arrow_drop_up arrow_drop_down
30 januari 2015 

Examenstress: 7 manieren om je angst aan te pakken!

Examenstress, -angst of -vrees overkomt eigenlijk iedereen wel eens. Of het nu gaat om je rijexamen, schooltoets, toespraak, sportprestatie enzovoort.  Je voelt je onzeker en weet niet hoe het afloopt. Op het moment suprême breekt het zweet je uit, krijg je hartkloppingen, trillen je handen en ben je gespannen als een snaar. Je lichaam bereidt zich dan eigenlijk voor om een topprestatie neer te zetten. In dit artikel lees je de positieve en negatieve kanten van examenstress en tips om ermee om te gaan.

Positieve en negatieve examenstress

Supergespannen zijn voor bijvoorbeeld een examen is helemaal niet erg. Het kan zelfs zeer positief werken en je prestaties bevorderen. De stressreactie in je lichaam zorgt dat je op scherp staat en beter presteert. Je bent onder andere alerter en geconcentreerder. En… dat is toch alleen maar fijn als je een prestatie moet leveren?

Maar anderzijds kan de stress ook averechts uitwerken. De spanning die je voelt is zo hoog dat je niet meer helder denkt, hoofd- en bijzaken niet meer onderscheidt, haastig te werk gaat of zelfs zo bang bent dat je totaal de kluts kwijtraakt en een black-out krijgt. Ook de angst om te falen en bang zijn niet aan bepaalde verwachtingen te voldoen kunnen je zo gestresst maken dat het je prestaties negatief beïnvloedt. Dergelijke stress is niet fijn en kun je beter proberen te vermijden.

Hoe omgaan met examenstress? 6 tips!

Heb je een belangrijk examen? Dan geldt natuurlijk dat een goede voorbereiding het halve werk is. Ga dus niet nachtenlang doorstuderen op energiedrankjes en koffie. Zorg liever goed voor jezelf. Eet goed, gezond en regelmatig en neem voldoende nachtrust. Je voelt je dan stukken fitter en bent beter in staat je examen goed te maken. Wat je verder kunt doen? Hieronder een aantal anti-examenstresstips.

examenstressTip 1: Wissel inspanning en ontspanning af

Zit bijvoorbeeld niet continu met je neus in de leerboeken of achter je laptop. Neem geregeld tijd om te relaxen. Zie het als een fijne beloning voor je inspanningen. Bovendien geeft het je de gelegenheid de lesstof te laten bezinken en je examenstress los te laten. Een heerlijke massage, ontspannen bad of wandeling helpen je ontspannen. Ook sporten is een fijne en prima uitlaatklep als je gestresst bent.

Tip 2: Wees wars van perfectionisme

Torenhoge eisen aan jezelf stellen, maakt het vaak extra moeilijk en verhoogt de druk. Waak daarvoor. Relativeer liever. Zeg tegen jezelf dat je best enkele fouten mag maken. Dat helpt de druk en zo ook je examenstress te verminderen.

Tip 3: Waak voor piekergedachten

Gespannen zijn voor een examen kan piekergedachten met zich meebrengen. Laat je daardoor niet leiden. Het kost je onnodig veel energie. Blijf kalm en realiseer je dat een gezonde dosis spanning onderdeel is van examen doen.

Tip 4: Raak je in paniek? 

Krijg je tijdens het examen een black-out? Ga je hyperventileren? Probeer vooral rustig te blijven. Neem een korte pauze en focus je aandacht even op dingen die je een goed en prettig gevoel geven. Probeer verder je geest even leeg te maken door bijvoorbeeld een eenvoudige ontspannings- of ademhalingsoefening te doen. Zo geef je jezelf de kans tot rust te komen en de examenstress kwijt te raken. Mogelijk dat je daarna weer de draad kunt oppakken.

Tip 5: Deel je angst

Praat over je examenstress. Met vrienden, ouders, mentor en dergelijke. Krop het zeker niet op. Dat maakt het vaak alleen maar erger. Je angsten uiten zorgt vaak voor een opgelucht gevoel en draagt bij de druk te verminderen. Je zult merken dat je echt niet de enige bent die stress heeft.

Tip 6: Gebruik een talisman

Misschien heb je wel een gelukspen, ketting, paar sokken, favoriete jeans of paar schoenen. Neem het mee of draag het. Baat het niet? Schaden doet een talisman ook niet. Je bent niet de enige die mentale kracht put uit ogenschijnlijk kleine, maar voor jou belangrijke dingentjes. Zeker doen!

Heb jij last van examenstress? Hoe ga jij ermee om?

Reactie plaatsen