Page content

article content

Boosheid, 6 tips hoe je er mee om kunt gaan

Boosheid is vaak het gevolg van een kort lontje. In dit artikel krijg je 6 tips over hoe je om kunt gaan met de irritatie van jezelf en de ander.

Helaas maakt ongecontroleerde boosheid vaak meer kapot dan je lief is. Om te voorkomen dat je achteraf met schaamte of een schuldgevoel blijft zitten, is het verstandig om te leren hoe je met deze opgebouwde spanning kunt omgaan.

Wat is boosheid?

Kwaad worden is een normale menselijke emotie, die meestal vrijkomt wanneer anderen jouw grenzen overschrijden. Het is de energie die vrijkomt op het moment dat je de behoefte hebt om jezelf te verdedigen. Jouw lichaam maakt dan adrenaline aan om je spieren aan te spannen, je hartslag te verhogen en jouw ademhaling te versnellen. Je bent nu klaar om jezelf te verweren tegen mogelijke aanvallen.

Het maakt voor je brein echter niet uit of het een echte levensbedreigende situatie is of dat het gaat over een gefantaseerde werkelijkheid. Het zal in beide gevallen reageren met een stortvloed van stresshormonen. Om te voorkomen dat die losgeslagen energie op hol slaat, is het fijn voor jezelf en jouw omgeving wanneer je deze boosheid leert te beheersen.

Boos zijn heeft voordelen

Ook al wordt woede vaak negatief geïnterpreteerd, er zitten ook zeker goede kanten aan. (Waarom zou je het anders hebben?) Hier komen een paar voordelen:

  • Je geeft jouw grenzen aan
    Wanneer iemand in jouw fysieke, mentale of emotionele ‘territorium’ komt, dan moet je jouw plek innemen. Ooit zei een cliënt tegen mij; ‘Ik vind het o.k. om een deurmat te zijn, als ze maar niet hun voeten aan me afvegen…’ Nu vind ik persoonlijk die uitspraak nogal spannend, want ik zou zelf niet zo graag voor de deur liggen.
    Ik ben een grote voorstander van compassie en dienstbaarheid, maar niet ten koste van alles.
  • Je deelt jouw zorgen
    Geen boosheid zonder zorgen. Wanneer je diep bij jezelf naar binnengaat, dan zal je ontdekken dat de vrijgekomen boosheid gekoppeld zit aan een angst om iets te verliezen; je plek, jouw waardigheid, je vriendschap, je trots, een dierbaar bezit enz.
    Je bent bereid om voor het behoud te vechten. In spiritueel opzicht is het wel boeiend om te onderzoeken wat die gehechtheid met je doet. Maar voorlopig is het al goed om je te realiseren dat het jouw angst is. Wanneer je dat al durft te erkennen, dan hoef je de energie niet te richten of te projecteren op de ander.
  • Je hebt de motivatie om iets in beweging te zetten
    Boosheid kan je echt helpen om een ‘onmogelijke’ taak voor elkaar te krijgen. Je mobiliseert namelijk een flinke hoeveelheid kracht in jezelf. Deze kan je ook positief gebruiken om een lang uitgestelde klus te klaren. Wanneer je het vuur door je lijf voelt stromen, dan ben je super gemotiveerd om tot actie over te gaan. Daarmee is het wel zaak dat je deze ondernemerslust op de juiste manier leert te kanaliseren.

Van kwaad tot beter

boosheidWanneer je in een woedeaanval dreigt te komen, is het belangrijk om te leren hoe je daar mee om kan gaan. Eerst moet je gaan beseffen dat er verschillende gradaties zijn van boosheid. Zodra je de symptomen sneller leert herkennen, dan kan je ook eerder bijsturen om erger te voorkomen.

  • Zware boosheid
    Driftbuien, razernij, woedeaanvallen, hels, kwaadaardig, woest, giftig, haat, vals, gemeen enz.
  • Matige boosheid
    Kwaad, ontstemd, vertoornt, nijdig, beledigd, kwetsend, pissig, streng, stuurs, wrevelig, lastig, storend, veeleisend, laag-bij-de-gronds, zwaar geërgerd enz.
  • Lichte boosheid
    Onvriendelijk, irritatie, ergernis, korzelig, nors, snibbig, chagrijnig, stug, nukkig, cynisch, bits, scherp, gepikeerd, verontwaardigd enz.

Om te voorkomen dat de opgekropte boosheid erger wordt, zal het helpen om al in een heel vroeg licht stadium jouw emotionele indrukken uit te drukken. Zie het maar als een snelkookpan waar je preventief de nodige stoom uit laat ontsnappen.

Wanneer het lichaam op basis van een externe prikkel stresshormonen heeft aangemaakt, dan kan je daar op 3 manieren op reageren:

  • Gas geven
    Druk jouw opgebouwde energie op een veilige manier uit door te gaan sporten, je tuin om te spitten, je klus af te maken, een kunstwerk te creëren, je zolder op te ruimen of jouw frustratie te verwoorden in jouw dagboek. Kortom; druk jezelf uit met de brandstof die beschikbaar is gekomen.
  • Remmen
    Je kunt je boosheid ook temperen. Vaak weet je na de eerste impuls al of het zin heeft om je helemaal af te reageren. Soms is het gewoon beter om die energie te sparen voor een beter moment. Want ook al is het lekker om je spanning te ontladen, het kan voor jouw omgeving heel kwetsend, beangstigend of onveilig zijn wanneer jij jouw emoties ongecontroleerd laat gaan.
  • Stationair draaien
    Wanneer je in staat bent om jouw inwendige stressreactie en de uitwendige prikkels met elkaar in balans te brengen, dan ben je meester over jouw emoties. Dan weet je hoe jouw opgebouwde energie kunt kanaliseren in een constructieve         handeling. Op zo’n moment geef je duidelijk, eerlijk en kwetsbaar aan wat jouw zorgen en behoeften zijn. Je voelt dan ook geen verlangen om de ander pijn te doen of te manipuleren. Je neemt honderd procent verantwoordelijkheid over jouw eigen gedrag en de bijbehorende gevoelens.

6 tips om je boosheid te controleren

  1. Tel tot tien
    Vijfennegentig procent van ons gedrag is onbewust. Je leeft voornamelijk op impulsieve reacties. Daar horen ook prikkels van boosheid bij. Wanneer je jezelf teveel laat leiden door deze gedachteloze opwellingen, dan kan het zijn dat je dingen doet waar je een paar minuten later alweer spijt van hebt.Echte wijze mensen pakken eerst een aantal bewuste ademhalingen, nadat ze een golf van irritatie in zich op voelen komen. Dit geeft hen de tijd om hun gedachten weer op een rijtje te krijgen en dan pas te reageren.
  1. Kom in beweging
    Door de opkomende boosheid is jouw lichaam in de hoogste staat van paraatheid. Je lijf wil zich ontladen. Het is net als met een onweerswolk die via de bliksem zijn statische elektriciteit kwijt wil. Ga daarom bewegen. Pak desnoods een boksbal of ram even lekker op een hoofdkussen. Ga anders even touwtje springen of zet even keihard muziek op en dans jezelf compleet buiten adem. Gegarandeerd dat je daarna weer anders met de situatie kan omgaan.
  1. Neem een microbreak
    Vaak is een woede-uitbarsting het gevolg van een langdurige opstapeling van kleine frustraties en irritaties. Wanneer je door de dag heen even de tijd neemt om de opgebouwde stress weg te laten vloeien voorkom je een hoop ellende.Achterin mijn boek De Levenscode heb ik 42 oefeningen beschreven die je daarbij kunnen helpen.
  1. Relativeer
    Humor is het beste medicijn tegen boosheid. Zodra je lacht komt er onder andere endorfine vrij. Dit hormoon vermindert pijn en werkt ontspannend. Daarnaast krijg je ook nog een positieve stoot serotonine en dopamine, die als antidepressiva in het lichaam werkzaam zijn. Probeer maar eens een gevoel van boosheid op te wekken, terwijl je lacht… Dan zal je merken dat dit onmogelijk is.
  1. Projecteer geen boosheid op de anderboosheid
    Wanneer je geïrriteerd bent, dan is het jouw eigen opgebouwde frustratie. Natuurlijk is het lekker om een ander de schuld te geven van jouw boosheid. Maar op termijn schiet je daar niets mee op. Waarschijnlijk is die persoon toch niet van plan om te veranderen. Je weet immers maar al te goed hoe lastig dat het is om bepaalde gedragspatronen te doorbreken. Hoe graag je dat misschien ook zou willen.Wanneer je heel eerlijk bent, kom je er achter dat de ander jou herinnert aan jouw eigen onvermogen om op tijd jouw grenzen aan te geven.Neem je eigen verantwoordelijkheid en stop met verwachten dat de ander zich gaat aanpassen. Dan heb je direct minder teleurstellingen. 
  1. Zoek naar oplossingen
    Vaak ontstaat boosheid op het moment dat je het gevoel hebt dat je vastzit. Nu is het zo dat je helaas aan bepaalde situaties niets kunt veranderen. Ontslag, ziekte, faillissement, onrechtvaardigheid enz. gebeuren nu eenmaal.  Maar je kunt wel iets doen aan jouw eigen houding ten opzichte van die omstandigheden.Richt je voor twintig procent op het probleem en voor tachtig procent op de oplossing. Daarmee ontstaat er direct meer ruimte in je hoofd.

Wil je ontdekken hoe bijzondere mensen onder extreme omstandigheden toch hun geluk wisten te behouden? Lees dan mijn boek ‘Gelukt´

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen op het gebied van boosheid.  Laat daarom hieronder een reactie achter.

Ik weet zeker dat je ook mensen kent in jouw directe omgeving die willen leren omgaan met hun boosheid.  Je helpt ze door dit artikel met ze te delen op jouw Social Media.

Namens hen alvast bedankt!

Comment Section

22 reacties op “Boosheid, 6 tips hoe je er mee om kunt gaan


Door Germa op 4 juli 2016

Goedopgebouwde blog. Ik heb hem gedeeld via facebook. Handige en bruikbare tips! Overzichtelijk!


Door albert op 4 juli 2016

hey Germa, Dank voor de feedback en het delen 🙂 Zo maken we samen de wereld een stukje blijer… hrt grt Albert


Door Marcel op 4 juli 2016

We hadden ongeveer drie maanden verkering. We hadden al eens onenigheid gehad, maar nu kwamen we in een “ruzie” terecht waar we niet uit leken te komen. We bleven allebei in onze boosheid. Het was niet meer bespreekbaar. Ik wist dat ik ook behoorlijk fout zat, maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om dat aan haar toe te geven. Maar ik wilde het wel oplossen. Ik heb ons probleem toen in de derde persoon verplaatst. Ik vertelde haar dat ik twee mensen kende die ruzie hadden en dat een ervan wist dat hij fout zat, maar dat niet toe kon geven. Mijn vriendin reageerde perfect. Ze herkende de twee mensen natuurlijk direct en plaatste zichzelf nu ook als derde persoon in die andere. Samen hebben we toen het probleem van die twee opgelost, en daarmee was ook ons probleem opgelost. Inmiddels zijn we samen alweer 26 jaar verder kunnen inmiddels sneller en directer dit soort situatie tackelen.


Door Cecile Hoppenbrouwers op 4 juli 2016

Beste Albert,
Dankjewel voor het delen over boosheid! Het ondersteunt me!
Recentelijk heb ik geleerd over mijn zgn. emotie gps. Ik leer me bewust te worden van mijn emoties. In welke ‘groep’ te horen. Bijvoorbeeld horen ze in het nu of komen ze vanuit het verleden. Hebben ze te maken met mijn zelfbeeld of zet ik ze in voor iets. Bijvoorbeeld zet ik boosheid in om iets anders niet te hoeven voelen. Nou vaak ben ik boos inderdaad om niet de pijn te hoeven voelen van een negatief ‘verhaaltje’ dat ik geloof over mezelf. Zoiets als: ik ben waardeloos, ik ben stom, ik ben dom en dat soort dingen.
Voor mij helpt het dus om direct op te merken: ik ben boos! En dan meteen bij mezelf na te gaan: Als ik de boosheid eraf zou halen, wat zou ik dan voelen dat ik liever niet zou voelen.
Deze breintraining helpt me snel te komen in verwerken van hetgeen er werkelijk speelt en het helpt me snel terug te komen in zachtheid naar mezelf en anderen.


Door Cecile op 4 juli 2016

Ik deel jouw blogs op een interne community binnen Philips: Inspiration@Philips. Mocht je ooit verlegen zitten om een vertaling in het Engels. Ik vertaal alles voor dit internationale team aan mensen.


Door Madelon op 4 juli 2016

Concentreer je op het gevoel van boosheid. Probeer te lokaliseren waar de boosheid in je lichaam zit. Observeer het gevoel. Wedden dat het weggaat?


Door marielle op 4 juli 2016

ik “mag” zeg maar geen boosheid voelen en dat al jaren niet, dit heeft me letterlijk bijna mijn leven gekost, het niet uiten van gevoelens en opkroppen, dit is dus de andere kant!


Door Ad van der Meer op 5 juli 2016

Herkenbaar, dat je niet mag boos worden. Mijn vader: Niet je driften afleren, maar je energie positiefgebruiken. Dank, Albert, voor je info. Begin maar een cursus over dit onderwerp. Groeten. Ad.


Door celia op 4 juli 2016

wist niet dat er zo duidelijke stadia’s van boosheid waren. wanneer het zo is, gaat het bij mij meestal meteen van lichte naar zware boosheid. Nu meer bewust van hoe ik in het vervolg ermee kan omgaan…..


Door Lian van Loon op 6 juli 2016

Hallo Albert, bedankt voor het delen m.b.t. Boosheid. Byzonder dat dit nu op mijn pad komt, ik heb op dit oment 2 frozen shoulders, waardoor ik niet in staat ben om te behandelen. Ik heb net een beginnende praktijk voetrelextherapie, die net ging groeien. De boosheid, frustratie ( angst) die ik voelde was enorm, ook niet bevordelink voor spieren en pezen, dus averechts werkend voor mijn aandoening. Alle therapieem heb ik zo’ n beetje gedaan, omdat ik weer snel aan de slag wil… 5 maanden ben ik onderweg, en ik heb t altijd geweten maar nu handel ik er pas naar; ik moet de situatie accepteren, ik moet ordenen, niet langer vechten. Ik die als therapeut vaak zegt ; geef je grenzen aan, luister naar je lichaam…deze lessen komen op mijn pad omdat ik ze zelf nog niet heb geleerd! Waar sta je dan als therapeut. Ik ben er van overtuigd dat ik eerst mijn lessen moet leren om een goede therapeut te kunnen zijn. Ik sta pas in de beginfase van het accepteren, want wat is het moeilijk! Ik heb nog een lange weg te gaan .’maar ik heb vertrouwen dat het gaat lukken. Bedankt voor je informatie…dit geeft me ook weer steun. Warme groet, Lian


Door Annette op 10 juli 2016

Boos!!!


Door Annette op 10 juli 2016

W
Hoi Albert
Grappig…ik had deze mail van de week al gekregen, maar nog niet gelezen. Had ik dat maar gedaan, want ik ben uit mijn plaat gegaan op het werk. Gefrustreerd zit ik elke dag op mijn werk en deze keer 13 dagen achter elkaar omdat er geen andere mensen zijn. Ik was helemaal op toen er iets gebeurde wat op pesten leek van een collega en ik heb haar als het ware uitgefoeterd waar meer mensen bij waren en dat is totaal niet mijn stijl.. natuurlijk ging er frustratie en boosheid aan vooraf en het stapelde op en ik heb netjes geprobeerd dit aan te geven, maar dan moet je wel een luisterend oor hebben. Ik kon het niet meer inhouden en heb er veel mee kapot gemaakt. Nu heb ik je mail wel gelezen en ga ik er iets mee doen om het de volgende keer te voorkomen. Ik schaam me en ik wil anders zijn.
Bedankt en groetjes,
Annette


Door Ad van der Meer op 11 juli 2016

Dank, Albert, voor je info. Begin maar een cursus over dit onderwerp. Herkenbaar, dat je niet mag boos worden. Mijn vader: Niet je driften afleren, maar je energie positiefgebruiken. Groeten. Ad.



Door Albert Sonnevelt Team op 4 augustus 2017

Beste John, dank voor het delen. Samen staan we sterk! Hartelijke groeten, Albert



Door Frans Bodegom op 6 januari 2018

Bijzonder waardevolle tips. Ik heb na 1/12 uur tobben en zoeken naar een juist adres, de collega, die het foute adres had gegeven, op bijzonder onaangename wijze, mijn waarheid, gezegd. Tevens gezegd dat ik hem wel een kogel door zijn kop had willen jagen. Nu al 2 dgn knallende hoofdpijn om deze stomme fout. Tijd voor een cursus ?? Lijkt me wel.


Door Ferry op 15 juni 2018

Met interesse je blog gelezen. De tijger in me begint te ontwaken. Daar ben ik blij mee. Te lang ben ik om alles wat confronterend was heen gegaan. Ik vind het moeilijk op tijd mijn frustratie te voelen en dan breek ik open. Vroeger voelde ik me angstig en schuldig. Dat wil ik niet meer.
Het komt er nu wat grof uit. Ik moet er mee leren omgaan.


Door Albert Sonnevelt op 15 juni 2018

Beste Ferry, ik heb veel respect voor de levensweg die je gaat. Uiteindelijk zal je er alleen maar krachtiger uitkomen. Daarmee ben je een inspirerend voorbeeld voor jouw omgeving. Veel succes! Albert Sonnevelt


Door Manon op 5 juli 2018

Woede is niet altijd geboren uit angst en soms is het heel goed je boosheid te laten zijn voor wat hij is. Het hele idee dat je niet boos mag zijn alleen al is iets wat mensen hier massaal depressief maakt. Het beschouwen als een ongewenste emotie is schadelijk. En bovendien is het vaak wel zo dat het gericht moet zijn op degene die het veroorzaakt omdat deze persoon het bij je triggert, moet je het daar ook aan pakken. Boosheid is in mijn ogen perfect zoals hij is, het is energie die wil vrijkomen omdat er iets gebeurd wat niet door de beugel kan. Alle andere psychologisering rondom boosheid, kan me boos maken. Dat je vanuit je boosheid handelt wil niet zeggen dat je dus primair gezien iemand maar zijn hoofd mag in timmeren. Maar ik ben erg voorstander van het probleem daar aanpakken waar hij begonnen is. Alle andere bewegingen zijn schijnbewegingen. Het begint dus bij de persoon die het triggert. Het hele idee dat je niemand meer verantwoordelijk mag houden voor zijn/haar gedrag jegens jou neemt bizarre vormen aan. Met name in spiritueel land lijkt het niet meer te mogen. Iemand slaat jou, jij wordt boos en vervolgens moet je spiritueel op een steen gaan zitten je woede doorwerken of yoga gaan doen. De persoon staat gewoon je basis rechten te schenden en het is terecht dat je deze persoon dus ook ter verantwoording roept en of verantwoordelijk houdt. Daar is niets mis mee, daar is een chronisch gebrek aan in dit land! Leg de verantwoordelijkheid maar netjes terug daar waar hij hoort. En vaak is dat helemaal niet bij jezelf, wat velen je wel willen doen laten geloven. Dat is de wereld op zijn kop.


Door Albert Sonnevelt Team op 6 juli 2018

Beste Manon, dank voor jouw reactie. Ik krijg altijd veel vragen over het thema boosheid en tips om er mee om te gaan. Dus ik dacht dat het wel tijd werd voor een blog. Hartelijke groet Albert


Door Engel op 14 oktober 2018

Als ik jou een cadeautje wil geven en jij wilt het niet, van wie blijft het cadeautje dan? Juist van mij…. zo ook met boosheid en alle andere emoties. Als jij mij triggert en ik wordt daardoor enorm boos op jou, zit de boosheid toch echt in mij… dan lijkt het mij toch echt de kunst om zelf iets te gaan doen met mijn boosheid en niet te gaan wijzen naar een ander en die schuld te gaan geven van jou trigger. Ik zeg altijd wat je overkomt in het leven heb je niet in de hand, hoe je ermee omgaat wel. Die keuze ligt nog altijd bij jezelf en nooit bij een ander. Het is en blijft jou boosheid, waar jij iets mee mag gaan doen. Probeer geen kwaad met kwaad te vergelden daar zal de wereld nooit beter op worden. Verbeter de wereld begin bij jezelf. Succes.

Plaats een reactie


*