Mentale weerbaarheid verhogen: 6 praktische tips!
arrow_drop_up arrow_drop_down

Mentale weerbaarheid verhogen: 6 praktische tips!

Mentale weerbaarheid geeft aan dat je geestelijk veerkrachtig bent en met tegenslagen kunt omgaan. Het is evenzo belangrijk als lichamelijk fit zijn. Want, een gezonde geest leeft in een gezond lichaam. Ben je mentaal gezond? Dan functioneer je beter, voel je je fit, heb je minder stress, ga je beter om met problemen en ben je minder ziek. Wil je ook mentaal sterker in je schoenen staan? Volg onderstaande tips en verhoog je geestelijke conditie.

Tip 1: Stel jezelf doelen

Doelen hebben helpt je richting te geven aan je leven. Privé en in je werk. Door jezelf doelen te stellen en die te realiseren word je blij, krijg je energie en voel je je waardevol. Welke doelen stel jij jezelf? Wil je deelnemen aan de marathon van New York? Een bepaalde opleiding volgen? Vrijwilligerswerk doen? Ga ermee aan de slag. Want, je dromen waarmaken, geeft je leven zin en draagt bij aan je mentale weerbaarheid.

Tip 2: Geniet van de kleine dingen

De zon op je gezicht, de wind in je haren, die natte zoen van je kind, een aai over je bol of hand op je schouder. Zo maar enkele voorbeelden van kleine dingen die je kunnen raken. Ervaar het bewust en geniet er volop van. Leef in het hier en nu. Sluit je er niet voor af, maar sta er voor open en voel hoe waardevol die kleine dingen zijn. Je zult ontdekken dat zeker ook eenvoudige zaken en gebeurtenissen van alledag je mentale weerbaarheid positief beïnvloeden.

Tip 3: Investeer in je vriendschappen

mentale weerbaarheidRegelmatig contact met familie, vrienden, collega’s, buren en dergelijke doet je goed en eigenlijk kun je niet zonder. Immers, de mens is een sociaal dier en heeft contact met anderen nodig. Om te lachen, te huilen, lief te hebben, samen te werken, fijne dingen te doen enzovoort. Besteed daarom volop aandacht aan je sociale netwerk. Bel een oude vriend(in) waar je geen contact meer mee hebt voor een afspraak, Maak een dierbare blij met een kaartje, bos bloemen of een onverwacht bezoekje. Je voelt je daardoor goed en verbetert tevens je mentale weerbaarheid.

Tip 4: Betere mentale weerbaarheid door optimisme

Zie de positieve dingen in je leven. De lichtpuntjes. Die helpen je met tegenslagen om te gaan. Want, door te leven en te denken als een optimist kun je nare en vervelende gebeurtenissen ombuigen en accepteren. Gaat er iets fout? Bedenk dan eens wat er wel goed is gegaan. Door optimistisch en positief naar het leven te kijken heb je minder stress, voel je je fijner, heb je meer plezier en ben je meer ontspannen.

Tip 5: Kies voor een gezonde leefwijze

Niet alleen hoe je in het leven staat en hoe je denkt, beïnvloedt je mentale weerbaarheid. Zeker ook wat je eet, de rust die je neemt en de hoeveelheid dagelijkse beweging dragen bij aan je geestelijke conditie. Want, eet je verse en gezonde voeding dan heb je de hele dag energie. Dat geldt ook voor op de juiste momenten rust nemen en natuurlijk regelmatig bewegen. Want, sporten voert stresshormonen af en je maakt gelukshormonen aan die je positief stemmen.

Tip 6: Besteed aandacht aan jezelf

Ook goed voor jezelf zorgen hoort thuis in het rijtje tips voor een betere mentale weerstand. Dus maak tijd vrij en onderneem activiteiten die je leuk vindt en plezier geven. Van een spa- of museumbezoek, de nieuwste films kijken of een sportwedstrijd bijwonen tot luieren op de bank met een tijdschrift. Even niets moeten geeft rust, geestelijk en lichamelijk. Daarnaast doet relaxen je goed, omdat je zo je batterij weer oplaadt. Vooral doen!

Ik hoop dat de bovenstaande tips je helpen je mentale weerbaarheid te verbeteren. Jouw persoonlijke ervaringen lees ik graag hieronder.

Bo Dela Haye

Door

Bo Dela Haye

op 10 November 2014

Hi Albert, ik lees je info altijd en heb bij deze info een opmerking, die vnl terug grijpt naar punt 5 "gezonde leefwijze". je tips zijn hier ok, maar wijs je lezers op het volgende: Wanneer je een fitness programma begint met de ( over-) drive zo snel mogelijk in de gewenste staat / vorm te komen ontstaat er al gauw een overtraining situatie! ( Je hoeft niet meer dan één uur te trainen per keer en zeker niet 3 - 4x per week). De reden hiervoor is, zeker wanneer je stress niveau al redelijk hoog is, je lichaam ook gestressed is; je lichaam maakt geen onderscheid tussen fysieke en psychische stress. Dus in zo’n geval is het verstandig juist heel rustig te beginnen zodat je lichaam niet de stress drempel overschrijdt. Dit is nu een perfect scenario voor bijnieroververmoeidheid *! En geloof me, die wil je echt niet! Dus hard gaan trainen om je stress te bestrijden is in dit geval absoluut contra productief !! Je bijnieren kunnen dit eenvoudig niet aan. * Door lichamelijke en/of psychische stress ( het lichaam maakt hierin geen onderscheid ) raken je bijnieren op de duur overbelast en daardoor uitgeput. Daardoor kunnen ze hun taken niet meer goed uitvoeren waardoor er onder andere ( grote ) vermoeidheid zal ontstaan. Advies bij (over -) vermoeidheid is dus rustig je lichaam belasten. bron o.a. mens en gezondheid en http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/09/05/most-common-cause-of-fatigue-that-is-missed-or-misdiagnosed-by-doctors.aspx succes ! Bo de la Haye

Kaydence

Door

Kaydence

op 17 November 2016

That's really thinnikg of the highest order

http://www./

Door

http://www./

op 12 February 2017

Grade A stuff. I'm unquestionably in your debt.

Reactie plaatsen