? Stop! Breng je aandacht terug naar je ademhaling en laat de rest los.

mindfulness3. Begin je dag ontspannen met mindfulness

Start je je dag in een hurry? Dan bouw je ongemerkt al de nodige stress op. Doe het eens anders en begin relaxed. Douche bijvoorbeeld met 100% aandacht in het nu en laat je gedachten niet afdwalen. Voel de sensatie van het water dat je hoofd raakt en langs je lichaam omlaag stroomt. Ervaar de zachtheid van je douchegel. De geur die het heeft. Enzovoort. Of poets je tanden 2 minuten in het hier en nu. Voel de borstelhaartjes over je tanden en kiezen gaan. Proef de smaak van je tandpasta. Probeer het. Je zult ontdekken dat je veel ontspanner je dag begint.

4. Eet mindful

Eten gaat prima samen met mindfulness. Zeker als je bedenkt dat maaltijden nogal eens op de automatische piloot worden verorberd. Je neemt een hap, kauwt en slikt. Binnen 10 minuten is je bordje leeg. Eet vandaag eens bewust je maaltijden. Dek de tafel mooi en ga erbij zitten. Doe je smartphone, tv en tablet uit. Heb aandacht voor elke hap die je neemt. Kijk naar je eten. Proef de smaken. Voel de textuur van je voedsel. Ruik de verschillende geuren en kauw en slik met aandacht. Rustig, hapje voor hapje. Ga helemaal op in alle facetten. Mindful eten maakt je rustiger en helpt tegen stress.

5. Talisman voor het nu

Wil je mindfulness leren? Dan kan het helpen een talisman te kiezen die je altijd bij je draagt. Bijvoorbeeld in je jas- of broekzak. Ben je druk, gehaast en op weg gestresst te raken? Voel dan even in je zak en herinner jezelf aan je voornemen bewuster te leven en meer te genieten in het nu!

6. Luister en neem waar

Gun jezelf even de tijd om simpelweg een paar minuten te luisteren naar de geluiden die je om je heen hoort. Sluit eventueel je ogen. Wat hoor je allemaal? Fluitende vogels? Kindergeluiden? Een paar pratende mensen? Een voorbijrijdende trein? Autogeluiden in de straat? Hoor de geluiden en laat ze wegsterven. Laat je niet verleiden er allerlei zaken bij te denken. Gebeurt dat? Probeer je dan opnieuw te concentreren. Luister en meer niet. Echt, je ontspant: geestelijk en lichamelijk.

7. Wachten in het nu

Ach, je herkent het vast wel. Wachten in de rij bij de kassa, op de bus, in de file, bij de tandarts et cetera. Dat kan nogal wat ergernis en irritatie oproepen. Zeker al je druk bent en snel, snel, snel wilt. Pak niet geïrriteerd je smartphone om te appen of te facebooken. De wachttijd wordt er niet korter door. Benut je tijd liever mindful. Accepteer de situatie en heb geduld. Kijk om je heen. Observeer de mensen, de omgeving, de geluiden en accepteer. Wees je bewust van het moment, het hier en nu. Dat geeft minder stress. Je bent er gewoon.

Een mindfulness cursus kan je helpen helemaal mindful in het leven te staan.

Hoe mindful leef jij al? Ik lees het graag hieronder.

Thea van Son

Door

Thea van Son

op 4 October 2016

Ik heb lezen zonder stress ik heb er erg veel aan maar nu ga ik medicijnen afbouwen en moet ik proberen die dingen te doen die u net beschreef. Over zeven praktische oefeningen. Ik hoop dat ik die ook kan downloaden. Bedankt een fijne dag voor u.

Rika

Door

Rika

op 5 October 2016

Mooi: 7 oefeningen waarvoor je niets (ook geen app) nodig hebt!

Els Bieze

Door

Els Bieze

op 2 November 2016

Dankjewel voor deze 7 eenvoudige tips, ik ga ze zeker elke dag volgen en hoop zo beter met al mijn spanningen om te kunnen gaan.....zennnnnnn

Albert

Door

Albert

op 5 November 2016

Hey Els, Dank voor jouw positieve feedback op mijn blog over mindfulness en stress. Dat geeft mij de motivatie om door te gaan met schrijven :) Hrt grt Albert Sonnevelt

Reactie plaatsen