Page content

article content

Laat je zelfvertrouwen groeien met deze 7 tips

Zelfvertrouwen wil iedereen, maar op de meest belangrijke momenten in je leven kom je misschien net iets tekort. Leer in deze blog hoe je in een veeleisende maatschappij op een eenvoudige manier jezelf staande kunt houden. Met deze 7  tips ontdek je wat  je kunt doen om zekerder te worden over jezelf.

Wat is zelfvertrouwen precies?

De basis van het vertrouwen in jezelf ligt besloten in je gevoel van eigenwaarde. Heb je een positief zelfbeeld? Hoe zie je jezelf ten opzichte van de mensen in jouw omgeving? Welke overtuigingen heb je over jouw talenten, mogelijkheden en capaciteiten? Je maakt voortdurend een optelsom van alle conclusies die je trekt over jezelf. De belangrijkste vraag die dan overblijft: ’Scoor je voldoende of juist onvoldoende onderaan de zelf getrokken streep?’

Zelfvertrouwen heeft echter weinig te maken met het hebben van voldoende intelligentie of talenten. Zelfs als je veel ervaring hebt en succesvol bent in een bepaald gebied in je leven, dan kan je nog steeds bijzonder onzeker zijn op andere terreinen. Zo kan je bijvoorbeeld uitblinken in een bepaalde sport, maar het zeer moeilijk vinden om iemand aan te spreken in het openbaar.

Waar komt het gebrek aan zelfvertrouwen vandaan?

De grote vraag in de psychologie blijft altijd; ‘Is het Nature of Nurture?’ Met andere woorden ben je nu onzeker over jezelf vanwege jouw meegekregen DNA? Of is het de opvoeding die voor een negatief zelfbeeld heeft gezorgd?

Eigenlijk maakt het antwoord op deze vraag niet zoveel uit, want ik ben ervan overtuigd dat je altijd kunt groeien in jouw persoonlijke kracht.

Maak je echter tijdens die ontwikkeling niet afhankelijk van allerlei ‘tijdelijke’ hulpmiddelen zoals alcohol of drugs. Het kan je in gezelschap misschien even helpen om je op je gemak te voelen, maar er is een enorm risico op afhankelijkheid. Dan heb je twee problemen: je moet nog steeds leren om je eigenwaarde te ontwikkelen en je ontkomt er niet aan om weer af te kicken van een eventuele verslaving.

Het hebben van zelfvertrouwen heeft veel voordelen

Zzelfvertrouwen hebbenoals bij alles in het leven heb je ook bij zelfvertrouwen een balans nodig. Want zit je te laag met je zelfbeeld, dan kan je amper groeien en ontplooien. Zit je echter te hoog met jouw gevoel van eigenwaarde, dan is er een kans van overschatting. Waarbij je in situaties terecht kunt komen die je zwaar in de moeilijkheden kunnen brengen.

Stel je voor dat je mooi in het midden kunt blijven, dan…

  • Loop je minder kans op psychische problemen
    Wanneer je blaakt van zelfvertrouwen, dan ben je gelukkiger en heb je minder last van angsten. Daarmee voorkom je het krijgen psychische problemen, zoals langdurige stress en depressies.
  • Blijf je dichter bij jezelf
    Op het moment dat een gezonde zelfreflectie hebt, is het niet nodig om steeds bevestiging te vragen bij anderen. Daardoor ben je ook niet snel uit het veld geslagen als je een keer kritiek krijgt van de mensen om je heen. Je hoeft bovendien niet zo je best te doen om anderen te overtuigen van jouw gelijk.
  • Je bent meer geliefd
    Het is voor anderen makkelijker om van je te houden wanneer je volledig o.k. bent met jezelf. Dit komt omdat je minder afhankelijk bent en het gaat je goed af om onbaatzuchtig te geven. Op het moment dat je voldoende zelfvertrouwen hebt, dan  heb je immers minder angst voor tekort. Dit alles maakt je heel aantrekkelijk om mee in relatie te zijn.
  • Ben je meer in  ‘flow’
    Is het je al opgevallen dat alles makkelijker gaat wanneer je meer van jezelf houdt? Dan heb je een soort verliefdheid op het leven, die ervoor zorgt dat je vloeiend de obstakels pakt die je tegenkomt. Natuurlijk kom je nog steeds tegenslagen tegen, maar je blijft er minder in hangen.

Makkelijke tips om je zelfvertrouwen te laten groeien

Door het lezen van de bovenstaande voordelen, ben je waarschijnlijk  inmiddels voldoende overtuigd van de kracht van een positief zelfbeeld. Daarom deel ik met plezier mijn zeven meest waardevolle tips. Zij helpen mij op momenten dat het even tegenzit. Ik hoop dat het jou motiveert om er direct mee aan de slag te gaan.

1. Onderzoek jouw innerlijke dialoog

Van de vele gedachten die je dagelijks hebt, zijn de meesten een innerlijke dialoog. Je hebt hele gesprekken in je hoofd met jezelf. Deze kunnen opbouwend zijn en je motiveren om een klus die je hebt uitgesteld nu eindelijk aan te pakken. Maar er kan ook een stemmetje in het hoofd zijn, dat je wil behoeden voor het risico van falen. Deze innerlijke criticus geeft goedbedoeld en vaak ongevraagd een ‘advies’ over wat je zou moeten doen in een spannende situatie.

Wanneer deze innerlijke criticus te negatief is geworden, dan kan jouw zelfvertrouwen in een recordtempo worden afgebroken. Dan wordt het tijd voor een positief gesprek met jezelf:

  • Probeer de innerlijke criticus niet te onderdrukken. Dit stemmetje is toch aanwezig. Soms kan het handig zijn om ernaar te luisteren, want anders kan je te naïef bedrogen worden of in de val lopen.
  • Je kunt de innerlijke criticus trainen door meer gefocust, aanmoedigend en ondersteunend te zijn. Dit kan je doen door opbouwende positieve vragen te stellen aan jezelf; ‘Wat kan ik nu doen om het maximale uit deze ervaring te halen?’ Of: ‘Hoe kan ik nog meer genieten van dit moment?’
  • Kleur het beeld van de innerlijke criticus wat vrolijker in. Vaak krijg ik bij mijn eigen kritische stemmetje de voorstelling van een zeurderige, zure, klagende oude man. Bij wijze van oefening pas ik dat beeld aan door hem een kleurige Haïtiaanse zwembroek aan te trekken. Verder krijgt hij een gezellige fruitcocktail in zijn hand en mag hij in een zacht schommelende hangmat gaan liggen. Meestal lukt het hem dan niet meer om door te gaan met dreinen.

2. Leg de lat zo laag mogelijk

Perfectionisme is goed, maar wanneer het gebaseerd is op faalangst dan kost het onnodig veel energie. Stel daarom uitsluitend realistische eisen aan jezelf. Het is menselijk om jezelf te overschatten en de situatie te onderschatten. Op het moment dat je daar bewust van bent, dan kan je de lat weer wat lager leggen. Hierdoor voorkom je tevens dat je zaken gaat uitstellen, omdat je de berg veel te hoog hebt gemaakt.

Wil je trouwens leren hoe je met uitstelgedrag moet omgaan? Download hier mijn e-book Stop Uitstelgedrag.

3. Motiveer jezelf met het zetten van kleine stapjes

Zelfvertrouwen kan vooral groeien door het krijgen van positieve ervaringen. Hiervoor moet je vooral dingen DOEN. Het helpt niet om dagelijks prachtige plannen te bedenken en er vervolgens geen actie aan te koppelen. Juist door het zetten van kleine stapjes die een grote slagingskans hebben, geef je positieve neurotransmitters aan je brein.

Hierdoor krijg je een positieve verslaving aan deze stofjes, die je alleen maar meer zullen motiveren om de volgende kleine stap te zetten.

4. Zet de “waarderingswekker”

Mvrouw met zelfvertrouwenaak er een gewoonte van om jezelf iedere dag positief te waarderen. Zet iedere dag in je smartphone een reminder om even twee minuten stil te staan bij jezelf. Liefst steeds op een ander tijdstip, zodat het altijd weer een verrassing voor je is.

Er zijn altijd zaken die je kunt waarderen: Dat je gezonde ogen hebt, dat de zon schijnt, dat er waardevolle vrienden zijn, dat de natuur uitbundig is enz.

Schrijf je dagelijks waarderingen op in een mooi schriftje of leg het digitaal vast. Jouw uitingen van dankbaarheid zullen ook voor jouw dierbaren de moeite waard zijn om te lezen.

5. Blijf trouw aan jezelf

Diep van binnen weet je exact wat goed voor je is;

  • Je lijf heeft allang aangegeven wanneer het tijd is om uit te rusten of te gaan slapen.
  • Je herkent de omstandigheden die jou helpen om te kunnen genieten
  • Je kent de mensen die jou energie geven en welke jou eindeloos uitputten
  • Je weet welk voedsel gezond voor je is en wat jou op termijn ziek maakt

Zodra je daar concessies aan doet, dan ondermijn je jouw zelfvertrouwen. Durf hardop te erkennen wat jouw behoeften zijn. Spreek ze uit naar jezelf en naar de mensen in jouw omgeving. Ook al is dat misschien spannend in het begin, op termijn zal je er een sterker en volwassener mens door worden…!

6. Daag jezelf uit

Wanneer je iedere dag iets nieuws probeert, dan geef je het leven de kans om volop te stromen. Het maakt niet uit of je nu een kruiswoordpuzzel wil oplossen, een nieuw record wil vestigen of juist een dag op de bank wil gaan zitten om jezelf helemaal wezenloos te vervelen… Er is altijd wel een probleem dat je kunt oplossen. Je zal merken dat er dan energie vrijkomt die jou helpt om de klus te klaren.

Het is zowel de vitaliteit die je ervaart tijdens het aangaan van de uitdaging, als ook de opluchting die vrijkomt ná het beëindigen van de nieuwe taak, die je in extase kan brengen.

7. Leer van jouw fouten

Alles in het leven staat ten dienste van groei. Op het einde van de dag zal je vooral gelukkig zijn wanneer je weer iets nieuws hebt geleerd. Daag jezelf daarom steeds uit. Zoek de grenzen op van je comfortzone. Het zijn juist de fouten die je helpen om een completer mens te worden. Je kunt jezelf niet behoeden voor mislukkingen wanneer je mentaal en emotioneel krachtiger wilt worden.

Ga iedere uitdaging aan zoals je dat als kind ook hebt gedaan; met nieuwsgierigheid en plezier. Wanneer het een eerste keer niet helemaal is gelukt zoals je had gehoopt, wees dan mild voor jezelf. Het heeft geen enkele zin om jezelf dan op je kop te geven. Sterker nog; dan neemt je zelfvertrouwen weer af.

Iedere ‘fout’ heeft een positieve kant. Sta jezelf toe om beide kanten van de medaille te onderzoeken.

Wil je nog meer leren over dit onderwerp? In de vorm van een ABC vertel ik in deze video hoe je nog meer zelfvertrouwen op kan bouwen.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen op het gebied van zelfvertrouwen.  Laat daarom hieronder een reactie achter.

Ik weet zeker dat je ook mensen kent in jouw directe omgeving die wel wat meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken. Je helpt ze door dit artikel met ze te delen op jouw Social Media.

Namens hen alvast bedankt!

Comment Section

12 reacties op “Laat je zelfvertrouwen groeien met deze 7 tips


Door Ineke op 11 juli 2016

Dank je wel! Ik ga ermee aan de slag! Het kan altijd beter en deze ABC vind ik wel een handige leidraad en graadmeter voor dagelijkse oefening.


Door Albert op 11 juli 2016

Hey Ineke, Dank voor jouw positieve feedback. Ik gun je een leven vol zelfvertrouwen 🙂 Hrt grt Albert Sonnevelt


Door Peter op 22 mei 2017

Wat een goed hulpmiddel Albert! Ik ga t zeker toepassen!


Door Albert Sonnevelt Team op 22 mei 2017

Beste Peter, altijd fijn om een positief hart onder de riem te krijgen! Dank je wel daarvoor. Albert


Door pim de graaff op 11 juli 2016

dank je albert, wederom een prima stuk


Door Albert op 12 juli 2016

Beste Pim,
Leuk om van je te horen. Zelfvertrouwen is iets wat voor veel mensen van toepassing is, dus fijn dat je er enthousiast over bent! Hartelijke groet, Albert Sonnevelt


Door Erik op 11 juli 2016

ik heb de meditatie gedaan en moest veel huilen


Door Albert op 12 juli 2016

Beste Erik, Meditatie brengt je dichter bij jezelf. Mooi dat jouw emotie de ruimte krijgt. Warme groeten, Albert


Door Niels op 12 juli 2016

Wederom een leuke en bovenal nuttige blog. Bedankt Albert. Ik merk op dat ik in de afgelopen periode, door het volgen van verschillende workshops, training en de opleiding Levenscoach, besef dat ik zelf de sleutel in mijn hand heb om een ander, gezond en gelukkig leven te kunnen leven. Zelfs als het even tegenzit. Ik lig op koers!


Door Albert op 12 juli 2016

Hey Niels, Wat heerlijk om altijd van die positieve feedback te krijgen van jou. Dat geeft mij ook het zelfvertrouwen om door te gaan met schrijven en publiceren. Zo helpen we elkaar 🙂 Veel succes met alle goede dingen die je doet! Big Hug, Albert Sonnevelt


Door Noud op 12 juli 2016

Het acroniem (ABCDEF=7) lijkt me bijzonder handig om te onthouden en dagelijks toe te passen. Bedankt Albert.


Door Albert op 13 juli 2016

Beste Noud, De leraar in mij is altijd op zoek naar een didactisch sterke manier om ingewikkelde materie weer eenvoudig te maken. Zo’n acroniem geeft houvast en dus ook weer zelfvertrouwen. Dank voor jouw waardevolle reactie. Warme groeten, Albert Sonnevelt

Plaats een reactie


*