Page content

Leren loslaten helpt stress klachten bestrijden: 7 tips!

article content

Leren loslaten helpt stress klachten bestrijden: 7 tips!

Leren loslaten, helpt stress tegen te gaan. Je probeert dan namelijk geen controle meer uit te oefenen. Je accepteert dingen veel meer zoals ze zijn. En het fijne is: daar heb je profijt van. Je voelt je beter, blijer en gelukkiger. Wil je je stressklachten de baas worden? Hieronder 7 tips om minder spanning te ervaren door de touwtjes te laten vieren!

Tip 1: Zorg voor een uitlaatklep

Voorkomen dat spanningen zich van je meester maken, betekent regelmatig ontstressen. Het liefst dagelijks. Dat doe je door te zorgen voor een uitlaatklep, zodat je jezelf gewoon lekker kunt laten gaan. Van lachen, zingen, dansen en huilen tot hardlopen, fietsen en voetballen met je kids. Immers, als je ontspant, maak je stofjes aan die stresshormonen bestrijden. Doen! Je zult merken het geeft je een heerlijk vrij en onbezorgd gevoel. Dus zoek een uitlaatklep die je helpt bij het leren loslaten van je spanningen.

Tip 2: Laat die wrok, woede, bitterheid… los

Telkens weer die oude koeien oprakelen, omdat je boos, verdrietig, gekwetst bent heeft weinig zin. Wie of wat de oorzaak ook is. Het zorgt dat je blijft tobben en je houdt zo stress in stand. Tja,… en daar word je echt niet gelukkiger van. Je bereikt eerder het tegenovergestelde. Inderdaad, je voelt je nog ellendiger. Zonde van je tijd toch? Kijk niet achterom, maar haal je schouders op en laat die boosheid, verdriet enzovoort gaan. Bekijk het leven van de zonnige kant en leef in het hier en nu. En wil je toch piekeren? Gun jezelf elke dag 15 tot 30 piekerminuten en daarna basta! Schrijf het op en klaar! Leren loslaten van het verleden, zorgt zeker voor minder spanning. Probeer het.

Tip 3: Leren loslaten: denk en doe positief

Een negatieve denk- en handelswijze trekt valeren loslatenak negatieve zaken aan, zoals stress ervaren. Stop ermee! Denk en doe positief. Je zult zien dat je dan ook veel eerder leuke, fijne en positieve dingen op je pad vindt, waardoor je leven er mooier uitziet. En voel je boosheid, ergernis, somberheid en angst in je opborrelen? Focus je op zulke momenten op wat je leuk vindt en blij maakt. Dat helpt je een positieve mindset te krijgen en stress te verminderen.

Tip 4: Neem met minder genoegen

Altijd naar het allerbeste en hoogste streven, legt een zware druk die stress kan uitlokken. Probeer met minder genoegen te nemen en tevreden te zijn met wat je hebt, doet, hoe je eruit ziet et cetera. Accepteer jezelf, je werk, je omgeving en dergelijke. Want, dingen accepteren zoals ze zijn en niet altijd streven naar die 10 is ook onderdeel van leren loslaten en geeft minder stress.

Tip 5: Durf ook te vragen

Sta je altijd voor anderen klaar? Op zich prima! Maar… vraag je ook anderen om hulp of raad als je omhoog zit? Werkklusjes, huishoudelijke taken, oppas kinderen, verstopte gootsteen, lekke band, luisterend oor enzovoort? Nee? Nou, wees stress voor en durf ook eens om een wederdienst te vragen. Natuurlijk kan dat ook een troostende schouder, warme knuffel of gezamenlijk kopje thee zijn als je even in de put zit. En… durf je niet te vragen? Dan is het goed om je behulpzaamheid aan banden te leggen en nu en dan gewoon eens ‘nee’ te zeggen.

Tip 6: Bekijk het leven door een roze bril

Het leven is echt niet altijd zwaar en serieus. Kijk om je heen en neem even afstand van waar je mee bezig bent en wat je zo gestresst maakt. Zet een roze bril op, laat je betoveren door de magie van het leven en relativeer. Lach om alles wat je ziet en laat je sores even los. Het vult je met energie en geeft je kracht om je stress beter te handelen.

Tip 7: Cijfer jezelf niet weg

Tuurlijk is het goed rekening te houden met anderen, maar jezelf wegcijferen is niet de oplossing. Je anders voordoen dan je echte aard is, zorgt er juist voor dat je continu op je tenen loopt om aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Wees daarom niet extra aardig, vriendelijk en behulpzaam om anderen te pleasen. Dat geeft onnodig veel stress. Kies liever voor het leren loslaten van de verwachtingen die anderen van je hebben. Dat is minder stressvol, omdat je gewoon jezelf kunt zijn.

Hoe ga jij om met stressklachten? Heb je leren loslaten om minder spanning te ervaren in je leven? Of houd je toch graag de controle? Ik lees graag jouw ervaringen hoe jij hebt leren loslaten of tegen welke problemen jij aanloopt.

 

Comment Section

4 reacties op “Leren loslaten helpt stress klachten bestrijden: 7 tips!


Door Tygertje op 31 maart 2016

Hallo, ik heb nogal veel stress, 4 kinderen, parttime job en nog een studie ernaast,eerder kon ik wel relativeren, maar de laatste paar maanden bouwt de stress alleen maar verder op.massages helpen wel maar niet zolang, ook ben ik erg gevoelig voor stemmingen in het huis. Ik wil graag weten wat ik kan doen om de stress langzaam aan af te bouwen


Door Farida op 22 mei 2016

Hoi Tygertje
Ook ik zat in jouw situatie, gevolg….burn-out .
Begin met alleen de dingen te doen die noodzakelijk zijn. Elke avond op tijd naar bed, alleen naar verjaardagen als je er zin in hebt en maak er dan een korter bezoek van dan normaal! Door de weeks zo min mogelijk plannen/ schoonmaakster voor 1 keer per 2 weken voor de grove dingen. Elk kind ( en man)een eigen klusje( flessen weg brengen/
vaatwasser / hond uitlaten etc….
De massages werken maar kort omdat je al over je grenzen bent gegaan. Geef je grenzen aan, voel of je er blij van wordt of al moe bij de gedachte!!! Sterkte


Door Minoes op 17 oktober 2017

Hallo, ook ik ervaar veel stress. Niet alleen door werk (reistijd 4 uur per dag en constant rennen vanwege openbaar vervoer maar ook privé. Het leren loslaten is mijn grootste probleem omdat ik alles persoonlijk aantrek. Ook al probeer ik te ontspannen door yoga (wat overigens wel fijn is) maar door drukte bouwt de spanning zich al gauw op wat resulteert in slapeloze nachten, snelle irritatie, door stress minder eetlust en ontzettend moe. Grenzen aangeven vindt ik moeilijk. Mijn grens wordt regelmatig gerekt. Hoe kan ik toch leren loslaten vooral op emotioneel vlak? Hoe kan ik zorgen dat ik dingen me niet persoonlijk aantrek?


Door Albert Sonnevelt Team op 17 oktober 2017

Beste Minoes, ik vind het bijzonder hoopvol dat je al zo’n hoge mate van zelfreflectie hebt.
Wanneer je al zo goed in staat bent om jouw eigen signalen te herkennen, heb je ook
de gelegenheid om het patroon te doorbreken. Wanneer dit nog te spannend voor je is, adviseer ik je om een coach te vragen om je hierbij te helpen. Ik wens je een gelukkig en liefdevol leven. Albert Sonnevelt.

Plaats een reactie


*