Page content

article content

Gestrest? Zo maak je jouw leven letterlijk lichter

Je weet dat te veel stress ongezond voor je is. Veel remedies tegen een hoge mate van spanning zijn gelukkig dichterbij dan je denkt. Er is namelijk een onuitputtelijke bron van geZONdheid die jou meteen verlichting brengt. Lees hieronder wat het effect van zonlicht is op jouw psychische stemming.

 

De zon stimuleert jouw anti-stress-hormoon

Licht geeft jouw stemming een gratis ‘boost’. Zonlicht – vaak gezien als ‘kwaaie pier’ als het om gezondheid gaat – heeft een gunstige uitwerking doordat het de productie van het hormoon serotonine stimuleert. Dit is een hormoon dat door de hersenen wordt geproduceerd en het geeft je gemoedstoestand een oppepper. Ook zorgt het ervoor dat je je kalm voelt en dat je kunt focussen.

 

Maar omgekeerd is ook goed

’s Avonds als het donkerder wordt, gebeurt juist het omgekeerde. De afname van licht triggert de aanmaak van melatonine. Dit is het hormoon dat je slaperig maakt en helpt om in slaap te kunnen vallen. Dit alles gebeurt door het licht dat via je ogen binnenkomt, waardoor een seintje naar je hersenen gaat en deze voor je aan de slag gaan.

 

In een wip uit een dip

Wanneer er onvoldoende blootstelling aan zonlicht plaatsvindt – bijvoorbeeld doordat het winter is maar ook door te veel binnen zitten – dan kan de hoeveelheid serotonine zozeer afnemen dat je je down of zelfs depressief gaat voelen. Sommige mensen zijn hier erg gevoelig voor. We kennen dit ook wel als de zogenaamde ‘winterdip’ of ‘winterdepressie’. Nu krijg je zeker niet zomaar een winterdepressie van binnen zitten, maar het is wel goed om je te realiseren dat buiten in de zon zijn je gemoed een opkikker geeft. Angst en paniek kunnen eveneens verband houden met te weinig zonlicht: ook hier kan het zonnetje in je gezicht wonderen doen.

 

Meer dan stressreductie alleen

De voordelen van zonlicht gaan zelfs verder dan het verminderen van stress. Wist je bijvoorbeeld dat je er ook sterkere botten van krijgt? We kennen allemaal de term UV-straling, waarbij UV een afkorting is voor ‘ultraviolet’. Het is een lichtkleur die buiten het spectrum valt van wat wij kunnen waarnemen met onze ogen. Meer specifiek bestaat UV-licht uit UV-A en UV-B straling. Wanneer deze laatste op onze huid schijnt, begint de huid vitamine D te produceren. Deze vitamine is erg belangrijk voor gezonde en sterke botten. Een tekort aan vitamine D wordt in verband gebracht met allerlei vervelende aandoeningen aan de botten, zoals osteoporose (botontkalking).

 

Te weinig zonlicht blijkt ongezond

Alhoewel er veel berichten zijn dat excessieve blootstelling aan zonlicht huidkanker kan veroorzaken, is er ook wetenschappelijk bewijs dat een gezonde hoeveelheid zonlicht juist helpt om kanker te voorkomen. Mensen in gebieden waar weinig zonlicht is, hebben een verhoogde kans op bijvoorbeeld kanker in de alvleesklier, prostaat of eierstokken. Verder zijn er aanwijzingen dat zonlicht kan helpen tegen huidaandoeningen als psoriasis, eczeem en acne. Voorzichtige resultaten suggereren bovendien dat het kan helpen tegen reumatische artritis en andere ziekten. Er zijn echter meer bewijzen nodig om dit laatste met zekerheid te kunnen zeggen.

 

Hoeveel licht heb je nodig?

Hoeveel zonlicht heb je precies nodig om van al die voordelen te profiteren en je minder gestrest te voelen? Daar is geen eenduidig antwoord op. Té is nooit goed. Er zijn organisaties die zeggen dat 5 tot 15 minuten zonlicht op je handen, armen en gezicht gedurende drie dagen per week al genoeg is voor een vitamine D-boost. Daarbij moet de zon wel rechtstreeks op je huid schijnen. Kleding maar ook zonnebrandcrème voorkomen dit: even niet smeren dus. De maximale duur hangt af van je huidtype: hoe lichter je huid, hoe sneller je verbrandt. In ons land is de straling van de zon het sterkst tussen 12 – 15 uur, dat betekent voldoende UV-B straling maar ook de grootste kans op verbranden. Blijf je minder dan 15 minuten in de zon, dan is smeren niet nodig en kan het zonlicht lekker zijn werk doen. Voor de rest kun je deze felle zon beter vermijden. Houd er ook rekening mee dat in het voorjaar de zon nog niet zo warm aanvoelt maar al wel sterke straling afgeeft. Juist met onze bleke winterhuid is de kans op verbranden hier het grootst.

 

Vitamine D is een goed idee

Enkele weetjes nog over zonlicht en de aanmaak van vitamine D:[1]

Als de zon door een raam schijnt, komt maar 5% van de UV-B straling op je huid terecht.

Hoe dichter een land bij de evenaar ligt, hoe meer UV-B straling.

Wolken blokkeren UV-B straling.

De productie van vitamine D is prima van april tot en met september. In de andere maanden maakt je huid bijna geen vitamine D aan, omdat er te weinig UV-B straling in het zonlicht zit.

Als je erg veel last hebt van dit tekort aan licht en merkt dat je moe en depressief wordt maar ook gestrest, kijk dan eens of lichttherapie of een zonnebank je helpen. Er zijn speciale lampen die UV-B straling afgeven, waardoor je jezelf alsnog een vitamine D-boost geeft.

 

Kunstlicht versus daglicht

Niet alleen de UV-B straling van zonlicht heeft een positief effect op je gezondheid en vermindert stress. Ook de kleur van natuurlijk licht is van belang. Lange tijd werd binnenshuis -in huizen en kantoren – kunstlicht gebruikt. Tegenwoordig zijn er echter ook zogenaamde ‘daglichtlampen’ beschikbaar. Deze lampen geven dezelfde kleur licht af als natuurlijk licht buiten. En dat blijkt stukken prettiger dan het traditionele lampenpeertje!

Zo blijkt daglicht ervoor te zorgen dat mensen productiever zijn. Ook voelen mensen zich meer tevreden in een omgeving met daglicht. Omgekeerd schijnt een gebrek aan daglicht in verband te staan met allerlei gezondheidsproblemen. En … Mensen die werken in een ruimte waar geen daglicht is, hebben een grotere hoeveelheid stresshormoon in hun bloed. De kleur van daglicht helpt dus ook om stress te verlagen!

 

Maak je leven ook figuurlijk lichter

Niet alleen letterlijk licht heeft een positieve werking op onze gezondheid en helpt om van stress af te komen. Ook figuurlijk is het heilzaam om van binnen het ‘licht’ te laten schijnen. Licht is een beeltenis voor waarheid, voor het in de openheid brengen van de zaken die diep van binnen in je leven. Er is een spreuk die zegt: “Zo lang ik zweeg, kwijnde mijn gebeente weg”. Laten we hier eens beter naar kijken.

Stilstaand water gaat rotten zegt men wel eens. Dat gebeurt letterlijk. Kijk maar eens naar een kleine vijver of waterbak die er al een tijdje zo bij ligt. De kans is groot dat het stinkt en er dikke drab in groeit. Geen haar op je hoofd om daar een slokje van te nemen. Figuurlijk gebeurt het echter ook. Wij zijn bedoeld om te leven en te stromen. Alles wat stokt en stagneert, zorgt voor stilstaand water dat gaat ‘rotten’.

Zo ook onze innerlijke wereld. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom mensen zich niet uitspreken. Stress is daarin waarschijnlijk een grote boosdoener, want als je leeft in stress, dan ren je achter de feiten aan, ben je aan het ‘overleven’ en kan de natuurlijke hartsstroom van binnen blokkeren.

 

Breng de stroom op gang

Zeer belangrijk om te beseffen dat je geen emotionele hypotheek op jouw lichaam moet krijgen! Neem tijd voor een grote schoonmaak. Hoe dit er voor jou uit kan zien, verschilt per individu.

Praten is een belangrijke manier. Als je merkt dat dingen je hoog zitten of je gedachten en gevoelens hebt opgekropt, kijk dan eens of er iemand is die je vertrouwt en waar je jezelf ‘leeg’ kunt spreken. Houd daarbij voor ogen dat je jouw zaken niet zozeer op het bord van de ander legt en die ander ook niet verantwoordelijk is om het op te lossen. Het gaat erom dat bij jou de stroom op gang komt, dat je zicht krijgt op wat er in je leeft en vooral dat het eruit komt.

 

Stress verlichten ? Met praten maak je het losser

Zorg dus dat hetgeen in donkerheid diep in je binnenste zit weggestopt, in het licht komt. Vaak merk je dat oplossingen voor knelpunten zich tijdens het uitspreken al aandragen. Je had het simpelweg nog niet gezien omdat het één grote knoop was vanbinnen! Praten kan met een bekende maar eventueel ook met een psycholoog.

Als je praten moeilijk vindt, als je er geen kans toe ziet of als je merkt dat het niet voldoende is, probeer dan eens om van je af te schrijven. Zeer belangrijk bij dit alles is: BEGIN gewoon. Ook als je denkt dat er niks komt of je het er niet uit krijgt. Denk niet teveel na: het hoofd zit meestal in de weg. Zorg dat je alles eruit gooit. Kleine ‘punten’ kunnen soms een lus zijn naar een hele innerlijke wereld die zich tot dat moment in de donkerheid verborgen hield. Laat ook je tranen komen: als je boos bent, schreeuw dan een keer alles eruit (misschien wel in een kussen.. 😉 ) of zoek een andere manier om je te uiten. Breng alles in het licht!

Andere manieren zijn bijvoorbeeld zingen, schilderen of hardlopen. Zelf kun je mogelijk nog veel meer bedenken. Belangrijk: wat je ook doet, laat het geen vlucht zijn maar laat het je helpen om de confrontatie met je innerlijk aan te gaan en datgene wat zicht binnenin verschuilt, eruit te krijgen.

 

Open op de werkvloer

In lijn hiermee verscheen er in de krant een artikel dat personeel liever zwijgt over stress op de werkvloer. Vele medewerkers alsook leidinggevenden vinden bovendien dat werkstress er nou eenmaal bij hoort. Hoe triest dat mensen maar slikken dat ze totaal niet lekker in hun vel zitten op het werk. Werkgevers weten soms zelf ook niet hoe ermee om te gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat hun medewerker een moeilijke privésituatie heeft en dat de werkgever dit niet kan oplossen. Word daarom open en maak de zaken bespreekbaar. Dat is voor iedereen het prettigst. Bovendien werkt het aanstekelijk: jouw innerlijke opruiming kan ook een ander aanzetten om hiermee aan de slag te gaan.

 

Er zijn geen fouten, alleen variaties

Een ander belangrijk punt is het opruimen van je fouten. Op een eerder moment hebben we al eens een blog gewijd aan liegen. Het kan heel moeilijk zijn om fouten toe te geven. Ook heel beangstigend. Je kunt zelfs het idee hebben dat je hierdoor belangrijke zaken gaat verliezen. Maar eerlijk zijn is altijd beter dan zaken verborgen houden. Ook hier geldt: zo lang ik zweeg, kwijnde mijn gebeente weg.

Heb je last van stress? Neem eens een rustig moment -het liefst een halve dag of een dag – om jezelf af te zonderen en eerlijk te kijken naar zaken die je mogelijk recht te zetten hebt. Misschien moet je teruggaan naar mensen om je gemaakte fouten uit te spreken en vergeving te vragen. Doe dit dan ook. Wacht niet tot een moment dat het goed voelt, maar ga die confrontatie aan en ruim je zaken op. Besef dat er in principe geen fouten zijn zolang je aan het oefenen bent. Geef jezelf daarom niet teveel op je kop. Je kunt beter zeggen dat er geen fouten zijn, alleen variaties … . Breng daarom alles in het licht! Want met licht in je leven, zowel letterlijk als figuurlijk, zul je merken dat stress als sneeuw voor de zon verdwijnt!

Ben je blij met dit artikel? Verwoord hieronder jouw gedachten in het reactieveld. Of deel de inspiratie via een van de Social Media knoppen.

[1] https://www.sundays.nl/blog/7-belangrijke-zonlicht-weetjes

Comment Section

19 reacties op “Gestrest? Zo maak je jouw leven letterlijk lichter


Door Philippe op 10 juli 2018

Fijn opgelijst. Het geeft zin om aan de slag te gaan!


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Graag gedaan Philippe! Veel succes gewenst. Hartelijke groeten Albert


Door Gerda Schurink op 10 juli 2018

In mijn poezie album stond eens een versje
“Zonlicht in je leven, zonlicht in je hart”
Inderdaad, wat moeten wij zonder zon.
Maar, we moeten het ook willen zien.
Dank Albert.


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Beste Gerda, mooi verwoord; dank voor jouw waardevolle aanvulling. Hartelijke groeten, Albert


Door André Provo op 10 juli 2018

Weer heel mooi albert


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Beste André, graag gedaan! Dank voor jouw positieve reactie. Ik wens je een leven zonder stress … Hartelijke groet Albert Sonnevelt


Door Maris op 10 juli 2018

Mooi Albert zonlicht is voor mij zo bangrijk in stress situaties. Mijn moeder is eind juni oveeleden en met de stralende zon die scheen maakte dit het wat lichter.


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Beste Maris, dank voor jouw reactie. Heel veel sterkte gewenst met dit verlies …
Warme groeten Albert


Door Marian op 10 juli 2018

Goedemorgen Albert,
Hartelijk dank voor deze weer waardevolle blog!


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Hey Marian, graag gedaan. Ik waardeer jouw compliment. Ik hoop dat ik je mag blijven verrassen met inspirerende blogs over stress en burn-out. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt


Door Elly op 10 juli 2018

Wat fijn om ook nu weer een artikel van jou te lezen! Alles komt op het juiste moment en het is aan mij wat ik er mee kan/doe. Ik merk dat ik goed op weg ben. Er gebeurt zoveel, ook dat kan ik nu qua emoties redelijk beheersen.
Mijn achternaam is ook gelinkt aan de zon, en geeft ook vaak leuke reacties van diverse mensen. Zomer – is toch vaak zonnig.


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Hey Elly, dank voor jouw positieve feedback! Laten we elkaar blijven ondersteunen. Zonnige groeten Albert


Door Marina op 10 juli 2018

Dag Albert, toevallig heb ik vandaag een poos zittenschrijven, van me af schrijven. Het was nogal een kluwen die in de war zat. Ik ben aan een los eindje begonnen en er kwam veel verzwegen oud zeer boven. Van het één kwam het ander, inclusief de tranen. daarna ben ik buiten in de zon gaan zitten, blote voeten in het gras en toen kwamen ook de fijne oude herinneringen weer boven.
Dus: het sluit helemaal aan bij wat jij schrijft. En fijn dat je ons er aan herinnert hoe licht kan werken.


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Hey Marina, dank voor de feedback en het delen. Zo maken we samen de wereld een stukje blijer … Hartelijke groeten Albert


Door Anneke op 10 juli 2018

Dank je wel voor dit artikel. Helpend!


Door Albert Sonnevelt Team op 11 juli 2018

Hey Anneke, graag gedaan. Ik waardeer jouw compliment: bedankt! Hartelijke groet, Albert


Door Cees op 12 juli 2018

Goede morgen Albert, met de naam Bloem van je dochter en zon en ruimte in de achternaam verweven, kan ik mij de brede glimlach bij haar helemaal voorstellen. Odeur, licht en lucht zijn mooie ingrediënten voor leven zonder stress. Dank voor artikel en groetend, Cees


Door Albert Sonnevelt Team op 13 juli 2018

Beste Cees, dank voor jouw positieve feedback en jouw comment. Zonnige groeten, Albert Sonnevelt


Door TINEKE op 29 augustus 2018

Hallo Albert, misschien heb ik een beetje te lang gezwegen over mijn tegenstrijdige gevoelens wat het licht betreft. Ik weet ook niet of ik nu de juiste woorden kan vinden, maar ik wil het in ieder geval proberen, omdat ik weet dat er heel veel mensen zijn die vaak niet eens het daglicht kunnen verdragen. Er zijn allemaal mooie gedachtes over lichtpuntjes die je zelf aan moet steken, velichting van de lasten door ze met anderen te delen. Er zijn heel veel mensen die vooral de afgelopen weken hebben kunnen genieten van de zon, maar zelf heb ik de dagen meestal met dichte gordijnen op bed doorgebracht, omdat het daar nog een beetje koel was.’s Morgens vroeg en ‘s avonds laat als de zon nog niet echt op was en weer onder was gegaan was het buiten nog wel even uit te houden. Ik heb na kunnen denken over wat jij allemaal had geschreven over de verlichting van de stress door het licht dat de duisternis, ook in je gedachten verdrijft. Ik ben eerlijk gezegd altijd blij als de dagen weer wat korter worden. Als ‘s avonds rond een uur of vijf de kaarsen en de lichtjes worden aangestoken. Als je niet hoeft te kiezen of je buiten wilt zitten of niet, omdat het weer te mooi is om binnen te zijn. Bij mij en bij velen anderen geeft het licht, de zon echter vaak meer stress dan dat ik er plezier van heb, vooral als ik regelmatig in de auto word geconfronteerd met het schitteren van de zon door de bomen, waar geen zonnebril tegen helpt. Ik vind het soms best wel moeilijk om met deze negatieve gedachten o.a. over het licht naar buiten te komen, maar het is zoals het is en ik kan het niet mooier maken dan ik het zelf heb ervaren. Ik heb deze gedachten toch met jou en anderen willen delen, ook al weet ik uit ervaring dat het niet door iedereen wordt begrepen.

Plaats een reactie


*