Page content

article content

Gebrek aan zelfvertrouwen? Overtref jezelf met deze stressvrije tips

Zelfvertrouwen; is dat nu aangeboren of kan je het leren? Er zijn altijd wel momenten dat je een beetje extra zekerheid kan gebruiken. Meer durf geeft minder stress. Het is tijd om jezelf een flinke dosis zekerheid te geven.

Zelfvertrouwen laten groeien door te leren hoe je met angst kunt omgaan

Zelfs de meest stellige mensen twijfelen weleens over zichzelf. Gelukkig maar, want daarmee geven ze aan dat ze bereid zijn om zichzelf te blijven onderzoeken. Onzekerheid heeft dus het grote voordeel dat je openstaat om nieuwe gebieden in je leven te onderzoeken.

Alleen wanneer je eindeloos blijft experimenteren, kan dat een symptoom van chronische onzekerheid zijn. Dan laat je jezelf leiden door angsten die in de praktijk niet reëel blijken te zijn, maar wel als levensbedreigend worden ervaren.

Wanneer angsten in je leven de overhand krijgen, dan wordt je dagelijks geplaagd door een scala aan stressklachten.

Deze opgebouwde spanning kan een succesvolle carrière of een gelukkige relatie behoorlijk in de weg staan. Het is daarom belangrijk om je angsten zo snel mogelijk aan te pakken, zodat ze niet je leven overnemen. Lees hieronder mijn tips om met je angst om te gaan en daarmee je zelfvertrouwen een boost te geven.

Angst hoort bij het leven

angst

Een leven zonder angst is bijna onmogelijk. Er is ook niks mis met angst, het zorgt ervoor dat je scherp blijft en onheil aan voelt komen. Pas als de angsten je leven overnemen dan is het zaak om hier iets aan te gaan doen. Het besef dat angst bij het leven hoort is de eerste stap om meer zelfvertrouwen te kweken. Bedenk dat een beetje angst ook gezond is. Iedereen vindt het bijvoorbeeld spannend om van baan te wisselen of aan een nieuwe studie te beginnen. Vaak denken mensen dat je veel zelfvertrouwen moet hebben om dit soort stappen te zetten maar het omgekeerde is juist waar, pas wanneer je dit soort stappen onderneemt dan krijg je meer zelfvertrouwen. Geen angst bestaat niet, alleen als je nooit iets onderneemt. Ga daarom juist de dingen aan die je eng vindt, je zult je er alleen maar sterker door voelen.

Diep van binnen wist je dit natuurlijk al. Maar het blijkt in de praktijk lastig om een diep gewortelde angst volledig te accepteren.

Daarom heb ik hieronder een kort filmpje voor je opgenomen over hoe ik met behulp van een eenvoudige meditatie er zelf mee om ga.

Omarm je angsten

Als je terugkijkt op je leven dan zijn de momenten waardoor je je sterker bent gaan voelen vaak ook de lastige momenten. Denk bijvoorbeeld aan het verbreken van een relatie of het verliezen van iemand waar je van houdt. Hoe heftig dit ook is, je komt er uiteindelijk alleen maar sterker uit. Hetzelfde geldt voor angsten. Juist door je angsten aan te gaan zul je je sterker voelen dan ooit en daarmee krijg je op termijn steeds meer zelfvertrouwen.

Soms kunnen angsten zo de overhand nemen, dat je daar echt professionele hulp voor nodig hebt om er mee om te kunnen gaan. Schroom dan niet om contact op te nemen met jouw huisarts. Deze kan je dan helpen bij het vinden van een geschikte vorm van hulpverlening.

Ik kan wellicht online iets voor je betekenen in de vorm van mijn 42 dagen vitaal Challenge De Levenscode

Leer van je angsten

Wanneer je last hebt van angsten ga dan eens na waar ze vandaan komen. Angst ontstaat nooit zomaar, het is altijd een signaal van iets. Probeer de oorzaak te achterhalen en vervolgens te bedenken hoe je deze angst kunt overwinnen. Wanneer je last hebt van irreële angsten dan is dit het moment om deze angsten aan te gaan pakken. Kom je hier niet alleen uit? Niets om je voor te schamen! Praat er eens over met een ander. Door je angsten te erkennen zet je de eerste stap naar het overwinnen van je angst.

Een belangrijke les van het leven is dat de patronen zich altijd blijven herhalen. Je kunt jezelf daarin niet ontlopen. Niet door harder te gaan werken of jezelf te verdoven met tv kijken, eten, alcohol, drugs, seks of excessief te sporten.

Wanneer je meer compassie krijgt voor het ontstaan van jouw angsten, dan kan het al wat zachter worden in jezelf.

Er is bij angst altijd een verborgen belang

Dit noem ik het belang van onwetendheid.
Hoe gek het ook mag klinken, er is ook een reden voor waarom dat veel mensen niet vol zelfvertrouwen leven.
Er zijn namelijk verborgen belangen om het niet te doen.

Hier komen vijf redenen waarom dat je misschien het liefst onder de radar wil blijven;

  1. Wanneer je verandert, kan het zijn dat je niet meer jezelf bent. Dat betekent dat je niet meer aan andermans verwachting hoeft te voldoen, maar je loopt ook het risico dat je daardoor je oude vertrouwde omgeving kwijt kunt raken.
  2. Je durft niet vanuit zelfvertrouwen te leven, want je weet niet of je het waard bent. Ook al zal je rationeel zeggen dat je het absoluut verdient om vanuit zelfvertrouwen te leven, kan je onbewust jezelf nog op de rem trappen doordat je niet ten diepste gelooft dat je het leven mag leiden dat je verdient. Diep van binnen leef je dan met de overtuiging dat je niet goed genoeg bent.
  3. Je hebt de overtuiging dat het je nooit lukt. Door steeds maar te zeggen dat je leven vol zelfvertrouwen onbereikbaar is, hoef je er ook geen moeite voor te doen en loop je dus ook geen risico.
  4. Je weet zeker dat je niet durft. Angst laat je bevriezen in de situatie waarin je zit. Vaak vertaalt zich dat in de uitspraak: ik kan het niet. Wat eigenlijk wil zeggen dat je het nog niet genoeg geoefend hebt.
  5. Je zegt voortdurend dat je geen tijd hebt. Het enige dat je kunt zeggen is dat je zelf onvoldoende prioriteit geeft. Het laatste wat je wil is dat je op het eind van je leven spijt hebt van al je gemiste kansen.

Je hebt dus een duidelijke reden om je ontdekkingstocht vroegtijdig te beëindigen. Maar je leest niet voor niets dit artikel om je zelfvertrouwen te ontdekken. Er is gelukkig ook een sterk verlangen om je leven meer energie te geven.

Meestal is er bij angsten dat stemmetje in je hoofd die zegt dat je iets niet kunt of dat het mis zal gaan. Kijk eens heel realistisch naar je angst en bedenk eens of je het echt niet kunt en wat er zou gebeuren als het mis zou gaan. Waarschijnlijk valt het dan hartstikke mee als je er eens op een analytische manier naar kijkt. Laat jezelf niet verlammen door je angst maar pak het aan. Bedenk wat het ergste is wat je kan overkomen. Zou het echt zo erg zijn als dat zou gebeuren? Zo nee, ga er dan gewoon voor.

Neem kleine stappen

Als je je angsten wil overwinnen dan hoeft dat niet in een keer. Neem kleine stappen waarmee je uiteindelijk je hoofddoel kan bereiken. Je hoeft niet meteen in het diepe te springen, als het dan mislukt is de kans groot dat je deze angst nooit meer aan durft te pakken. Neem daarom kleine stappen en beloon jezelf wanneer je deze bereikt hebt. Als het uiteindelijk dan lukt zul je je een stuk zelfverzekerder voelen.

Breng het zelfvertrouwen  in je leven

Er is maar één manier om je zelfvertrouwen te ontwikkelen  en dat is om je doortastendheid ook daadwerkelijk in je leven te gaan brengen. Met andere woorden: gewoon gaan doen. Misschien is er een stemmetje in je hoofd dat zegt: ja maar,  ik weet helemaal nog niet of ik het wel kan, dus waar moet ik dan gaan beginnen?

Daarom starten je vanaf vandaag met een hele kleine stap.

Ga even in gedachten terug naar momenten in je leven dat jij echt gelukkig was. Wanneer je aan die ervaring terugdenkt, dan zal je onderdelen aantreffen die ervoor gezorgd hebben dat die blijheid toen aanwezig was.

Misschien was je toen in de natuur, of werkte je met andere mensen samen, of was je bezig met creativiteit, muziek of beweging.

Let bijvoorbeeld eens op je lichaamshouding die ik toen had. Waarschijnlijk had je een glimlach en zat je vol leven.

Pak er nu eens een element uit waar je direct energie van krijgt. Welke geur, beeld, geluid, gevoel of smaak brengt je in de sfeer van blijheid?

Ik krijg bijvoorbeeld direct een gevoel van vrijheid wanneer ik de wind door mijn haren voel.

Dan ga je naar stap twee.

Pak een moment van de dag omdat element van blijheid daadwerkelijk te gaan doen. Liefst in een situatie die al gekoppeld is aan een dagelijkse gewoonte. In mijn geval doe ik altijd iets aan beweging voordat ik ga eten. Dus een wandeling, sporten of fietsen. Zodra ik dat doe voel ik weer de wind door mijn haren en krijg ik als vanzelf een gevoel van vrijheid over mij heen.

Je koppelt dus een nieuwe gewoonte vast aan een dagelijks patroon. Je nieuwe ritueel doe je bij voorbaat voordat je aan je oude vertrouwde dagelijkse ritueel gaat beginnen.

Denk dan bijvoorbeeld aan koffie drinken, naar de wc gaan, journaal kijken, met het openbaar vervoer gaan enzovoort.

Stap drie gaat over het in ankeren.

Door herhaling krijg je op den duur een nieuwe gewoonte.

Daarvoor is het nodig dat je minstens 66 aaneengesloten dagen jouw geluksgewoonte herhaalt, waardoor het gaat inslijten.

In stap vier moet je dat bekrachtigen

gebruik aan zelfvertrouwen

At doe je door het succes uitbundig te vieren, iedere dag dat het je gelukt is.

Doe dat ook fysiek, waardoor dat je lichaam ook werkelijk kan voelen dat je blij bent. Geef jezelf bijvoorbeeld een schouderklopje of maakt een rondedansje, slaak een vreugdekreet, maak een poweryell of geniet even intens in stilte.

Welke manier je ook kiest, voor gedragspsychologen zijn deze vier stappen noodzakelijk om uiteindelijk nieuw gedrag te ontwikkelen.

Ken je andere mensen die wel een positief steuntje in de rug kunnen gebruiken? Deel dit artikel met ze via jouw Social Media kanalen.

En het is natuurlijk altijd leuk wanneer je een reactie achterlaat.
Dat geeft mij ook weer dat extra zetje zelfvertrouwen om door te gaan met het schrijven van deze blogs.

Comment Section

19 reacties op “Gebrek aan zelfvertrouwen? Overtref jezelf met deze stressvrije tips


Door Cobien Haasjes op 10 oktober 2016

Ik ben weer blij met je item over zelfvertrouwen. Ik heb dit even extra nodig voor het maken van mijn website om mijn coach activiteiten voor het voetlicht te brengen. Ik heb soms een jengelende IC in mij die zegt ergens nog niet goed genoeg te zijn. Ik ben er mee in gesprek. Dank voor je inspirerende bijdrage Albert en zo trouw op iedere maandagochtend! Met groet van Cobien


Door Albert op 10 oktober 2016

Beste Cobien, Dank voor jouw positieve feedback. Via mijn mijn nieuwe website http://www.coachplek.nl help ik startende coaches zoals jij. Neem eens een kijkje! Veel succes met alle goede dingen die je doet 🙂 Hrt grt Albert


Door Ria op 10 oktober 2016

Naar het lezen van jou verhaal over angst voel ik mij een stuk beter ik wordt weer rustig en het geeft mij weer wat zelfvertrouwen. Dank je wel


Door Albert op 10 oktober 2016

Beste Ria, Graag gedaan! Dank voor jouw vertrouwen in mij. Ik blijf je ondersteunen met mijn blog’s en filmpjes om je zelfvertrouwen te laten groeien. Hrt grt Albert


Door Jackie op 10 oktober 2016

Goedemorgen Albert, ik ben al 2 jaar bezig om mezelf te vinden en elke keer val ik weer terug in mijn oude patronen. Ik wil zo graag mezelf weer goed voelen maar op een of andere manier lukt dat me niet en word ik wakker met en heel onrustig gevoel en zou ik het liefst willen vluchten. Dat gevoel blokkeert mij in dingen te gaan doen. Ik zie overal tegen op. Loop al een tijd bij een psycholoog en ik heb het gevoel dat het alleen maar erger wordt. Heb jij raad ? Deze oefening doe ik dagelijks en voor even helpt me dit wel maar komt ook weer terug. Het duurt al zo lang . Ik ben 50 jaar en denk soms dat ik gewoon in de overgang zit en dat daar de klachten vandaan komen. Bij psycholoog doe k ook aan EMDR vriendelijke groet Jackie


Door Albert op 10 oktober 2016

Beste Jacky, Hormonen kunnen zeker van invloed zijn op jouw angsten en stemmingen. Ik zou je willen adviseren om eens op de website van https://vrouwenpoliboxmeer.com te kijken Soms heeft zelfvertouwen ook een fysiek zetje nodig. Veel succes! Albert Sonnevelt


Door Elly op 10 oktober 2016

Heel fijn om jouw mail te lezen! Pik er altijd wel iets uit waar ik mee verder kan! Jouw gezicht bij de video vond ik zo “anders” als dat ik gewend was!
(Niet geheel ontspannen)! Mogelijk i.v.m. de opname waar jij mee bezig bent.


Door Antoinette op 10 oktober 2016

Beste Elly … ik heb niets gemerkt van de gespannenheid op het “andere” gezicht …Albert was volgens mij gewoon zich zelf ….heel natuurlijk met al zijn vrolijke bewegingen, knipperende oogjes en blijde glimlach. En als je je een keer verspreekt dan hoeft dat natuurlijk niet meteen gespannenheid te zijn ….toch! Misschien is dat dan ons innerlijke stemmetje dat “anders” spreekt ???
Liefdevolle groet, Antoinette 🌅


Door Albert op 10 oktober 2016

Hey Elly en Antoinette, De video was dit keer vanuit een ander hoek met mijn eigen Iphone en zonder cameraman. Was wel anders, maar het plezier was er niet minder om… Dank voor jullie persoonlijke feedback. Dank voor het vertrouwen en het lezen van mijn blog over zelfvertrouwen. Hartelijke groeten, Albert Sonnevelt


Door TINEKE op 12 oktober 2016

Hallo Albert, ook ik vond bij het zien van jouw nieuwe video meteen dat je er anders uitzag. Je hebt inmiddels uitglegd waardoor dit misschien zou kunnen komen. Sluit je OGEN…. ONTSPAN je…dacht ik en luister naar de vertrouwde stem die jou vertelt hoe je het beste met jouw angstmomenten om kunt gaan. O,O,O,…. Wat een boel O’tjes dacht ik later toen ik verder begon te lezen en merkte dat een aantal ONDERWERPEN die eerder ter sprake waren gekomen nog wat uitgebreider werden uitgelegd. Ik kan niet alles ONTHOUDEN wat in de wekelijkse blog besproken wordt.Ik heb ook even door bepaalde OMSTANDIGHEDEN niet kunnen reageren zoals ik had gewild. Vandaag heb ik mij OPNIEUW afgevraagd als alle O’tjes helpen om een aantal problemen OP te lossen, dan is Albert weer eens duidelijk genoeg geweest!
Ik kan op de momenten dat het mij het beste uit komt lusteren naar wat hij te zeggen heeft, lezen wat hij voor OPLOSSINGEN heeft. Ik hoef hier geen afspraken voor te maken, niet voor te reizen en niets voor te betalen! Als ik bang ben dat ik misschien iets verkeerd heb verstaan of begrepen weet ik hem zo weer te vinden! Er zijn géén wachtenden voor mij die in de wachtkamer mijn gedachten verstoren terwijl ik verlang naar rust en stilte om mij te kunnen concentreren op het ONDERWERP van ONS gesprek. Dit wilde ik op dit moment toch even laten weten. De rest heeft wat meer tijd nodig om in alle rust tot mij door te dringen en verwerkt te worden. Helaas word ook ik nog steeds OVERVALLEN door allerlei gedachten en gevoelens die mij ONRUSTIG
maken. Er gebeuren in mijn direkte OMGEVING heel veel dingen die mij niet ONTGAAN, maar waar ik mee moet leren OMGAAN. ONZEKERHEID en OEFENING en de OVERTUIGING dat je ook met de kleine dingen die je nog wel iets voor een ander kan betekenen hebben mij doen besluiten om de lessen van Albert zo goed mogelijk te blijven volgen en in praktijk te brengen. Hiervoor OPNIEUW mijn hartelijke dank!


Door Albert op 10 oktober 2016

Beste Jacky, Hormonen kunnen zeker van invloed zijn op jouw angsten en stemmingen. Ik zou je willen adviseren om eens op de website van https://vrouwenpoliboxmeer.com te kijken Soms heeft zelfvertouwen ook een fysiek zetje nodig. Veel succes! Albert Sonnevelt


Door Elise op 10 oktober 2016

Ik had hetzelfde :-)! Intussen heeft Albert al uitgelegd hoe het komt.


Door Elise op 10 oktober 2016

Oei, hier gaat iets mis. Ik drukte op reply bij de reactie van Elly, maar de reactie komt onderaan terecht.


Door Elise op 10 oktober 2016

En dan inhoudelijk: heel hartelijk dank voor de mooie blog, Albert! Het zette weer zaken in beweging bij mij :-). Met name de verborgen belangen zoals jij ze noemt zetten mij aan het denken/voelen en ik vond het stappenplan hoe je nieuw gedrag kunt implementeren en verankeren nieuw en interessant. Top dus deze blog!


Door Albert Sonnevelt Team op 10 februari 2017

Beste Elise, altijd fijn om een positief hart onder de riem te krijgen! Dank je wel daarvoor. Albert


Door Josee op 11 oktober 2016

Een zeer mooie blog met zoveel waardevolle tips.
Dank je wel


Door Albert Sonnevelt Team op 10 februari 2017

Beste Josee, graag gedaan! Dank voor jouw positieve reactie. Ik wens je een leven zonder stress… Albert Sonnevelt


Door erik op 12 oktober 2016

pfff ik ben zo moe van mijn angsten de helft van de nacht slaap ik en de andere helft lig ik te malen en steeds is het over slechte dingen en het vergaan van de wereld.overdag probeer ik wel dingen te doen zoals zwemmen maar kost me heel veel moeite en blijf maar malen.ben een man van 50 dus de overgang zal het niet wezen.volgens mij is het begonnen toen ik stopte met roken,nu rook ik toch weer is maar 1 sigaret op een dag maar mag niet roken want heb al 2x een kleine tia gehad.ik heb ook veel medelij met mezelf en huil.als ik huil voel ik me wel opgelucht


Door Albert Sonnevelt Team op 10 februari 2017

Beste Erik, ik schrik van jouw noodkreet. Je hebt echt hulp nodig. Vraag bij jouw huisarts om een doorverwijzing. Heel veel sterkte! Albert

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website