Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
Direct Toegang
X
Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
50% Complete
Ontdek GRATIS of je in de gevarenzone zit van burn-out met deze 3 delige videoserie en krijg daardoor DIRECT meer kans op balans in je leven.

Page content

Piekeren lost niks op

Piekeren lost niks op

Piekeren lost niks op

We piekeren allemaal wel eens. Over een meningsverschil, een gemaakte fout, je relatie, welke keuze het best is, financiële of andere problemen. Het begint met een zeurende gedachte, waar je vervolgens zelf weer van alles bij of over denkt.  Voor je het weet heb je een vol hoofd en draait de piekertrein op volle toeren. Een grote maalstroom van zorgelijke gedachten die zichzelf maar blijft herhalen. Keer op keer. Doodvermoeiend, zowel mentaal als lichamelijk. Het kost ontzettend veel tijd, geeft stress, berooft je van je nachtrust en concentratievermogen. En het ergste: het lost niks op. Er verandert helemaal niks. Sterker nog, de situatie of het probleem waar je over piekert lijkt steeds erger te worden. Voor je het weet heb je een rampscenario bij elkaar gefantaseerd. Dat vervolgens tot nog meer gepieker leidt. Want: alles wat je aandacht geeft, groeit.

Waarom stoppen met piekeren lastig is

Toch is stoppen met piekeren vaak lastig. Dat komt doordat mensen vaak het idee hebben dat dat gepieker ergens goed voor is. Dat ze goed bezig zijn als ze alle (ramp)scenario’s in hun hoofd blijven afspelen. Dat het ze helpt een oplossing te vinden of grip te krijgen op de situatie. Als jij jezelf hierin herkent, is het eerste wat je hebt te nemen om weer controle te krijgen over je piekergedachten het besef dat piekeren het probleem is en niet de oplossing. Het helpt helemaal niets.

Wat werkt wel?

Piekergedrag is echter wel degelijk te doorbreken. Hier een aantal stappen hoe je hier anders mee om kunt gaan.

Stap 1   Stel een dagelijks piekermoment in

Piekergedachten komen op de gekste momenten in je hoofd op en houden je af van waar je mee bezig bent. Heel improductief. Ze onderdrukken of tegen jezelf zeggen dat je niet mag piekeren werkt misschien heel eventjes, maar binnen de kortste keer steekt hij weer de kop op. Dat is niet de manier. Wat wel werkt? Geef jezelf toestemming om die gedachten te hebben, maar stel ze uit. Reserveer dagelijks op een vaste tijd een piekermoment van een half uurtje. Kies een tijdstip waarop je goed uitgerust bent en je geest scherp is, en niet vlak voor je gaat slapen. De rest van de dag is je piekervrije zone. Gecontroleerd piekeren heet dat. Zo doorbreek je de gewoonte om te piekeren terwijl je andere dingen te doen hebt, zonder dat je het los hoeft te laten. Dus betrap je jezelf op piekergedachten? Zeg tegen jezelf iets als: ‘Hé, een piekergedachte. Nee, hier ga ik nu niet over nadenken. Straks om vier uur ben je als eerste aan de beurt.’ Maak eventueel een korte(!) notitie en ga verder met waar je mee bezig was. Als jouw geplande piekermoment is aangebroken, pak je je notitie erbij en mag je een half uurtje piekeren. Niet langer. Houd je aan de gestelde tijd.

Stap 2   Bepaal over wat voor probleem je piekert

Vraag jezelf allereerst over wat voor probleem je piekert. Het is namelijk zo dat we vaak veel tijd en energie besteden aan piekeren over zaken die al achter de rug zijn en waar niks meer aan valt te veranderen. Of aan denkbeeldige zaken die nog helemaal niet gebeurd zijn en waarschijnlijk ook niet gaan gebeuren. Kwesties van het type: ‘Ja, maar wat als dit of dat gebeurt. In welke categorie valt jouw piekerprobleem?

  • Een echt bestaand probleem waar jij zelf invloed op hebt. Ga direct door naar stap 5.
  • Een bestaand probleem waar je zelf geen invloed op hebt. Lees stap 3.
  • Een denkbeeldig probleem (iets wat nog niet gebeurd is). Ga door naar stap 4.

Stap 3   Je piekert over iets waar je geen invloed op hebtPiekeren lost niks op

Als je geen invloed hebt, helpt piekeren ook niet. Dat frustreert alleen maar en geeft stress. De enige zinvolle actie die je kunt doen, is de situatie accepteren zoals hij is. Werkelijk beseffen dat je geen controle hebt over zaken die buiten je invloedsfeer liggen, is belangrijk. Hoe lang je er ook over blijft malen. Iets wat gebeurd is, kun je niet meer veranderen. Evenmin heb je controle op wat anderen doen en ook kun je de toekomst niet volledig bepalen. Besluit in zo’n geval om de situatie te accepteren. Laat het los en focus op zaken waar je wel invloed op hebt. Leef volgens het volgende mantra:

Als ik de situatie niet kan veranderen, dan accepteer ik het. Als ik íets kan doen om de situatie te veranderen, dan doe ik het. Als ik niet bereid ben die stap te zetten, dan accepteer ik de situatie alsnog.

Stap 4   Je piekert over een denkbeeldig probleem

Soms maken we ons zorgen om niet-bestaande problemen. Over zaken die nog helemaal niet gebeurd zijn, maar die heel misschien – als het heel erg tegenzit – misschien mis zouden kunnen gaan. ‘Wat als ik een ernstige ziekte krijg?’, ‘Wat als het vliegtuig neerstort?’, ‘Wat als mijn contract niet verlengd wordt?’ Zulke piekersessies gaan meestal gepaard met rampfantasieën als: ‘Als dat gebeurt dan … (en dan volgt een rampscenario in de trant van ‘dat overleef ik niet, dan faal ik vreselijk, dan …).  Je bezorgt jezelf een hoop stress met gedachten over denkbeeldige rampsituaties.  Of ze gaan gebeuren weet je niet. Erover malen in je hoofd, helpt in elk geval niet om ze te voorkomen. Wel maken ze dat je nauwelijks nog in staat bent om te genieten van de leuke dingen in het leven. Feit is dat de meeste dingen waar we ons zorgen over maken, zelden gebeuren. Churchill deed daar een mooie uitspraak over:

When I look back on all these worries, I remember the story of the old man who said on his deathbed that he had had a lot of trouble in his life, most of which had never happened. – Winston Churchill

Heb jij de neiging om snel het ergste te denken als iets onzeker is? Bevraag in dit soort gevallen je gedachten om jezelf op een wat realistischer gedachtespoor te zetten. Hoe reëel de kans is dat dat waar je bang voor bent ook echt gaat gebeuren? Helpt die gedachte je om beter te functioneren? Voel je je er beter door of juist meer gespannen? Wat zou jij zeggen tegen iemand die zo zou denken?

Onzekerheid hoort nu eenmaal bij het leven. We kunnen niet alles voor zijn. We hebben niet overal controle over. Het enige wat je kunt doen, is die onzekerheid accepteren en je gevoelens omarmen. Piekeren is namelijk een manier om die nare gevoelens te onderdrukken. Zolang je piekert (in je hoofd gaat zitten), hoef je namelijk niet te voelen. Maar zodra je stopt met piekeren, keert dat gevoel weer terug en … ga je weer piekeren. Doorbreek die cirkel en stop je gevoelens niet weg. Dat kost vreselijk veel energie en verergert de stress alleen maar. Je hebt die gevoelens nu eenmaal, dus laat ze er maar zijn. Accepteer en benoem ze of schrijf ze op. Dat is immers wat er nu op dit moment is. Heel mindful is dat.

Stap 5   Het probleem is oplosbaar en jij hebt er zelf invloed opPiekeren lost niks op

Mooi zo, dan kun je meteen stoppen met piekeren en in actie komen. Want hoe lang je ook blijft piekeren, een oplossing gaat het niet opleveren. Gebruik je piekermoment om na te denken over wat jij kunt doen om de situatie te verbeteren. Kies een haalbare oplossing en zet zo snel mogelijk de eerste stap. Blijf niet hangen in het eindeloos wikken en wegen op zoek naar de perfecte oplossing. Dat is alleen maar uitstellen van doen, een manier om niet in actie te hoeven komen. Het hoeft niet perfect. Belangrijk is dat je een knoop doorhakt en in actie komt. Zodra je de eerste kleine stap naar een oplossing hebt gezet, zul je merken dat de spanning die je voelt, afneemt.

Extra tips om de stress van het piekeren tegen te gaan

  • Noteer een telkens terugkerende piekergedachte en het gevoel dat je daarbij hebt. Daarmee haal je hem uit je hoofd en erken je je gevoel.
  • Doe iets met je handen. Dat kalmeert je geest.
  • Beweeg intensief. Zo help je je lichaam om anti-stressstofjes aan te maken, als tegenwicht tegen de stresshormonen die je met piekeren aanmaakt.
  • Mediteer en ontspan. Wees meer aanwezig in het nu. Focus op je ademhaling en zie gedachten als wolkjes in de lucht die komen en weer gaan. Het zijn maar gedachten. Je hoeft er niet tegen te vechten, dat geeft alleen maar stress.
  • Praat over wat je dwars zit met iemand die je kan helpen om er vanuit een ander perspectief naar je zorgen te kijken.
  • Wees je dagelijks bewust van de fijne dingen die ook gebeuren. Vlak voor je naar bed gaat, is een goed moment om even stil te staan bij de positieve dingen van de dag. Ook daarmee maak je anti-stresshormonen aan.

Als een probleem oplosbaar is, hoef je je geen zorgen te maken. Als er geen oplossing is, helpt bezorgdheid ook niet. – Dalai Lama

Ik hoop dat deze stappen en de tips je malende gedachten wat tot rust kunnen brengen. Er zijn inmiddels teveel psychische problemen ontstaan door de overprikkeling van ons brein.

Misschien heb je zelf ook nog een waardevol advies voor de lezers van mijn blogs. Laat hieronder in het reactieveld weten wat jij doet om het stil te krijgen in je hoofd.

Zou je deze blog ook willen delen met jouw vrienden via de bovenstaande social media knoppen? Daarmee draag je ook bij aan een stressvrije wereld. Alvast bedankt!

Comment Section

15 reacties op “Piekeren lost niks op


Door Cees op 22 mei 2017

Klacht of kracht?
Wanneer ik me bewust word van een diep gevoeld verdriet over de mens- en dieronterende gang van zaken in onze wereld, gaat dat soms gepaard met aarzeling. Aarzeling niet over mijn verdriet en de oprechtheid daarvan, maar over hoe en of ik daaraan uiting zou kunnen geven. Dan voel ik boosheid over mijn onmacht tegenover het onrecht dat steeds erger wordt en waaraan geen einde schijnt te komen. Met die boosheid kan ik dan geen kant op. Niet naar een ander en niet naar mezelf. Omdat er, bijna autonoom werkende, stoorzenders op mijn voorgrond komen met geluiden als: “en jijzelf dan?” – “wat denk je eraan te kunnen doen?”- “wat heb je toch tegen de gang van zaken?”- “bemoei je er niet mee!”- “het is nu eenmaal zo!”- “zo slecht is het nog niet”- “begin bij jezelf!”.
Immobiliserend gekissebis noem ik die mono dialogen. Door die stoorzenders toe te laten blokkeer ik inzicht in mijn verdriet en in het onrecht dat daaraan ten grondslag ligt. De stoorzenders lijken wel als software te zijn geprogrammeerd in mijn hersenen. Dat programmeren moet al heel vroeg in mijn leven zijn begonnen. In ieder geval in een periode dat ik me er niet bewust van kon zijn dat het gebeurde. Met de paplepel ingegoten dus en systematisch. Mijn autonome geest echter heeft ze, als tegennatuurlijk, niet geëigend. Ze zijn ze niet van mijzelf, ze zijn mij aangeleerd. Ik moet ze, als weliswaar hinderlijk maar niet doorslaggevend, accepteren. Ze er laten zijn zonder er kritiekloos mee akkoord te gaan. Soms kunnen ze nuttig zijn. Als ze zich aandienen en onbruikbaar blijken kan ik ze uitschakelen. Deze klacht is dus kracht.


Door Elisabeth op 22 mei 2017

Beste Cees, zeer herkenbaar jouw verhaal. En klacht of kracht is het begin van je verhaal. Met inzicht een feit melden, of benoemen, getuigd van kracht. Bij een klacht over wat er om je heen gebeurt is het goed om in je lichaam het lichaamsgevoel waar te nemen. Dus waar in je lichaam voelt deze klacht! Blijf die plek voelen tot het gevoel verdwijnt of minder wordt. Op zo’n moment heb meiers van oud zeer in jezelf geheeld. Ook dan kan je spreken van een kracht. Het woord kracht zit dicht bij Liefde. Liefde voor jezelf en voor je omgeving kan in balans komen door deze oefening. Wellicht vindt ook jij dit interessant om te ervaren. Met lieve groet van Elisabeth


Door Cees op 22 mei 2017

Dank je voor je lieve reactie, Elisabeth. Het is mijn ervaring dat, hoe ik kijk naar de dingen om mij heen, meestal te maken heeft met oud zeer. Wanneer dat weer opspeelde en vaak geen andere herkenning meer had dan pijn, dan werd het aangaan van de confrontatie met die ‘onbekende’ maar al te vaak een uiterst pijnlijke zaak. Ik heb het geluk van een krachtige zich steeds meer verruimende geest van waaruit ik met lieve hulp van gesprekspartners de confrontatie heb kunnen aangaan. Dat resulteerde uiteindelijk in het volgende gedichtje, dat ik graag vrijblijvend deel met wie in zo’n confrontatie zit.
Oud zeer.
als oud zeer
alleen nog maar geluid heeft
en tranen
luister dan maar stil naar binnen
en laat de traantjes toe
van het kleine
bezeerde kind
dat je bent op zo’n moment
en beleef
hoe
met iedere traan
en elk geluid
oud zeer
verdwijnt
en ruimte maakt
voor nieuwe groei
en energie.

Liefs van Cees


Door TINEKE op 27 mei 2017

Als alle P’tjes helpen…..of niet?
PIEKEREN, PROBLEMEN zijn de PEST voor een PERSOON. Ze zeggen steeds weer: geen PANIEK!
PROBEER nu maar ‘gewoon’ om POSITIEF te blijven.
Neem PEN of POTLOOD en PAPIER om dingen op te schrijven. PRAAT eens met een PSYCHOLOOG of met een PSYCHIATER, met een PASTOOR, een PRIESTER, je PARTNER of een PATER.
Bid een PATERNOSTER of PAK een PUZZELBOEK.
Doe iets waar je PLEZIER in hebt, i.p.v. in een hoek
of in de PUT te PIEPEN. Er zijn veel mensen zoals jij, die er ook niet van sliepen!
Je PROBEERT met PILLETJES een beetje rust te vinden en met nieuwe P’tjes gedachten te verbinden. Je kijkt naar PRAAT PROGRAMMA’s, PROBEERT soms iets te snappen, van de PATIËNTEN, POLITIEK, waarom ze lachen, klappen.
Je maakt steeds nieuwe PLANNEN niet in PANIEK te raken. Je doet steeds weer een POGING om anderen blij te maken.
Daar word je zelf ook blij van. Je stuurt iets met de POST. Je zorgt voor de PLANTJES…….enz.enz.
PROBLEMEN opgelost??
De theorie en de PRAKTIJK….ze kunnen makkelijk PRATEN! Je wilt geen PESSIMIST zijn. Met PLAATJES vul je gaten, om aan je zelf en anderen hoe dan ook te zeggen, wat anders met een een enkel woord vaak niet is uit te leggen.
Je doet het PRIMA, zegt de een. PRECIES zoals het moet! Je bent wel een PERFECTIONIST! Dat vindt ‘men’ ook niet goed!
Je wilt niet blijven PLOETEREN, je wilt de dagen PLUKKEN! Net als de PAARDEBLOEMEN.
Je wilt blijven PROBEREN, de dingen te benoemen.
Soms heb je PRET, soms heb je PECH, soms zal je moeten bukken. Met de PLUISJES van de PAARDENBLOEM wens ik dat het zal lukken, om vreugde, kracht te PUTTEN uit de kleine dingen,
uit kostbare momenten en mijn herinneringen.
Ps. Voor Cees en Albert en al die anderen, bedankt voor jullie woorden en gedachten die je met ons hebt willen delen. Mensen hebben MENSEN nodig om SAMEN meer MENS te kunnen zijn! En te leren om ook het POSITIEVE van de PAARDENBLOEM te ontdekken.


Door Albert Sonnevelt Team op 22 mei 2017

Beste Cees, dank voor jouw waardevolle en uitgebreide aanvulling op mijn blog. Jouw inzichten getuigen van veel levenswijsheid. Blijf ze delen met de wereld! Hartelijke groet Albert


Door shipping op 22 mei 2017

piekeren en het doormalen in mijn hoofd stopt nooit. ik wou dat ik het kon uitzetten maar helaas lukt dit niet. Ik loopt voortdurend rond met stress en kan slecht slapen. daardoor beland ik een een vicieuze cirkel en word er haast gek van. ik kan zelf niet meer ontspannen in de wellness. Niemand begrijpt mij en iedereen zegt dat ik toch alles heb om gelukkig te zijn en toch ben ik dat niet. Mijn echtgenoot kijkt amper om naar mij en denkt alleen aan werken. ik heb ook het gevoel dat hij mij bedriegt maar 100% zekerheid heb ik niet. Hem hierover aanspreken krijg ik ook niet over mijn lippen. als dit het leven voor mij in petto heeft hoeft het voor mij niet meer.


Door Albert Sonnevelt Team op 22 mei 2017

Beste shipping, het klinkt alsof een aantal zaken uit balans is in je leven. Je zal dus naar de oorzaak van je probleem moeten gaan. Ik adviseer je om een professionele hulpverlener in de arm te nemen. Want het blijft lastig om je eigen oorzaken te doorzien.. (Anders had je ze al lang zelf opgelost…)
Veel succes met je weg naar genezing! Hartelijke groet Albert


Door Els op 22 mei 2017

Ik begrijp je, want je durft niet met je partner te bespreken welke onrust jij innerlijk voelt over de relatie. Je wenst zekerheid in deze en dat nooit in een relatie. “Waar zorg en onrust de voordeur in komt, gaat liefde de achterdeur uit.” En dat is voor beide meestal voelbaar. Hou van jezelf of zeg: “ik ben een blij en gelukkig mens EN ik zou meer zekerheid wensen te voelen over onze relatie.” Wellicht helpt dit jou. Warme groet


Door shipping op 24 mei 2017

Beste Els,

Je hebt gelijk maar om de een of andere reden heb ik de moed niet om hem hierover aan te spreken omdat ik waarschijnlijk diep vanbinnen weet dat zijn antwoord waarschijnlijk niet echt positief gaat zijn. Als dit het geval is wordt mijn ganse leven overhoop gehaald en daar heb ik het meeste bang van. Omdat indien hij iemand anders heeft ik terug helemaal opnieuw moet beginnen en ik weet niet of ik daar de moed en de energie nog voor heb.
Bang zijn dus voor het slechte te verwachten. en daar word ik gek van.


Door Elly op 22 mei 2017

Wat fijn om ook dit blog weer te lezen/voor te lezen voor iemand die zelf niet meer van lezen houdt! Ook de 1e reactie van Cees vind ik heel herkenbaar. Ik ben onlangs bij een workshop geweest met als spreker/verteller Olof Smit- earthfather (olofsmit@earthfather.eu)


Door Albert Sonnevelt Team op 22 mei 2017

Hey Elly, top dat je feedback geeft. Daar hebben de andere lezers zeker iets aan. Hartelijke groet Albert Sonnevelt


Door Cees op 22 mei 2017

Hallo Shipping,
ik herken je gevoel van moedeloosheid wel en ook je probleem om het met anderen te kunnen delen. Hoe moeten die ook kunnen begrijpen als je het zelf niet begrijpt. Dat wil niet zeggen dat je alleen staat. Je moet de moed gaan opbrengen om in beweging te komen en jezelf serieus te gaan nemen door, zoals Albert al aangeeft. Hulp te zoeken bij een goede gestalt-therapeut b.v. Gewoon gaan zoeken. Ik heb de ervaring dat je in je leven altijd op tijd de juiste mensen ontmoet, als de nood hoog is en vaak is een korte opmerking al genoeg om je blokkade weer in beweging te krijgen. Ja, het is wel hard werken en je moet zaken over je lippen weten te krijgen. Leven is bewegen en naar de dingen toegaan. Ze komen niet op je af. Door deze posting ben je al in beweging gekomen dus zet door. Ga beginnen en loopt het niet zoals je hoopte, ga dan terug naar af en neem een andere route tot je het goede gevoel wel hebt, maar geef niet op. Je bloempje groeit op eigen tijd. Dat groeien kan erg zwaar voor je zijn, maar als je erop terug kijkt had je het niet willen missen. Dan vind je je Hara, het centrum van al je energie.
Hara voor mij.
= confrontatie met verlangen
= keihard werken met frustraties
= zekerheid in de tijdelijkheid

Laat me niet meer los
is er ondanks alles
en maakt me rijk

= atomisch krachtig
en niet uit te putten

’t geeft en geeft en geeft en geeft
en ik word niet moe te ontvangen.

Hara is mijn wereld van veelkleurigheid.

Groet en goede reis, Cees


Door shipping op 25 mei 2017

Beste Cees,

Bedankt voor je reactie maar het blijft zeer moeilijk voor mij om hem met de situatie te confronteren. De ene moment zeg als bij mezelf. Als ik straks thuis ben vraag ik het hem hoe het zit maar eens thuis overvalt de schrik mij en durf ik het niet meer aan. Zo zwak van mij…ik weet het wel hoor.
Ik heb een mooi huis dat afbetaald is en een mooie auto. heb financiëeel niets te kort maar als het tot een scheiding komt ben ik alles kwijt en kan ik opnieuw beginnen. Die kracht heb ik niet meer om op 53 jarige leeftijd helemaal opnieuw te beginnen. Ik denk dat dit mijn grootste angst inhoud en mij ervan weerhoudt om hem te confronteren met alles.
Bedankt Cees voor je opinie.


Door Cees de Bruin op 20 juni 2017

Hallo Shipping, misschien heb je iets aan wat ik zelf beleefde bij mijn scheiding. Het is niet de gemakkelijkste keuze in je leven, maar wel een keuze die deblokkeert. In 1980 schreef ik het volgende:
Terugblik op periodes die hebben geleid tot scheiding.

• Langdurig en frequent terugkerend gevoel van ongelukkig zijn ondanks materiële welvaart.
• Geen blijdschap meer met bezit als een lijst om ons leven. Maakt me zelfs triest.
• De lijst om het schilderij is mooi maar de prent wordt als maar lelijker.
• Seks wordt hard, er is geen tederheid meer. Diepliggend best aanwezig maar vermogen om het te uiten is verdwenen.
• Antwoord daarop is seks vermijdend gedrag. Een soort uitputtingshoop om vreemd gaan te voorkomen maar die het tegendeel uitwerkt.
• Gelegenheden zoeken om met anderen te praten- bijval te vinden voor verharde standpunten. Andere partners- vreemd gaan en stiekem gedoe.
• Kampvorming en medestanders zoeken.
• Schuldvraag stellen en schuld bepalen. Je uiteindelijk realiseren dat je onontkoombaar uit elkaar groeit.
• Wantrouwen. Genegenheid gaat eraan. Wegblijven van thuis of zo laat mogelijk thuis komen.
• Zwijgen vanuit niet meer kunnen of willen praten. Communicatie dood. Kinder- en ouderverdriet.
• Het huwelijk niet alleen mentaal/geestelijk maar ook praktisch kapot.
• En na lange jaren het scheidingsbesluit.

En dan……
• dan is er leegte
• onvermogen tot verdriet- tot plezier- tot begrijpen- tot geloof in herstel of nieuw- tot verklaren- tot vriendschap- tot geloof in iets anders uit angst ook dat weer te verliezen.
• Er is de materiële, schijnbaar uitzichtloze puinhoop.
• dan is er ineens nieuwe liefde voor je. Zomaar om niet, zonder eisen- vol vertrouwen en begrip. Dat verlamt en maakt blij- het maakt ook triest door angst het weer te zullen verliezen.
• vragen als: ‘is het goed en eerlijk erop in te gaan?’, ‘wat heb ik dat meisje te bieden?’, 20 jaar leeftijdverschil!’.
• dan is er ook weer blij zijn- genieten ondanks de verwarring. Ondanks ook de verlammende werking die uitgaat van het afrekenen met spanningen uit en door het verleden en door het onzekere van het heden.
• er is begrip en liefde en dat is fijn.

Wat volgt?
• Dat is volledig open! We gaan het avontuur aan.

CeesHM de Bruin
30.07.1980

Wat volgde?
In 1981 trouwden we en in december 2016 waren we 36 jaar samen. We hebben een lieve dochter, schoonzoon en kleinzoon. De relaties met de kinderen en die ook onderling zijn 100%. Mijn oudste dochter zei eens, je had het veel eerder moeten doen. Of dat klopt? Ik weet het niet. Ik denk dat alles op tijd gebeurt.


Door Albert Sonnevelt Team op 20 juni 2017

Beste Cees, dank voor jouw reactie op mijn artikel over piekeren. Dapper dat je uiteindelijk ook een duidelijke keuze hebt gemaakt. Warme groeten, Albert Sonnevelt

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website