Krijg meer energie. 10 praktische tips tegen vermoeidheid!
arrow_drop_up arrow_drop_down

Krijg meer energie. 10 praktische tips tegen vermoeidheid!

Krijg meer energie door je eet- en leefpatroon aan te pakken. Je winst? Je vermoeidheid verdwijnt, je voelt je vitaler, hebt meer energie en ziet er stralender uit. Verminder je vermoeidheid eenvoudig met de onderstaande tips en je hebt zeker meer energie.

Voor mijn boek De Levenscode deed ik onderzoek naar energie. Waarom zijn sommige ouderen nog zo vitaal en vol energie en anderen ouderen helemaal uitgeblust? Wat kun jij er nu aan doen om nu direct meer energie te hebben en op latere leeftijd die energie vast te houden.

Ontdek het in deze video, waarin ik vertel hoe ook jij meer energie kunt krijgen.

Lees hier 10 eenvoudig toe te passen tips voor direct meer energie in jouw leven.

1. Stop met snoozen

Krijg meer energie en spring direct uit je bed als de wekker ’s ochtends rinkelt. Weersta de verleiding die snooze knop nogmaals in te drukken. Hoe graag je ook nog even 10 minuten omdraait in je bed. Zeker in de wintermaanden. Door te blijven liggen, verstoor je je biologische ritme en ben je uiteindelijk veel vermoeider.

2. Sport je fit

Ga niet op de bank voor de tv zitten na je werk, maar trek je sportkleding aan en sport jezelf fit. Door dagelijks zo’n 30 minuten te joggen, te trainen in de sportschool of een stevige boswandeling te maken, produceert je lichaam endorfines. Die stofjes geven je een fijn gevoel en zorgen daardoor voor nieuwe energie. Dus kom in actie en krijg meer energie. Bijkomend voordeel is dat bewegen je immuunsysteem versterkt waardoor je minder snel ziek bent.

3. Ontbijt altijd en krijg meer energie

Door te ontbijten, komt je spijsvertering op gang, gaat je lichaam werken en krijg je energie om dingen te doen. Ontbijt je niet? Dan ontzeg je je lichaam allerlei voedingsstoffen. Waardoor je een futloos en moe gevoel krijgt. Ook voorkomt ontbijten dat je bij de koffie plots trek krijgt in suiker- en calorierijke snacks. Geen trek in een ontbijt? Neem dan een bakje yoghurt met een schep muesli of een banaan.

4. Omarm het zonlicht

Zonlicht doet je goed en je krijgt er energie van. Neem de zomer maar als voorbeeld. Je voelt je dan waarschijnlijk veel fitter en levenslustiger. Dus, schijnt de zon? Op een winterse middag of herfstochtend? Krijg meer energie en ga naar buiten. Omarm het zonlicht, want je lichaam maakt dan serotonine aan die je gelukkig maken en energie geven.

5. Omring je met positivo’s

Je herkent het vast wel: een vriend of vriendin die alle energie uit je wegzuigt of je juist laten bruisen van de energie. Probeer degenen die veel energie kosten te vermijden. Focus je liever op de positief en levenslustig ingestelde vrienden die enthousiast zijn, want dat geeft je energie.

6. Doe eens een powernap

Heb je een dipje? Doe dan een klein dutje ofwel: powernap. Je laadt jezelf in pakweg 20 minuten zo weer op, aldus onderzoeken. Daarna kun je er weer een paar uur tegenaan. Bovendien ben je productiever, hebt nieuwe ideeën en/of oplossingen voor problemen en je maakt minder fouten. Aarzel niet. Kies bij moeheid voor een powernap en krijg meer energie.

7. Snack gezond tussendoorkrijg meer energie

Je energie gedurende de hele dag op peil houden? Snack dan 3 tot 4 keer per dag een gezond tussendoortje. Van een stuk fruit en mueslireep tot een handvol noten. Je motor blijft zo draaien en je hebt minder snel de neiging ongezonde snacks te eten.

8. Neem geen afzakkertje

Voor het slapengaan een borreltje nemen, is soms verleidelijk. Want, het helpt je ontspannen. Maar, anderzijds zorgt de alcohol ervoor dat je minder goed en diep slaapt. Je nachtrust wordt verstoord waardoor je ’s ochtends moe en uitgeblust wakker wordt.

9. Drink veel water

Het menselijke lichaam bestaat voor meer dan de helft uit water. Om je vochtgehalte bij te houden is zo’n 1,5 tot 2 liter water aan te raden. Want, krijg je te weinig vocht binnen? Dan krijg je last van uitdroging, hoofdpijn en vermoeidheid. Lukt regelmatig water drinken niet? Neem dan standaard een half uur voor elke maaltijd een glas water om je vochthuishouding in balans te houden.

10. Slaap voldoende en krijg meer energie

Slaap je weinig? De kans is groot dat vermoeidheid je parten speelt. Probeer daarom elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en slaap tussen de 7 en 8 uur. Zo heeft je lichaam alle tijd om tot rust te komen. Slaap overigens niet te veel, want ook dan kan moeheid de kop op steken. Kies verder voor een goed geventileerde slaapruimte, zet de kachel uit en doe oordopjes in als het te rumoerig is. Lukt slapen niet? Doe ademhalingsoefeningen of schrijf spanningen van je af.

Waardoor krijg jij meer energie als je moe bent?  Ik ben erg benieuwd! Laat je reactie achter onderaan deze pagina.

manes

Door

manes

op 13 January 2014

Probeer als het mogelijk is elke avond om dezelfde tijd te gaan slapen

Albert Sonnevelt

Door

Albert Sonnevelt

op 21 January 2014

Beste Manes, bedankt voor je tip. Het is inderdaad ook belangrijk om elke avond op dezelfde tijd te gaan slapen (en ook op dezelfde tijd op te staan) Zo komt je lichaam meer in een ritme en je energie meer in balans. Groet, Albert

Rosa Zantingh.

Door

Rosa Zantingh.

op 15 January 2014

Goedemiddag, Wel leuk om te lezen dit allemaal, eigenlijk doe ik dit allemaal al. Ik krijg heel veel energie van buiten lopen met mijn hondje ik loop zeker 2 uur per dag met haar. Ik sta altijd vroeg op, en ga op tijd naar bed, ik eet ook heel gezond, ik ben iets te licht van gewicht. Maar in april hebben we een hondje op de leeftijd van 15 jaar moeten laten inslapen, en het lijkt wel of ik daar niet overheen kan komen, ik slaap slecht, ben vaak uren wakker s,nachts. En dan heb ik wel eens niet veel energie. We hebben nu nog een hondje waar ik veel mee doe, maar dat is een onzeker hondje, dus dat kost mij veel energie, maar we zijn op de goede weg. Vriendelijke groeten Rosa.

Albert

Door

Albert

op 23 January 2014

Beste Rosa, Het is ontroerend om te lezen dat je jezelf zo verbonden voelt met dieren. Wat ik zelf ervaar is dat dieren echt onvoorwaardelijk lief kunnen hebben, zonder er iets voor terug te verwachten. Ze herinneren ons aan het eigen vermogen om hetrzelfde te doen naar onze medemens. Een prachtige spiegel waar ik iedere dag weer van leer. Ik wens je veel sterkte bij het verwerken van het verlies en de kracht om de leegte op te vullen dankbaarheid. Met vriendelijke groet, Albert

Agnes Postum

Door

Agnes Postum

op 18 March 2014

Hallo, Pfff weet ff niet waar te beginnen ehhm ik eet supergezellig op n pizza zo nu en dan na... beweeg regelmatig maar slapen???...is echt een probleem 21.00 tv uit slaapt nemen 22.00 naar bed en dan.... niks he - l e - maal niks al zo'n 4 jaar lang ik ben dus gewoon ALTIJD moe. Ben echt wanhopig probeer van alles maar niks werkt. Slaappillen neem ik niet gewoon omdat ik dat niet wil maar zo leven met 4 kinderen is niet echt leuk vooral voor de kids niet en ik...ik weet niet meer wat ik moet ik weet t gewoon niet.....

Albert Sonnevelt

Door

Albert Sonnevelt

op 18 March 2014

Beste Agnes, Bedankt voor je openhartige bericht. Wat vervelend dat je erg moe bent en niet aan je nachtrust komt. Als je al gezond eet, regelmatig beweegt, op tijd de tv uit doet (etc.) en het helpt allemaal niet, dan heeft het wellicht een andere (dieper liggende) oorzaak. Ik kan je daarom hierover niet zomaar adviseren. Ik raad je aan om een arts te bezoeken en je probleem voor te leggen. Hij kan je naar een specialist doorverwijzen. Bijvoorbeeld een psycholoog waarmee je over dit probleem van gedachten kan wisselen. Vaak helpt het al enorm om eens over je situatie te praten. Ik wens je heel veel sterkte. Albert Sonnevelt.

Bernard

Door

Bernard

op 6 September 2014

Hallo Agnes, Het klinkt alsof je een (zwaar) tekort hebt aan belangrijke stoffen in je lichaam. Melatonine bevordert het slaapritme. Je lichaam normaal gesporken zelf melatonine. Je hoeft je lichaam alleen maar te voorzien van de juiste ruwe materialen. Melatonine wordt geproduceerd uit de neurotransmitter serotonine. Serotonine werkt positieve gevoelens op, voorkomt depressie, geeft energie en is de voorloper van Melatonine. Te weinig serotonine, resulteert in te weinig melatonine, en dus slecht slapen. Slecht slapen voorkomt serotonine aanmaak weer, en zo raak je verwikkeld in een vicieuze cirkel. Ik begrijp dat je pizza lekker vindt (dat is het ook :p ). In pizza zitten gluten. Die verstoren de balans tussen goede en slechte enzymen in je maag. Wat heeft je maag met dit verhaal te maken? Een hoop. Zo een 95% van onze serotonine komt uit onze maag! Onze maag is essentieel voor onze gezondheid. Hoe lekker die pizza ook is, het zorgt ervoor dat je minder goed kunt slapen. Geef je lichaam de juiste ruwe materialen door gezond te eten (hoogwaardige eiwitten, groente, complexe koolhydraten, gezonde vetten zoals avocado, noten, zaden en koudwatervis). Groet, Bernard

Agnes Postum

Door

Agnes Postum

op 18 March 2014

Sorry bedoelde supergezond

LisA

Door

LisA

op 26 January 2016

Hallo ik zit nu op school en moet elke 32 km fietsen als ik dan smiddags thuis kom ben ik erg moe eigenlijk te moe om te leren. Hoe kan ik dit oplossen zodat ik meer energie krijg voor schooldingen alvast bedankt

Jaco

Door

Jaco

op 11 August 2017

Een elektrische fiets nemen of scooter

Quiara

Door

Quiara

op 12 February 2016

Beste Lisa, Je zou kunnen proberen om een half uurtje voor het huiswerk maken/leren wat te rusten (slapen als dat lukt). Verder raad ik aan de andere tips die hiervoor al werden gegeven op te volgen. Dus: gezond eten, voldoende water drinken, op tijd gaan slapen, et cetera. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Vriendelijke groet, Quaira

Pietjepuk

Door

Pietjepuk

op 31 December 2016

"Door te ontbijten, komt je spijsvertering op gang, gaat je lichaam werken en krijg je energie om dingen te doen." Is achterhaalde theorie ten aanzien van intermittent fasting, zie bijvoorbeeld dit artikel: https://happyhealthy.nl/intermittent-fasting/

S Bruntink

Door

S Bruntink

op 4 March 2017

Ik eet normaal, maar toch altijd heel moe. Waardoor ik ook heel veel en makkelijk in slaap val. Wat kan ik eraan doen want ik was fanatiek sporter maar weinig energie voor en het begint mij te irriteren

Albert Sonnevelt Team

Door

Albert Sonnevelt Team

op 6 March 2017

Beste S., dank voor jouw reactie op mijn blog. Er kunnen in jouw geval ook lichamelijke oorzaken zitten aan je klachten. Dan denk ik vooral aan een verstoorde hormoonbalans. Graag verwijs ik door naar een expert op dat gebied: Ralph Moorman. http://www.dehormoonfactor.nl/ Wellicht dat je met zijn informatie weer een stukje verder komt. Veel sterkte! Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt

annelies de vries

Door

annelies de vries

op 20 September 2017

Ben ontzettend moe. suiker, neuropathie kan niet meer lopen, en mijn handen niet meer gebruiken. verschrikkelijk. hoe krijg ik dan toch nog wat energie???

Albert Sonnevelt Team

Door

Albert Sonnevelt Team

op 10 October 2017

Beste Annelies, dank voor jouw reactie. Ik adviseer je om bij je huisarts langs te gaan. Veel sterkte gewenst. Hartelijke groeten Albert

A. Finterman

Door

A. Finterman

op 26 May 2018

Heb 3 maanden lang hevige slijmbeursontsteking ervaren, inclucief vier injecties. Direct daarna kreeg ik 3 maanden met spierreuma te maken. Vreselijke pijnen nu weg. /Daarna direct 95 procent energieverlies, overgaand in onmenselijk onterende vermoeidheid. Wat te doen?

Reactie plaatsen