Page content

Bewegen goed tegen stress? 7 redenen waarom!

article content

Bewegen goed tegen stress? 7 redenen waarom!

Is regelmatig bewegen goed tegen stress? Ja! Doen. Zo raakt je door te sporten niet alleen je lichamelijke spanningen kwijt. Ook krijg je meer rust in je hoofd. Ga dus niet op de bank hangen om te ontspannen als je gestresst bent. Kom lekker in beweging. Enkele redenen waarom sporten ontstressen vergemakkelijkt.

1. Je ontspant en daarom is bewegen goed tegen stress

Natuurlijk kun je ontstressen door een film te kijken, boek te lezen of met een saunabezoek. Maar, heb je last van stress? Spoken er 101 dingen door je hoofd? En zijn je nek-, schouder- en rugspieren gespannen als een snaar? Dan is het best lastig om al die spanningen op afroep los te laten. Want, gestresst zijn zit niet alleen in je hoofd, maar werkt ook door in je lijf; body en mind werken immers nauw samen. Ga je dan echter bewegen? Joggen, fietsen, skeeleren? Dan zorgen spiercontracties ervoor dat spieren na inspanning zich ontspannen. Het gevolg ervan is dat je zowel geestelijk als fysiek ontspant en dus meer rust ervaart.

2. Je maakt vrolijke stofjes aan

Plan je meerdere keren per week zo’n 30 minuten beweging in? Bijvoorbeeld na een drukke werkdag? En span je je matig intensief in? Waarbij je hartslag verhoogt, maar je nog wel in staat bent om te praten en je niet overmatig zweet? Je lichaam maakt dan endorfines aan. Dit zijn chemische stofjes die stress bestrijden. Daardoor denk je stukken positiever en voel je je veel fijner en vrolijker. Daarom is bewegen goed tegen stress.

3. Je krijgt meer energie

Maar er is meer. Want, beweeg je op gezette tijden? Dan zet je je lichaam aan het werk. Je spieren spannen zich aan. Je hart en longen werken op volle toeren. Je boost je bloedsomloop en krijgt meer zuurstof binnen. En echt… dat doet je goed. Stress of geen stress. Je stemming verbetert, conditie gaat vooruit en je hebt veel meer energie.

4. Je slaapt verbetert

Spanningen beroven je van je nachtrust. Je ligt dan eindeloos te piekeren en te malen over van alles en nog wat: werk, relatie, kinderen…. Uiteindelijk val je in een onrustige slaap en wordt moe wakker. Neem je echter de tijd om geregeld te bewegen? Dan ontstress je en dat helpt je om beter te slapen. Je maakt immers je geest leeg en je spieren ontspannen. Dat maakt dat bewegen goed tegen stress is. Trouwens, ook ontspanningsoefeningen doen voor je naar bed gaat, is een prima manier om je slaap te verbeteren.

5. Je vergroot je zelfvertrouwen

Beweeg je met regelmaat? Dan houd je je lichaam in vorm en conditie. En dat geeft een fijn gevoel. Niet alleen voel je je fitter, maar je ziet er eenvoudigweg ook goed uit. Je straalt en blaakt van de energie. Het draagt bij aan je zelfvertrouwen en dat is de reden waarom bewegen goed tegen stress helpt.

6. Je leeft in het nu

Leven in het hier en nu, is nog een argument waarom bewegen goed tegen stress is. Immers, als je aan sport doet dan heeft dat al je aandacht. Je richt je helemaal op je lichaam: je ademhaling en de bewegingen die je maakt. Je bent dus niet met eergisteren, morgen of volgende maand bezig. Je aandacht is in het hier en nu. Daardoor verminder je je stress en krijg je rust.

7. Je gaat gezonder eten

Doe je regelmatig aan beweging? Dan heeft dat ook z’n weerslag op je eetpatroon. Want, lichamelijke inspanning kost energie en vraagt om goede en voedzame voeding. Daardoor maak je gezondere keuzes en die zijn net zo belangrijk als regelmatig bewegen.

Wat is jouw ervaring? Helpt bewegen goed tegen stress?

Comment Section

0 reacties op “Bewegen goed tegen stress? 7 redenen waarom!

Plaats een reactie


*