Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
Direct Toegang
X
Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
50% Complete
Ontdek GRATIS of je in de gevarenzone zit van burn-out met deze 3 delige videoserie en krijg daardoor DIRECT meer kans op balans in je leven.

Page content

Piekeren is een kopzorg. Dit kan je er aan doen:

Piekeren is een kopzorg. Dit kan je er aan doen:

Piekeren is een kopzorg. Dit kan je er aan doen:

Iedereen piekert wel eens. In de hedendaagse maatschappij waarin we leven, blijken er genoeg aanleidingen te zijn om te piekeren. De onderwerpen waarover gepiekerd wordt, lopen sterk uiteen. Denk aan het betalen van bepaalde rekeningen tot het zorgen over ziekte van vrienden of familieleden. Ook kortstondig piekeren is mogelijk, zoals jezelf af te vragen of je wel op tijd komt voor een bepaalde afspraak. Piekeren bestaat uit verschillende gradaties. Je kunt licht piekeren en nog steeds goed functioneren, maar het kan ook voorkomen dat het gepieker is uitgegroeid tot een complete stress. Eén ding is zeker: Piekeren heeft altijd een negatieve invloed.

Piekeren in cijfers

Paniek is een slechte raadgever. De beren op de weg worden almaar groter en je lijkt niet meer realistisch na te kunnen denken. Je denkt na over wat er zou kunnen gebeuren in negatieve zin. En juist die negatieve gedachtes nemen vervolgens de overhand. Veruit de meeste mensen die piekeren, zo’n 40%, piekeren over dingen die nooit gebeuren. Ook blijken mensen vaak te piekeren over dingen die in het verleden zijn gebeurd. Zo’n 30% van de piekeraars piekert hierover. Hoewel we vaak wel weten dat overmatig zorgen maken niets oplevert, blijkt het lastig te zijn om het een halt toe te roepen.

Gevolgen van overmatig piekeren

Nu is het af en toe piekeren niet zo erg. Anders is het wanneer je chronische stress of paniek ervaart als gevolg daarvan. Het staat in direct verband met je gezondheid. Stress betekent dat er cortisol in je lichaam aan wordt gemaakt, een bekend stresshormoon. Het zorgt er onder andere voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en kan het immuunsysteem schade toe berokkenen. De problemen die je als gevolg daarvan kunt ervaren, zijn erg divers. In lichte vorm valt hierbij te denken aan:

  • Duizeligheid
  • Een droge mond
  • Spierspanning
  • Versnelde ademhaling
  • Zweten
  • Trillen

Wanneer de extra brandstof in het bloed niet wordt gebruikt voor psychische activiteiten, kan de angst serieuze vormen aan gaan nemen, denk aan:

  • Verteringsproblemen van het maagdarmstelsel
  • Kortdurend geheugenverlies
  • Hartaanval

Eeuwen geleden had stress een belangrijke positieve functie. Er lagen toen veel gevaren op de loer die levensbedreigend konden zijn, denk aan wilde dieren die je konden verslinden als je niet oppaste. Paniek maakt dat je zeer alert wordt. Er wordt door je lichaam adrenaline aangemaakt, waardoor je pijlsnel in staat bent om te reageren. Reageerde je in die tijd niet snel genoeg, dan kon dit betekenen dat je de dood vond. Tegenwoordig is het doorgaans geen kwestie van leven of dood meer. Toch ervaar je ,mede dankzij het moderne en snelle leven, misschien wel meer stress dan ooit. Of je wel of geen stress ervaart en de mate waarin je dit ervaart, verschilt echter wel per individu.

Als je twee unieke mensen in dezelfde situatie brengt, zal de uitkomst kunnen zijn dat de één zich totaal geen zorgen heeft gemaakt terwijl de ander alleen maar in paniek is geweest. Dat heeft onder andere te maken met erfelijke eigenschappen, je opvoeding en eerdere ervaringen. Sommige mensen raken al verlamd van paniek als ze zich moeten begeven in een ruimte waarin andere mensen zijn, terwijl anderen pas paniek voelen wanneer er sprake is van een levensbedreigende situatie. Hoogsensitieve mensen ervaren sneller paniek dan niet-sensitieve mensen. Ze zijn er vaker mee bezig hoe ze overkomen en doen zó hun best om te voldoen aan de verwachtingen van anderen, dat ze constant alert zijn.

Van slapeloosheid tot suïcidaal gedrag

Piekeren heeft uiteraard ook effect op de nachtrust. Wanneer je veel paniek in je lichaam hebt, zorgt het ervoor dat je in je hoofd maar blijft malen. Zeker als je overdag bezig bent om je leven te regelen en geen tot nauwelijks rust neemt, lijkt alles ineens op je af te komen zodra het bedtijd is. In plaats van te kunnen slapen, grijpt de angst je naar de keel en kun je niet anders meer dan toegeven aan de paniek. Slaaptekort kan juist weer bijdragen aan piekeren, waardoor je in een vicieuze cirkel komt. Wanneer je dusdanig overspoeld wordt door paniek dat dit het hele leven overneemt, kan het zelf zover komen dat je in een depressie raakt. Houdt dit te lang aan, dan ligt zelfs suïcidaal gedrag op de loer. Er zijn mensen die het soms als enige uitweg zien om te ontsnappen aan de paniek en eindelijk rust te vinden.

Ook je lichaam piekert mee

Piekeren heeft behalve een grote invloed op je geest, ook invloed op jouw lichaam. Het staat nu eenmaal met elkaar in verbinding. Spieren krijgen geen mogelijkheid om zich te ontspannen en staan constant in waakstand. Paniek blokkeert ook een goede ademhaling. Zolang je niet goed doorademt en dus een hoge ademhaling hebt, raak je de verbinding met de rest van je lichaam kwijt. Het kan ook voorkomen dat er dankzij het piekeren sprake is van een verminderde eetlust, omdat het aanvoelt alsof er een knoop in je maag zit. Bij een andere groep mensen zorgt het er juist voor dat ze overmatig gaan eten. Ze voelen zich zo slecht, dat ze troost gaan zoeken in voedsel. Wanneer dit uit de hand loopt, kan obesitas het gevolg zijn. Weer andere grijpen naar sigaretten, alcohol of zelfs drugs, omdat het ze ontspanning brengt. Al deze middelen werken echter verslavend en zijn bewezen schadelijk voor je gezondheid.

Stress heeft altijd invloed bij het uitvoeren van je taken op het werk. Door overmatig piekeren kun je je hierdoor beperkter concentreren. Het gevolg is dat je sneller fouten zult maken, geïrriteerd reageert richting collega’s of klanten en er ziekteverzuim op kan treden. Aan de andere kant kan een lichte vorm van piekeren juist een positieve uitwerking hebben. Je kunt hierbij denken aan een optreden of een sollicitatiegesprek. Je voelt je vooraf op een goede manier gespannen, omdat het een nieuwe ervaring betreft en/of je goed wilt presteren. Er zijn ook bekende artiesten die er openlijk voor uit komen podiumangst te hebben. Voorafgaand aan een publiekelijk optreden ervaren ze zóveel spanning, dat het voelt alsof ze eraan bezwijken. Vaak is het over zodra ze op het podium staan.

Piekeren voorkomen of oplossen

Gelukkig zijn er mogelijkheden om de stress te doen verdwijnen of zelfs niet eens meer toe te laten in je leven. Het is in de eerste plaats belangrijk dat je het probleem erkent en niet wegschuift. Hoe minder aandacht je eraan schenkt, hoe groter het wordt.

  • Om te beginnen kun je starten met dagelijks 15 minuten even tijd voor jezelf te nemen. Dat betekent even je mobiele telefoon aan de kant leggen en je afzonderen in een ruimte waarin je niet wordt gestoord. Je kunt er ook voor kiezen om de buitenlucht op te zoeken en een wandeling te gaan maken. Het buitenzijn in de natuur zorgt voor rust. Je ontdekt dat er naast je zorgen nog een wereld daarbuiten is. Via YouTube zijn ook tal van filmpjes te vinden waar je naar kunt luisteren en je helpen te ontspannen, denk aan natuurgeluiden of rustgevende muziek.
  • Ontspanning zorgt ervoor dat er bloed naar je hersenen stroomt en de alertheid doet verdwijnen. Daarom is Yoga steeds populairder aan het worden. Yoga dwingt je om aandacht te schenken aan je lichaam en spanning weg te laten vloeien, waardoor je meer rust krijgt in je hoofd. Ook een massage kan uitkomst bieden. Er zijn ook mensen die regelmatig een stilteweekend of –week houden in een klooster. Ze zonderen zich even af van de buitenwereld.
  • Gezond eten behoort ook aan het rijtje toe te worden gevoegd. In praktisch al ons voorbewerkte eten zitten suikers. Het gaat om snelle suikers waardoor ons bloedsuikerspiegel omhoog schiet en net zo snel weer in een dip raakt. Het wordt zelfs gelinkt aan het ontstaan van depressies. Veel mensen zijn, zonder dat ze het weten, verslaafd aan suikers. Het binnenkrijgen brengt veel gezondheidsrisico’s met zich mee, denk aan obesitas en zelfs het ontstaan van diabetes. Zorg er ook voor dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Een gebrek eraan kan je een depressief gevoel geven. Vermijd zoveel mogelijk al het fastfood en voorverpakt voedsel en eet fruit, groente en ander natuurlijk en puur voedsel.
  • Vermijd zoveel mogelijk het drinken van koffie met cafeïne. Cafeïne stimuleert het zenuwsysteem dat de aanmaak van adrenaline regelt.

Praten met goede bekenden of met een specialist

Wanneer je vastzit in het piekeren, is het lastig om jezelf eruit te halen. Je blijft hangen in een vicieuze cirkel waarin je geen uitweg ziet. Als je veel alleen bent, is het moeilijker om stress te hanteren. Een fijne vriendengroep en/of het hebben van een partner aan wie je je zorgen kwijt kunt, blijkt een positief effect te hebben op het voorkomen van ziektes en beïnvloedt de levensverwachting. Heb je geen breed sociaal netwerk of heb je sowieso behoefte aan een gesprek met een professional? Dan is het zeker aan te raden om psychologische hulp te zoeken. Een psycholoog, een gecertificeerde coach of therapeut kan je helpen om met stress om te gaan. Hij kan je methodes aanreiken die je kunt gebruiken of je introduceren met behandelprogramma’s. Mocht dit toch niet afdoende werken, kan er altijd in overleg met de huisarts of natuurgeneeskundige arts afgestemde medicatie voorgeschreven worden. Zeker wanneer er sprake is van tijdelijke zeer stressvolle omstandigheden, kan dit de voorkeur hebben.

In dit artikel heb je veel tips gekregen. Maar vanuit eigen ervaring weet ik inmiddels dat sociale verbinding één van de meest heilzame remedies is tegen piekeren. Wanneer je echt in verbinding bent met je medemens, dan kan je meer ontspannen. Je ervaart dan dat je niet alles alleen hoeft te doen en op te lossen. Dat is ook de reden dat ik deze blogs blijf schrijven en publiceren.

Doe met me mee en deel dit artikel met jouw eigen sociale netwerk via één van de bovenstaande knoppen en geef hieronder in het reactieveld jouw persoonlijke ‘gouden’ tip die jou helpt om rust te krijgen in je hoofd.

Comment Section

6 reacties op “Piekeren is een kopzorg. Dit kan je er aan doen:


Door ineje de visser op 8 mei 2017

Zingen helpt enirm. Ik zung onder het wandelen of onder de doche of als ik de was ophang. Als je zingt kan je niet piekeren. Als ik verdrietig ben begin il met verdrietige liedjes. Na een poosje zijn die op en dan komen er vrolijker liedjes. Zo zing ik mezelf de put uit.


Door Borduurster op 8 mei 2017

Wat goed, daar dacht ik nooit aan. Ik zing ook graag, doe dit meer in koor. Maar zal het thuis, alleen ook gaan doen, desnoods met de radio meezingen.


Door irma op 8 mei 2017

Wat een goede tip.Nu zo g ik altijd savonds voor ik ga slapen en af en toe wanneer ik opsta.Ik word niet vrolijk van en het is een goed begin van de dag.


Door Michella op 8 mei 2017

Sporten helpt mij enorm..en moment voor mezelf pakken om alles even op een rijtje te zetten, daarna alles proberen los te laten voordat moment!


Door claudia op 8 mei 2017

de 4 7 8 techniek en maar aan 1 positief ding tegelijk denken helpen mij goed


Door Virginia op 8 mei 2017

Ik doe aan t’ai chi, een chinese bewegingskunst, al vele jaren, als ik thuis ben doe ik het in de keuken, even en dan weer een ander moment weer.Ook zit ik op t’ai chiles 1x in de week en dat vind ik heerlijk om te doen.Verder draai ik ook veel muziek wat me op dat moment goed doet en vaan zing ik ook heel hard mee.Dus..

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website