Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
Direct Toegang
X
Ontdek of je in de gevarenzone zit van burn-out
50% Complete
Ontdek GRATIS of je in de gevarenzone zit van burn-out met deze 3 delige videoserie en krijg daardoor DIRECT meer kans op balans in je leven.

Page content

Spanning? Deze 7 oplossingen geven verlichting

Spanning? Deze 7 oplossingen geven verlichting

Spanning? Deze 7 oplossingen geven verlichting

Spanning kunnen we opsplitsen in twee typen geladenheid, namelijk het soort opwinding dat je ervaart wanneer je bijvoorbeeld een sportwedstrijd volgt en spanning waardoor je juist paniek voelt. De laatstgenoemde vorm van druk is waar ik uitgebreid aandacht aan schenk in dit artikel.

Helft bevolking ervaart lichamelijke klachten als gevolg van spanning

Stress heeft niet alleen negatieve gevolgen voor het mentale functioneren, maar veroorzaakt ook lichamelijke klachten. Uit cijfers blijkt dat maar liefst 50% van de Nederlanders hiermee te maken heeft. Het zorgt mede voor pijnlijke spieren en kan zelfs de aanleiding geven tot hart- en vaatziekten. Daarnaast kan het zorgen voor de volgende problemen:

  • Hoofdpijn
  • Maag- en/of darmklachten
  • Nek- en/of rugklachten
  • Hartkloppingen

Jong geleerd en oud gedaan

Het is in onze hedendaagse maatschappij niet moeilijk om spanning te ervaren. Je komt het immers overal tegen. Al hebben we het alleen al over de druk om te moeten presteren. Dat begint al wanneer je nog maar een kind bent en je naar school moet. Je ervaart spanning omdat je in een geheel nieuwe omgeving terechtkomt, waar je voor het eerst zonder je ouders je eerste schooldag beleeft. Je weet op dat moment nog niet wat er precies van je verwacht wordt. Kinderen wordt gaandeweg geleerd dat het belangrijk is om te presteren. Je moet het beste van jezelf laten zien. Je moet goed je best doen en je moet goed opletten in de klas. Zo word je klaargestoomd voor de volwassen maatschappij waar presteren een wezenlijk onderdeel van uitmaakt. Alleen zo kun je succesvol worden. Je ziet het ook op televisie. De best bekeken uitzendingen zijn uitzendingen die een format in wedstrijdverband hebben. Het doel is om de allerbeste te vinden, wat zenuwslopend is voor de deelnemers en ze alles op alles willen zetten om als winnaar uit de bus te komen. Als winnaar krijg je vervolgens een prijs, eeuwige roem en word je op handen gedragen.

Langdurige druk kan leiden tot burn-out

De druk om succesvol te moeten zijn resulteert echter steeds vaker in een burn-out. De cijfers liegen er niet om. In zeer korte tijd is het aantal mensen met burn-outklachten verdubbeld. Vooral jonge mensen worden steeds vaker slachtoffer. Ze raken emotioneel uitgeput, omdat blijkt dat het ze niet lukt om te moeten voldoen aan de hoge verwachten. Heb je eenmaal een burn-out gehad, dan blijf je vatbaarder voor spanning en stress.

Voel je de dreiging van terrorisme?

Dan is er ook een totaal ander type spanning. Spanning die eigenlijk nog relatief nieuw in dit deel van het continent. De angst voor terrorisme, bedoelen we. In het nieuws wordt er doorgaans veel aandacht besteed aan terrorisme, zeker wanneer het vrij dichtbij ons afspeelt. Dankzij die aandacht, lijkt het al snel alsof de hele wereld in brand staat.

Onderuit door slecht nieuws

Er is ook het type spanning dat ontstaat wanneer je slecht nieuws krijgt bij de huisarts of in het ziekenhuis. Datzelfde geldt ook wanneer er plots een dierbare is overleden en je hiervan op de hoogte wordt gebracht. Je hebt dan het gevoel alsof de grond letterlijk onder je voeten vandaan wordt getrokken. Je lijkt geen controle meer te hebben over je benen die plots als trillende stokjes onder je lichaam staan.

Ben jij er ook zo moe van?

Spanning vraagt veel energie. Wanneer je je een hele dag druk hebt gemaakt, kun je aan het einde van de dag doodmoe zijn. Vaak ervaar je dit pas wanneer er ontlading optreedt. Je hebt even flink kunnen huilen of je krijgt het goede nieuws waarop je hoopte, waarna je een zucht van verlichting slaakt en er direct ontspanning in zowel je geest als je lichaam komt.

De extra antenne van HSP

Wanneer je hooggevoelig bent is het een extra uitdaging om met stress om te gaan. Je hebt dan een extra antenne voor spanning. Zonder dat er maar een woord gesproken hoeft te worden, kan je spanning aanvoelen. Het hoeft niet direct spanning te zijn die te maken heeft met de betreffende situatie. Het kan ook gaan om spanning die de gesprekspartner zonder het te weten bij zich draagt.

Dit zie je vaak terug in het hebben van een hoge ademhaling. Hoe je vervolgens reageert op deze spanning, verschilt per individu. Terwijl de één er erg druk van wordt, kan het de ander juist volledig blokkeren. Het verschil in reactie tussen een extravert en introvert persoon kan een verschil van dag en nacht zijn.

Gevangen in je eigen hoofd

Overigens hoeft er niet direct een aanleiding te zijn voor het ontstaan van spanning. Het kan ook voorkomen dat je áltijd spanning ervaart, waar je ook maar bent. Je bent bang om te falen, om fouten te maken. Een ernstigere vorm hiervan is een angststoornis. Hiervan kan ook sprake zijn in sociaal verband. Je durft je niet te begeven op plekken waar (veel) mensen zijn bijvoorbeeld. En dan zijn er nog mensen met een dwangstoornis. Ze zitten gevangen in hun eigen hoofd. Het hoofd bepaalt dat je vier keer achterstevoren de trap op moet lopen voordat je mag ontbijten, twintig keer de kraan op en dicht moet draaien voordat je je handen mag wassen of de hele dag het huis moet schoonmaken. Hoewel deze patiënten in vele gevallen in theorie prima weten dat het vergeten of bewust geen gehoor geven aan deze opdrachten van het hoofd geen grote gevolgen heeft, lukt het ze alsnog niet om ermee te stoppen. Dit kan je alledaagse leven behoorlijk in de weg zitten.

Zeven oplossingen bij chronische spanning

Of je nu zo nu en dan last hebt van spanning of er daadwerkelijk sprake is van een angststoornis, er is gelukkig goed nieuws. Er zijn mogelijkheden om de spanning zoveel mogelijk te minimaliseren en zelfs te laten verdwijnen. Van belang is het om hierin niet te snel te willen en dus vooral de tijd te nemen. Het eerste advies is een ogenschijnlijk makkelijk advies:

  • Blijf ademen. Natuurlijk, iedereen haalt adem. Maar de wijze waarop verschilt per persoon. Wanneer je een hoge ademhaling hebt, kun je de volgende oefening gebruiken om tot ontspanning te komen: Adem langzaam in terwijl je tot vier telt. Begin bij je buik en werk zo langzaam omhoog. Vervolgens houd je je adem in gedurende vier seconden. Vervolgens tel je weer tot 4 terwijl je langzaam uitblaast.
  • Ook essentieel is het feit dat je goed slaapt. Wanneer je een slechte nacht ervaart, merk je dat je de volgende dag veel sneller spanning kunt ervaren. Je raakt sneller geïrriteerd, maar je maakt je ook veel sneller druk om dingen waar je je anders niet druk om zou maken. Wanneer je regelmatig slapeloze nachten hebt of zelfs een slaapstoornis hebt, is de kans groot dat je altijd moe bent. En als je moe bent ben je meer geneigd om te gaan doemdenken. Het ervaren van spanning wordt vaak als reden benoemd waarom men niet in slaap kan vallen. Het hoofd blijft maar malen. In zo’n geval is het een idee om te proberen aan iets anders te denken of rustgevende muziek op te zetten om je daarop je focussen.
  • Lichaamsbeweging is ook belangrijk in het tegengaan van spanning. Chronische zenuwachtigheid hoopt zich namelijk snel op in het lichaam. Door te bewegen laat je de opgebouwde spanning loskomen, waardoor het zich kan oplossen. Het bewegen is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om spanning tegen te gaan of te minimaliseren. Je hoeft niet per se te gaan hardlopen of iets anders te doen waar je direct al als een berg tegenop ziet. Vind iets wat je leuk vindt om te doen. Vind een tennisclub waar je samen met vrienden of vriendinnen terecht kunt, meld je aan bij een dansschool of neem surflessen. Zolang je iets doet wat je leuk vindt, wordt het bewegen geen verplichting meer. Daarmee komen we gelijk bij het volgende aandachtspunt, want het doen van dingen die je leuk vindt vermindert automatisch al spanning.
  • Flink lachen is ook een goede remedie. Vind je het lastig om eens goed te lachen? Dan kan het bezoeken van een cabaretvoorstelling aangeraden worden. Er bestaan zelfs lachtherapieën. Dat is niet eens zo gek, want door te lachen ontspannen je spieren. Nadien heb je een vergelijkbaar gevoel als iemand die flink gesport heeft.
  • Neem geregeld even een momentje voor jezelf waarin je alleen de dingen doet die je echt graag wilt doen, denk aan het lezen van een boek, het kijken van je favoriete televisieprogramma, lekker buiten zitten op een mooie dag of het bezoeken van een concert. Zo kom je letterlijk op andere gedachten.
  • Goed voor jezelf zorgen is dus belangrijk, maar ook als het gaat om bewust eten. Wanneer je regelmatig, gevarieerd en gezond eet, loop je minder de kans om terecht te komen in een vicieuze cirkel van spanning. Het niet binnenkrijgen van de noodzakelijke vitamines kan je in een depressieve stemming brengen. Tegelijkertijd zorgt ongezond eten, zoals het nuttigen van voedsel waarin veel snelle suikers zitten, ervoor dat je bloedsuikerspiegel sterk gaat schommelen. Door een gebrek aan de noodzakelijke voedingsstoffen kun je je erg moe gaan voelen, ervaar je een gebrek aan energie en mis je de drive om leuke dingen te ondernemen. Vitamines vind je terug in zoal groenten als fruit. Ook het eten van vette vis en noten kunnen we je als tip meegeven. Dit zit vol met Omega 3 olie. Dat wordt ook wel de “smeerolie voor het brein” genoemd.
  • Mocht je er zelf niet uitkomen, kun je altijd een deskundige raadplegen. Maak een afspraak met een coach of therapeut die jou hierin kan begeleiden. Een professionele hulpverlener kan jou helpen om uit te vinden wat het beste werkt om weer in balans te komen.

Diep van binnen weet je natuurlijk ook wel wat goed voor je is. Maar hoe komt het dat het soms zo lastig is om je gedrag te veranderen?

Welke tip om met spanning om te gaan heb je voor de andere lezers? Deel jouw levenswijsheid met de rest van de wereld door hieronder in het reactieveld. Wil je ook nog even op één van de bovenstaande Social Media knoppen klikken? Jouw vrienden (en ik) zullen het zeker waarderen!

Comment Section

15 reacties op “Spanning? Deze 7 oplossingen geven verlichting


Door Emmie op 15 mei 2017

Ik ga hiermee aan de slag.


Door Elisabeth op 15 mei 2017

Ja heel herkenbaar. Oh ja momenten. Dank u wel


Door Cees op 15 mei 2017

Ik ben een oude knar en heb zo al een en ander meegemaakt. Logisch dat ik dus veel herkenning heb bij het lezen van je blog, Albert en je bent een enorme steun voor mij. Ik draag ook een verleden mee natuurlijk, waarover niet altijd valt te juichen. In mijn voortdurende gevecht om bij mijzelf te kunnen blijven door interne controle en weg te blijven van externe controle, ontwikkelde ik als bijverschijnsel een soort van rood lampje dat mij waarschuwt voor gevaar gevoel van buitenaf. Dat lampje is heel functioneel, het kan echter ook averechts werken. Beren op de weg zien b.v. of inzicht verliezen in nut of onnut van stoorzenders in mijn hoofd. Wat ik van jongs af aan heb gedaan is de storm in mijn hoofd vertalen in woorden en die opschrijven in de volgorde waarin zij zich aandienden zonder ordening erin af te dwingen. Het lijkt dan in aanvang chaotisch, maar al schrijvend eindigde mijn stukje in rust en inzicht bij mijzelf. Heilzaam. Ik denk dat in hoe meer je denkt dat niet te kunnen, juist de kracht zit het wel te kunnen. Externe boodschappen zijn altijd van een ander. Ze mogen er zijn of blijven als ze functioneel zijn voor mijn welvoelen. Ik kan ze inmiddels snel kalt stellen als ze tegen mijn welvoelen werken. Ik geef hiervan een voorbeeld toen mijn wereldbeeld negatief was :
De wereld.
CeesHM de Bruin

De wereld van aards leven is gesplitst in parten.
Ze lijken niet verweven, elkaar reactief te tarten.
De wereld van bezit heet rijk.
De wereld van waardering heet slijk.
De wereld van de geest heet verstand.
De wereld van de pauper staat in brand.
De wereld van dank heet stank.
De wereld van liefde kent geen grenzen noch limiet.
Liefde moet je gulzig genieten in de korte momenten dat het zich biedt.
De wereld van het kind is een oase.
Een oase die belaagd wordt, want zo is de wereld wel.
De wereld van werk een holle frase.
De wereld van huwelijk soms een hemel soms een hel.
De wereld van de vrouw is voor mannen een grote onbekende.
De kleine wereld van ‘ik’ wijkt van andere ‘ikken’ af.
De wereld van enkeling heet drenkeling.
De wereld van rust, heet graf.
Warrelende wulpsheid van werelds leven.
Waarin iemand soms geen weg meer weet.
Waar de een van vreugde huilt over nieuw leven
Terwijl een ander daarvoor reeds dodelijke plannen smeedt.
De wereld is uitzinnig bandeloos verdeeld.
De wereld lijkt soms een vuurbal, een tranendal een gedrochtelijk beeld.
De wereld lijkt soms een monster met steeds weer vretende koppen.
De wereld gaat te snel en lijkt niet tijdig te kunnen stoppen.
De wereld echter van de mens die zichzelf niet verliest.
Die zichzelf trouw blijft en de dingen om zich heen beziet.
Die wereld zal op de momenten dat die mens het nodig heeft.
Een oase blijken waarin hij zich terug kan trekken.
Om in de luwte verwonderd te raken over hoeveel wijsheid in hem leeft.


Door Anna op 15 mei 2017

Cees, jouw schrijven raakt me door herkenning , omgaan met pijn , een weg zoeken naar kracht. Blijf schrijven , zal jou volgen …Anna


Door Cees op 15 mei 2017

Dank je Anna. Herkenning maakt telkens een beetje minder alleen voelen. Als reactie op Alberts aansporing passie te vinden, kwamen de volgende zaken bij mij naar voren. En het werkt.
18.04.2017
Passie
Goed voelen door passie.

Kernwoord in mijn passie is: verbinden

Wat verbinden?
• Mijn buiten en binnenwereld.
• Wat ik afwijs in de buitenwereld verbinden met wat ik omarm, zonder in conflict te raken.
• Verbinding houden met mijzelf en anderen door o.a. mildheid toe te laten.
• Gevoel en verstand verbinden tot gevoelig verstand en verstandig gevoel.
• Verwarring toelaten en toch in verbinding blijven.
• Onzekerheid koppelen aan weten door doen, gewoon beginnen met risico van succes of falen.
Groetend, Cees


Door Albert Sonnevelt Team op 18 mei 2017

Beste Cees, dank voor jouw reactie op mijn blog. Je geeft een aantal waardevolle tips waar anderen ook weer mee zijn geholpen. Dank voor het delen! Warme groeten, Albert


Door an op 15 mei 2017

Zo Cees, mooi verwoord.
jij heb de knop gevonden, super,mij lukt het niet.


Door Cees op 15 mei 2017

Lieve An,
je kunt alleen herkennen wat je kent. De knop is in je, maar ieder bloempje groeit op eigen tijd. Sommige antwoorden komen vroeg maar vinden hun plaats veel later. Het mooie van groeien is dat het gebeurt ondanks jou. Je hoeft er eigenlijk niets anders voor te doen dan de ballast van externe controle loslaten. Houd maar van wie en wat je bent en werk aan wat je anderes zou willen zien, maar keur niet af!
Liefs, Cees


Door H.Edgar Wetzel op 15 mei 2017

Hartstikke waardevol deze inspirerende boodschappen, maar al deze spanningen komen voort uit ons (financieel) systeem, waar wij allemaal , ja allemaal krampachtig aan vast houden. Ga U verdiepen in het eerlijke, gezonde nodige nieuwe menselijk betaalbaar systeem, nl. het universele BasisInkomen. Niet meer aan het eind van de maand stressen of je alles nog kan betalen.En voor allen die ”goed” betaalde banen(nog) hebben, UW baan staat ook (binnenkort) op de tocht . Ga U verdiepen in het Universele BasisInkomen.


Door Karin op 16 mei 2017

Mij helpt het boek: ik heb de tijd, van Paul Lomans.


Door Albert Sonnevelt Team op 18 mei 2017

Hey Karin, dank voor de feedback en het delen. Zo maken we samen de wereld een stukje blijer… Hartelijke groet Albert


Door Cees op 16 mei 2017

H.Edgar Wetzel
D.d. 03 maart 1987, al even geleden dus, liep ik ook op tegen mijzelf en gaf de buitenwacht de schuld. Ik schreef volgende op.
Groeigolven
Mijn kaken klemmen
mijn nek staat stijf
mijn tenen krom
hard hard pantserhart
ik kan er niet in
en ik kan er niet uit
en ik keur af als een mitrailleur
onbegrip, mijn eigen houding, mijn rug die stijf staat en mijn
lijf dat signaleert.

Ik verzet me
gestalt is frustratie maar die wil ik niet
ik heb al pijn zat en die wil ik in rust toelaten
en dan…..
dan ben ik ineens bij mijn vader beland
die zonder te weten wat ik voel en denk
indringend staat te eisen dat ik een antwoord geef
dat ik niet wil geven
omdat het mijn gevoel niet dekt.
Wat een afstand die ik niet kan overbruggen
ik verhard en keer en keur me af.
Maar zie
in een recente “aanvaring” voelde ik iets soortgelijks
als wat ik bij mijn vader voelde
ik kon de afstand ook niet overbruggen
maar ik keurde mijzelf niet af.
Dat is groei.

Rechte harde nek, kille trots
buitenkant als schijnvorm die niet mijn zijnsvorm is
jullie zijn wel delen van me en samen zijn we één
ik keur jullie niet meer af
ik had jullie hard nodig en
ik ga door om samen met jullie te werken
tot we zacht zijn, soepel en in balans.
Cees HM de Bruin

Ik heb zomaar het idee H.Edgar, dat je oplossing niet zit in anderen aan hun buitenkant raken en armer maken maar in jezelf innerlijk rijker. Ik ben niet godsdienstig maar ook niet blind voor mooie universele boodschappen. Een jongeman Jezus, heeft kennelijk eens gezegd dat zijn rijk(dom) niet van deze wereld is. Of dat gezegd hebben waar is of niet, het is wel waar.
Groetend, Cees


Door Albert Sonnevelt Team op 18 mei 2017

Beste Cees, dank voor jouw waardevolle aanvulling op mijn blog. Jouw inzichten getuigen van veel levenswijsheid. Blijf ze delen met de wereld! Hartelijke groet Albert


Door Cees op 18 mei 2017

Dank je Albert.
Mijn passie is delen en verbinden. Ik weet hoe moeilijk de weg soms kan zijn om los te komen van doctrines en als ik anderen kan helpen als ervarings’deskundige’, graag.
Groetend, cees


Door Rina (van den Tweel-)kerkhof op 23 mei 2017

Wat een mooie reacties op deze blog van Albert!! Dank jullie wel. Ik zit midden in mijn proces. BASIS is sinds afgelopen zomer mijn kern in alles geworden, wonen, inrichting, wat heb ik werkelijk nodig om te leven. Weg met de overload. Er is geen goed er is geen fout alleen maar een anders en naar dat anders ben ik naar opzoek. Het is mijn WAARHEID zoals het goed voor mijn basis is. Ieder succes met HET LEVEN, want dat is het proces wat een ieder aangaat. Zonnige groet Rina

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website