Leren ontspannen. 7 tips om relaxter te leven!
Leren ontspannen. 7 tips om relaxter te leven!
9 mei 2014 

Leren ontspannen. 7 tips om relaxter te leven!

Leren ontspannen is een kunst. Ben je de hele dag druk? Kom je tijd en aandacht tekort? Dan is het goed en fijn om regelmatig even op adem te komen. De hectiek van je dagelijkse bestaan los te laten en te ontspannen. In dit artikel 7 tips om te leren ontspannen.

Tip 1: Begin je dag met een lach

Wil je leren ontspannen? Begin een nieuwe dag dan niet alleen met een goed ontbijt voor de broodnodige energie. Start je dag ook met een lach. Dat maakt je positiever en draagt bij aan een ontspannen gevoel. Dus, word wakker, rek je lekker uit, adem een paar keer diep in én uit. Tover vervolgens die smile op je gezicht. Je zult merken dat zo’n start van je dag veel fijner is dan wanneer al mopperend je ochtendroutine afwerkt en de deur uitgaat.

Tip 2: Vergeet de tijd voor even

Tijd bepaalt het ritme van je dagelijkse doen en laten. Vanaf het moment dat je opstaat tot je naar bed gaat. Gun jezelf nu en dan gewoon een paar uurtjes, halve of hele dag zonder klok. Vergeet de tijd, want dat zorgt dat je even lekker kunt ontspannen. Doe je horloge af, zet de klok stil en schakel je smartphone, tablet en pc uit. Ga lekker relaxen: wandelen, boekje lezen, muziek luisteren, dansen, een terrasje pakken enzovoort. Ontstress en krijg nieuwe energie.

Tip 3: Leer te delegeren

Doe je graag alles zelf, omdat je niets uit handen kunt geven? Thuis en op je werk? Drukt daardoor het aantal taken en verplichtingen behoorlijk zwaar op je schouders? Bedenk dan eens welke taak je niet graag doet en vraag een ander dat voor je te doen. Door te delegeren creëer je tijd en ruimte in je agenda om te leren ontspannen. Begin er nu meteen mee. Delegeer de afwas, de boodschappen, schoonmaakklussen en/of bepaalde werktaken.

Tip 4: Laat de boel eens de boel

Hol je elke dag van hot naar her? Zorg je bij thuiskomst voor het eten, de kinderen, dat het huis er spic en span uitziet en wil ook nog sociaal actief te zijn? Doe dan eens een stapje terug. Laat de boel nu en dan eens lekker de boel. Het helpt je te leren ontspannen.

Tip 5: Leren ontspannen door los te laten

Is het je aard om telkens weer bij teleurstellingen, tegenslagen, boosheid, verdriet enzovoort te blijven staan? Stop daarmee. Laat het gewoon los en leef in het hier en nu. Sta open in het leven en laat dingen komen zoals zich aandienen. Geniet gewoon van alledag en leg de lat niet te hoog. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker. Overweeg yoga-, meditatie- of mindfulnessoefeningen te doen, want die helpen je spanningen los te laten en te relaxen.

leren ontspannenTip 6: Geniet van kleine en simpele dingen

Ook genieten van kleine en eenvoudige dingen helpt je ontspannen. Dat kan die onverwachte zonnestraal op een regenachtige dag zijn, een wandeling door de natuur, een knuffel van je kind, complimentje van een onbekende et cetera. Neem even de tijd en geniet gewoon van zo’n klein mooi momentje.

Tip 7: Begin in het klein

Leren ontspannen gaat niet vanzelf. Het vergt de nodige oefening. Net als je eerste halve marathon lopen. Neem daarom geregeld op een dag kleine pauzes, van 10, 15, 20 of zelfs 30 minuten en doe dan helemaal niets. Ga lekker ontspannen liggen of zitten in je favoriete stoel. Adem diep in en uit, kijk om je heen en droom weg. Maak je geest leeg. Gun je jezelf regelmatig zulke korte pauzes? Dan leer je tot rust te komen en doe je tegelijkertijd nieuwe energie op om weer verder te gaan.

Wat helpt jou ontspannen? Ik ben benieuwd. Deel je ervaringen en geef je tips hieronder.

Door

Jana

op 12 May 2014

Loslaten en vrede sluiten met je verleden. Dat klinkt zo makkelijk en is toch zo moeilijk in je dagelijkse leven. Neem korte pauzes denk even aan niets, ook erg makkelijk gezegd, want juist dan ga ik piekeren. Ik heb nog een hele weg te gaan, maar genieten van de kleinen dingen en erbij stil staan helpt idd. Wees lief tegen jezelf en vriendelijk, geef jezelf complimentjes, focus op alles wat goed gaat en schrijf 3 positieve belefenissen van de dag s' avonds op. Dat helpt.

Door

Nicole Schefer

op 30 March 2016

Geniet van alles, wat jou energie geeft ! Ik kan bv onmeunig genieten van weer een zaterdag met vrienden. Of lekker handbiken met mijn andere vrienden. Mijn motto is Carpe Diem. Ik kan heel slecht ontspannen, zowel lichamelijk als in mijn hoofd. Ik graag naar een sauna om te ontspannen, maar dat is niet altijd even makkelijk in een rolstoel.

Door

Jolanda Z.

op 22 May 2014

Ik heb momenteel een piekerboekje én een dankbaar-boekje. Ik heb erg onzekere tijden waar ik zelf geen grip op heb, ik moet afwachten hoe het allemaal voor me beslist wordt. Toch ben ik drukker met m'n dankbaar-boekje, dat geeft me veel meer energie en erna kan ik weer beter ontspannen en relativeren! Als ik schrijf, kan ik altijd minstens een bladzij vol schrijven.

Door

Dhooge bianca

op 23 August 2015

ik ben overspannen ,maar vorige week zette het zich maar door!ik moet nu efkes een antidepressivapil nemen met de bijwerkingen erbij!zou constant kunnen slapen!moet volgende vrijdag naar een zenuwspecialist en ben daar al bang voor!ik heb het nog moeilijk om het verleden te laten rusten en mij te ontspannen!ik ben ook bang dat ik mijn werk niet meer zal kunnen doen!

Door

kristof Albert

op 1 May 2016

Geen van dit alles helpt en heb ik al geprobeerd. zelf ben ik 24hr/24hr en 7dagen op 7 bereikbaar voor mijn Job. Ik sta elke dag om 4hr30 en ga pas slapen rond 23hr30 omdat wij continue onze kinderen in de gaten moeten houden of er is ruzie. Wij kunnen zelfs geen klusje doen buiten want als jij je rug omdraait maken ze ruzie met elkaar. daarom sta ik zo vroeg en ga ik slapen om te sporten, het huishouden, de buitenwerken en met de honden bezig zijn want zelfs mijn hobby heb ik opgegeven omdat het niet houdbaar is en zeker niet voor mijn vrouw. Mijn vrouw laat ik in het weekend uitslapen en tijd voor elkaar hebben wij ook niet meer. Iemand die ons raad kan geven? Heel graag Mvg

Door

Ingrid

op 5 June 2016

Je zegt huishoudelijke taken delegeren: dat kan ik niet want ik ben een alleenstaande zonder familie of vrienden in de buurt

Door

Cora

op 23 March 2017

Je heb over loslaten. Dat gaat moeilijk als je een schoonmoeder heb, die depressief, en sinds 4 jaar weduwe is. En mijn man de enigste kind is. Je gooit alles negatieve tijd op onze schouders. Kost ons 3 avonden in de week, al onze vrije tijd. Terwijl wij ook alle twee fulltime werken. de dagen die we niet gaan, zit zij toch in ons hoofd met haar gedrag, dat ze niet meer wil. Hoe moeten wij dan ontspannen?

Door

Albert Sonnevelt Team

op 30 March 2017

Beste Cora, helemaal waar. Er altijd weer liefdevol bijblijven en wanneer het te lastig is om het zelf aan te pakken, dan is het toch verstandig om er professionele hulp bij te vragen voor je schoonmoeder. Veel sterkte, Albert

Reactie plaatsen